ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kjäldman, Lars Eliel rektor i Tammerfors_  (läst 1091 gånger)

2005-01-21, 10:58
läst 1091 gånger

Bertel Fahl

Kjäldman, Rektor i Tammerfors, slutet 1800-talet
Min mormor Elmi Sandholm kom att bli fosterdotter hos rektor Kjäldman. Paret Kjäldman fick en egen son, Helge. Rektor Kjäldman var gift med en av Elmis fastrar, Sandholm
 
Tacksam för alla upplysningar

2005-01-21, 12:07
Svar #1

Kerstin Thölix

Jag föreslår att du gör en sökning på www.tampereenseurakunnat.fi/svenska och frågar efter dina personer där.Det går till den svenska församlingen i Tammerfors.
 
MVH Kerstin

2005-01-22, 15:55
Svar #2

Kirsti Ervola

Hej Bertel,
ett porträtt av Din mormors fosterfar, ingenjör Lars Eliel Kjäldman kan skådas här. Han var lektor vid Tammerfors' industriskola fr.o.m. år 1886 och  senare rektor åren 1910-1923.
 
Mvh KE

2005-01-24, 11:58
Svar #3

Bertel Fahl

Hej Kirsti,
 
Det här var riktigt roligt! Det är nu andra gången som du svarar på mina sökningar. Förut var det Lotta Svärd. Du verkar att ha både intresse och kunskap.
Jag vill gå vidare men vet inte riktigt hur?
 
Hälsningar tillbaka och tack!

2005-01-24, 20:16
Svar #4

Kirsti Ervola

Tack Bertel - ibland är det helt enkelt roligt och avkopplande att surffa lite i nätet och se vad man kan hitta. För att få exakt info om personer som levt på 1800- och 1900-talen, gäller vad Kerstin Thölix skrev: man skall kontakta församlingen per brev eller e-post och beställa uppgifterna om familjen där. För framtida behov,  församlingarnas adresser.
Helsingfors Universitetsbibliotekets Historisk tidningsbibliotek i nätet är en veritabel skattekammare för 1800-talet; där kan man hitta förutom roliga detaljer också nyttiga vinkar. T.ex.:
 
tidningen Morgonbladet (i Helsingfors), 1.6.1881, s.3:
Från Polytekniska institutet  blevo dimitterade. . .från fackskolan för maskinbyggnad: . . L.E.Kjäldman. . .
 
tidningen Turun lehti (i Åbo), 26.7.1887, s.1:
24.7. förelysning till äktenskap  . . ingenjörmekaniker, lärare i industriskolan i Tammerfors Lars Eliel Kjäldman och jungfru Matilda Olivia Sandholm. . .
 
tidningen Hufvudstadsbladet (i Helsingfors), 7.11.1890, s.1:
Födde. En Son. Tammerfors den 4 november 1890. Vivi och Eliel Kjäldman
 
Finns det kanske en anknytning här:
tidningen Turun lehti (i Åbo), 13.5.1884, s.1:
11.5. förelysning till äktenskap  . . butikskontorist Johan Fredrik Sandholm och jungfru Alma Lindblom. . .???
 
- Personer med högre utbildning brukar vara väl dokumenterade i olika elev- och yrkesmatriklar. Jag kan kolla lite vid nästa biblioteksbesöket,.
 
Mvh KE

2005-01-30, 18:40
Svar #5

Kirsti Ervola

Hej Bertel, här några axplock beträffande din mormors fosterfamilj i Tammerfors:
 
Kjäldman, Lars Eliel, f. 14.10.1858 i Helsingfors, d. 24.12.1926
Föräldrar: byggmästare Mathias K. och Sofia Sundholm. G.m. Wivi Sandholm
(källa: Suomalaisten teknikkojen seuran nimikirja 1896-1936 / Finska teknikerföreningens matrikel).
 
Vivi och Lars Kjäldman hade åtminstone följande tre barnen:
 
Kjäldman, Helge Rainer, f. 4.11.1890 i Tammerfors, d. 13.4.1971.
Student 1910, dipl.ingenjör vid Tekniska högskolan1916. Specialområde ljusteknik.  
1921 g.m. Eva Hellsten, f. 1894, d. 1922. 1937 g.m. arkitekt Aili-Salli Ahde, f. 1892 (d. 1979 / KE). Barn: Rainer Gustaf, f. 1921.
 
Kjäldman, Lars Henning Rafael, f. 17.8.1898 i Tammerfors. Elev vid Lepaa trädgårdsinstitut, stupade 17.3.1918.
 
Kjäldman, Maj-Lis Helfrid Gunnel, f. 13.5.1900 i Tammerfos.  Avl. lärarinneexamen vid Ekenäs seminarium. Folkskolelärare i Tusby, Tenala och fr.o.m. 1945 i Bromarv, d. 12.5.1990.
 
(källa: Anita Löfman: Hundra år av gemenskap - Svenska samskolan i Tammerfors 1895-1995, matrikel, samt Diplomingenjörer och arkitekter 1965, matrikel).
 
Din mormor finns med i skolmatrikeln, s. 340:
 
Sandholm, Elmi Irene Maria, f. 6.4.1887 i St.Michel, d. 1.1.1978.
Inskriven till första klassen 1897, avgick efter sjätte klassen 1904.
Föräldrar: teknologen Alfred Gabriel S. och Anna Charlotta Asujamaa,  
g.m. lastningsförmannen Bruno Timper, Lovisa, Valkom.
 
Det finns ett uppslagsverk om Lotta Svärd-organisationens medlemmar (Lotta Svärd, Hakuteos, Etelä-Suomi / 1973, ISBN 951-9096-03-8) med ortsvis ordnade namnlistor. Din mormor hittade jag dock varken i Tammerfors eller i Lovisa.  
Mvh KE

2005-02-01, 13:58
Svar #6

Bertel Fahl

Hej Kirsti,
 
Du har nu skickat flera svar till mig. Jag har inte hunnit skriva förut och tacka.
 
Nu vet jag vilka som var Elmis föräldrar!!
 
Elmi var en märklig kvinna. Efter skolan blev hon postfröken. Hon träffade Wettenhovi Aspa och resultatet blev att hon fick lämna sin anställning på posten.
 
Kom att utbildas på hushållsskolan Högvalla.
 
Elmi var gift tre gånger. Hennes förste man hette Axel Lönnström. Äktenskapet ingicks 1910. Hon bodde med honom både i Jyväskylä och Joensuu. Fick barnen Helmer och Margit. Var med och startade stadsteatern i Joensuu. Lämnade man och barn och bosatte sig i Helsingfors.
 
Hon måste ha hetat Lönnstöm som lotta eller liknande. Hon berättade att hon fått tapperhetsmedalj. Finns register?
 
Slutar för denna gång och letar vidare. Fastnar ofta i finskan tyvärr
 
MVH Bertel

2005-04-23, 18:59
Svar #7

Ida Gran

En moster till mig som är född i Lovisa 1916 minns stuveriförmannen Bruno Timper. Det fanns visst ytterligare en bror, Kalle, som bodde på en holme, Hattom, utanför Valkom. Han kallades  Hattom-Kalle. (Man kallade måsarna för Hattom-Kalles hönsen)Hoppas ingen tar illa upp, jag tyckte det ger litet lokalfärg.
/Ida Gran

2005-04-26, 09:29
Svar #8

Bertel Fahl

Hej Ida
 
Tack för dina uppgifter. Vad kul med Hattom.
 
Bruno Timper bodde på en ö utanför Valkom som heter Siksala.  
 
Det finns fler syskon Timper men jag har int hunnit lära mig allt ännu.
 
Bertel Fahl

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna