ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Walkendorff, Christopher * 1726 Nyland_  (läst 1304 gånger)

2011-03-22, 11:34
läst 1304 gånger

Ann Stålenhag Hjelm

Hej! Jag letar efter uppgifter om Christopher Walkendorff(min direkta stamfader i 7 led), f 28 maj 1726 i Nyland död i juli 1789 Saflinge Härkeberga, Uppsala län Sverige.Han är son till Göran Christopher Walkendorff, Ellinge, 1682-1739 och Anna Margareta Appelstubbe. Finns det några arkiv bevarade från den tiden? Jag tror att hans far Göran Christopher var i svensk krigstjänst vid tiden för hans födelse.Han flyttade tillbaka till Sverige senare, och där finns han i de svenska kyrkoböckerna ,jag har hittat honom 1764 i Härkeberga sn Uppsala län. Jag saknar uppgifter om hur han flyttade under perioden före. Finns det någon som kan bidraga med upplysningar vore jag mycket tacksam.
Mvh Ann

2011-03-22, 19:23
Svar #1

Utloggad Michael Tillander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 361
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 20:43
    • Visa profil
Hej!
En sökning i HisKI hittar föräldrarna i Mörskom (Myrskylä), Östra Nyland. Föraren Walkendorf och Anna Apelstubbe får döttrarna Sofia Otteliana 1737 och Christina 1739. De uppges bo på Grejälä nesth.  vilket avser Greijula rusthåll. FSHF har skannat hfl, men med början från 1740, då andra personer synes bo där.  
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/myrskyla/rippikirja_1740-176 0_tk816/60.htm
Tyvärr verkar födelseboken för åren 1724-34 att saknas.  
Den bästa källan för befäl torde vara  
Suomen armeijan upseeristo ja aliupseeristo 1718-1810 : virkatalonhaltijain luettelot = Officerare och underofficerare vid Finlands armé 1718-1810 : förteckningar över boställsinnehavare
Kaarlo Wirilander
Helsinki : Suomen historiallinen seura, 1953. - [401] s.
Käsikirjoja / Suomen historiallinen seura, ISSN 0081-9417 ; 3
Här kunde man se vilket boställe G.C.W innehade och på så sätt kanske hitta familjen i en församling, där böckerna är bättre bevarade.
MVH Michael

2011-03-24, 10:23
Svar #2

Ann Stålenhag Hjelm

Hej Michael!
Tack för ditt svar,jag får försöka leta vidare som du föreslår. Jag har nu fått uppgifter från Danmark om att hans far G.C.W skulle ha varit kornett vid Nylands Dragoner.  
Mvh Ann

2011-10-27, 10:37
Svar #3

Utloggad Bo Almquist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2015-10-27, 16:39
    • Visa profil
Hej Ann
 
Om du går in på denna länk så kan du rulla upp hela släkten Walkendorff genom Finn Holbeks fantastiska arbete
 
http://finnholbek.dk/genealogy/getperson.php?personID=I48254&tree=2
 
Mvh
 
Bo Almquist

2011-12-01, 20:16
Svar #4

Ann Stålenhag Hjelm

Hej Bo!
Tack för ditt tips. Jag känner väl till Finns sida, jag har själv bidragit med en del information till honom, och jag finns med på hans släktplats då vi har gemensamma släktingar. Jag har ett släktträd som innehåller de personer som finns med på hans sida.
Han har mer koll på vår danska sida, min svenska gren är lite knepigare att följa.
Tack än en gång och God Jul!
Mvh Ann Walkendorff (tidgare Stålenhag Hjelm)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna