ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rydberg, Gustaf Johansson * 1779 Kullaa_  (läst 797 gånger)

2009-07-30, 09:39
läst 797 gånger

Britt Svensson

Hjälp!
Jag söker min sambos ana Gustaf Johansson Rydberg f.1779 el.1780 enligt uppgift i Kullaa, Satakunta.
Där har han bott en tid under sitt äktenskap med Sara Lena Rosell och 2 barn är födda där i Fredriksfors, men i födda finns han inte själv. Familjen flyttade sedan till Ahlainen(Hvittisbofjärd)och fanns där 1811 då en son föddes(död 1812) och där dog också Sara Lena 1813.
Gustaf gifte om sig 1814 med Anna Johans:dr Malmqvist i Björneborg. Dom fick flera barn, många döda i späd ålder. Carl Gustaf f. 1820-04-24 är den som leder vidare till min sambo.
Det vore roligt om någon känner till var Gustaf är född eller andra släktingar.
Enligt muntlig historia i släkten ska det ha varit tre bröder som kom till Finland tillsammans men sedan slog sig ned på olika orter. Kanske hette dom inte Rydberg utan Johansson och tog namnet senare. ALL hjälp mottages tacksamt. MvH Britt

2009-07-31, 23:31
Svar #1

Leif R. Blom

Svarar under Finland, för att inte komplicera det hela med två trådar.
Med hjälp av länken nedan kan du följa familjen Rosell i Björneborg från 1795-1830. De bor i gården n:o 33 Kyrkokvarteret vid Kungsgatan.
Sara Lenas syster Lisa Gustava gifter sig med den nästan 10 år yngre sjömannen Michel Johansson (Fri) som omkommer 1814. Man ser också att Sara Lenas mor, som också är nästan 10 år äldre än sin make Isaak får ta hand om dotterdöttrarna Gustava och Fredrika. En ledtråd utan att hitta Gustaf.
http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/pori/pori.htm
Mvh Leif R.

2009-08-01, 09:28
Svar #2

Britt Svensson

Tack Leif
Jag ska titta mer på det, synd att inte Sara Lena är modern.
MvH Britt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna