ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Backman, Anna Stina f 1790 i Orsa  (läst 859 gånger)

2004-08-02, 22:23
läst 859 gånger

Britt-Marie Palmqvist

Finns det någon som har en Anna Stina Backman född 1790 i Orsa. Hon var gift men Erik Ersson f 1792 i Mora. De har en son som heter Jan Erik Ersson f 1819 i Mora. Familjen flyttar sedan till Leksand.
Tacksam för alla uppgifter.
Britt-Maire

2004-08-02, 22:59
Svar #1

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Britta-Marie !
 
Anna Stina torde vara identisk med Frans Erik Nilsson och dennes hustru Anna Fransdotters dotter, i Hansjö Orsa, Anna Stina f 1790 i Bjuråker sn (Häls) (hfl). Namnet Backman kommer fråm hennes farfar -kolaren Nils Hansson Backman i Voxna.  
 
Anna Fransdotters morfar Grund Jöns Jönsson och mormor Mårts Anna Matsdotter härstammade från bönder i Orsa medan hennes farfar, sedermera klockaren i Kyrkbyn Orsa socken, Hans Fransson var född på Yttre Heden i Falun (St Kopparberg sn) och farmodern var dotter till hammarsmeden på Nederberga i Orsa Petter Andersson Högfors och dennes hustru Karin Andersdotter.
 
För övrigt kan jag nämna att systern till Anna Stina, Frans Margareta Eriksdotter var moder till Anna Lisa Backman (1829-1905) som var min mormors mormors mor.
 
Med vänliga hälsningar
Stefan Jernberg, Gustafs

2004-08-05, 21:38
Svar #2

Britt-Marie Palmqvist

Tack Stefan
Tack snälla för dessa uppgifter. Ska kolla lite så kan jag skicka över det som jag har till dig.
MVH
Britt-Marie Palmqvist

2004-08-07, 09:36
Svar #3

Britt-Marie Palmqvist

Hej Stefan
Hittade inte din e-postadress så jag kunde skicka över filen ang Anna Stina Backman. Om du vill ha de uppgifter jag har på hennes ättlingar så kan du väl skicka mig din e-postadress.
Har du mer än det som du uppget här ovan så är jag tacksam och få dessa.  
MVH
Britt-Marie Palmqvist

2004-08-07, 10:17
Svar #4

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Britt-Marie  
 
stefanjernberg@yahoo.se skall det vara !
 
Stefan

2004-08-08, 08:59
Svar #5

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Britt-Marie !
 
Vad gäller förfäderna så lägger jag nu in ett inlägg under Orsa.
 
Stefan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna