ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Malinen, Antti  (läst 1360 gånger)

2014-08-23, 12:15
läst 1360 gånger

Utloggad Lena Gustafsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2018-06-07, 04:46
    • Visa profil
Jag söker efter min mans morfar Antti som föddes runt 1915-20 och dog nångång på 1970-talet. Han var gift med Aune, 1923-2010 som på 1950-talet flyttade till Sverige. De fick dottern Marja Leena, 1946-1999.
 
Antti deltog i andra världskriget och min man har alltid fått höra att han försvann och dog under kriget men fick nyligen höra att så var inte fallet. Enligt svärfar är han begraven i Hello (kan han mena Hollola?). Eftersom makens mormor och mamma är döda kommer vi inte vidare. De pratade aldrig om Antti och maken tänkte aldrig på det förrän nu när jag börjat släktforska.
 
Eftersom jag inte vet vart de kommer ifrån är det också svårt att leta i kyrkböcker men jag har letat överallt där det går. Vi trodde att han var stupad och hittade en Antti men han dog 1940 och svärmor var född 1946 så det är ju en omöjlighet.
 
Vore väldigt tacksam för all hjälp jag kan få för att komma vidare!

2014-08-23, 19:45
Svar #1

Utloggad Stefan Grönstrand

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2016-05-18, 09:16
    • Visa profil
I Hämeenkyrö socken, Kalkunmäen by finns ett hemman som heter Hellu (uttalas hello).  
 
I den sista tillgängliga kommunionboken 1902-1911 för Hellu förekommer förnamnet Malakin och patronymet Malakinpoika på flera personer.
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=19853&pnum=391 (kräver medlemskap)
Sista födelseboken är till 1905.
 
Malakinpoika kan väl lätt bli Malinen om man bildar ett efternamn.
 
Kanske ett ställe att börja söka på?

2016-01-09, 17:21
Svar #2

Utloggad Lena Gustafsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2018-06-07, 04:46
    • Visa profil
Förlåt att jag aldrig tackade dig för tipsen, jag ber om ursäkt .....  
 
Började leta men kom inte vidare. Har nu fått veta att han förmodligen är begraven i Pello och ska gå vidare på det tipset.
 
Svärmor är född i Jyväskylä så nu behöver jag gå vidare där. Vet fortfarande inte var hennes mamma Aune är född eller kommer ifrån.
 
Kämpar på .....!

2016-01-17, 12:28
Svar #3

Utloggad Lena Gustafsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2018-06-07, 04:46
    • Visa profil
Har via Skatteverket fått uppgifter om Antti.  
Han är född 9 nov 1920 i Enso, Sortavala, Karelen som då var finskt.  
För att komma vidare där behöver jag kontakta landsarkivet i St Michel fick jag som tips.  
 
Har letat uppgifter i karelska databasen men den går endast till 1906 så där tog det stopp. Hade jag vetat namnet på hans föräldrar hade det säkert gå att få mer info.
 
Jag tar gärna emot information om någon hittar honom och hans familj!  
Tack på förhand!!

2016-01-17, 21:00
Svar #4

Utloggad Ritva Winter

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 355
  • Senast inloggad: 2017-10-09, 10:16
    • Visa profil
Ett tips bara. Enso var en stad i församlingen Jääskis - nuvarande Svetogorsk. Sortavala hade också en landsförsamling och det fanns industrier bl a i Harlu, varifrån bl a mina morföräldrar flyttade till Enso/Jääskis

2018-06-07, 04:18
Svar #5

Utloggad Lena Gustafsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2018-06-07, 04:46
    • Visa profil
Uppdatering!

Jag har pratat med min mans moster som berättade att Antti flyttade till Muonio 13 feb 1946 (verifierat av St Michel) och sedan försvann spårlöst. Han dödförklarades 1958 eftersom ingen av hans släktingar kunde hitta honom.

1967 hittades han dock via en efterlysning i en tidning. Min svärmor hade därefter lite kontakt med Antti men de fick aldrig möjlighet att träffas igen. Han dog 49 år gammal, runt 1969-70. Enligt mostern begravdes han i Kittilä och inte i Pello men varken Pello eller Kittilä församling har information om honom. Hon har tyvärr inte dokumenten kring hans död kvar.

Jag har kontaktat Muonio församling flera gånger för att få det bekräftat men får inget svar. Kan inte själv leta informationen och undrar nu om någon av er skulle kunna hjälpa mig? Vill så gärna få de sista pusselbitarna.

Och tänk om den där annonsen gick att hitta!! Vart skulle man kunna leta den i Muonio?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna