ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Diakonissanstalten Helsingfors 1901  (läst 1081 gånger)

1999-12-01, 21:39
läst 1081 gånger

Utloggad Johnny Köhler

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 110
  • Senast inloggad: 2020-11-17, 17:24
    • Visa profil
Jag har anteckningar förda av en ung svensk hustru (och så vitt jag förstår) välbeställd.Hon var inlagd på diakonissanstalten för operation 1901. Bostadsort troligen Karis.  
Fanns det ett sjukhus vid sekelskiftet i Helsingfors som benämndes diakonissanstalten? Var det till för vem som helst? Var det ett specialsjukhus?
Kan någon skingra mina decemberdimmor?
Johnny

2000-04-15, 19:29
Svar #1

Kirsti Ervola

Ett ganska sent svar:
Helsingfors Diakonissa-anstalt och dess sjukhus ligger i stadsdelen Berhäll, nära nöjesparken Borgbacken. Diakonissa-anstalten grundades år 1867 av en förmögen överstinna, Aurora Karamzin, som satsade mycket i välgörenhet. Anstalten var i början inriktad på kristen diakoni och utbildning av diakonissor. Sjukhusverksamheten kom till år 1883. Sjukhuset är visserligen öppet för alla, men då verksamheten drivs av ett stiftelse och inte t.ex. staden, måste man betala själv för vården. Diakonissa-anstalten ha bra webbsidor i www.hdl.fi/ ,men tyvärr bara på finska.
 
Med aprilhälsningar, Kirsti Ervola

2000-04-15, 20:58
Svar #2

Kirsti Ervola

P.S. Jag glömde bort att nämna själva sjukhusets webbsida: www.diacor.fi/. Där finns det en del information också på svenska.
Kirsti Ervola

2000-04-15, 21:13
Svar #3

Utloggad Johnny Köhler

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 110
  • Senast inloggad: 2020-11-17, 17:24
    • Visa profil
Tack Kirsti. Det som du kallar för ett sent svar är en av de saker som är så bra med anbytarforum, dvs att även om man inte får svar omedelbart, så kan det dyka upp efter en längre tid.  
Johnny

2000-04-19, 19:42
Svar #4

Utloggad Johnny Köhler

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 110
  • Senast inloggad: 2020-11-17, 17:24
    • Visa profil
Kirsti, jag besökte både sjukhusets och diakonissa-anstaltens hemsida. Skickade ett mail till bägge som innehöll en förfrågan om historiskt material om diakonissa-anstalten. Inom ett par dagar låg ett brev i min brevlåda från d-a innehållande ett historisk häfte fyllt med text bilder om verksamheten. Mycket trevligt.

2001-02-21, 18:59
Svar #5

Ulla Hellstrand

Hej Johnny (eller någon annan) om du ff läser denna diskussion:
Det finns också en tjock bok som handlar om Diakonissanstalent och dess historia, inkl Aurora K.och sjukhuset med dess läkare genom tidern, om jag inte minns fel. Tyvärr har jag boken nerpackad, så jag har ingen aning om författaren, men ngn litteraturlista borde kunna hitta den. Den är troligen skriven på 60-talet, kanske 50-talet.
Vänlig hälsning,
Ulla Hellstrand
(som varit på anstalen många gånger som barn på 40/50-talet)

2005-05-29, 19:15
Svar #6

Utloggad Johnny Köhler

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 110
  • Senast inloggad: 2020-11-17, 17:24
    • Visa profil
Hej Ulla,
Jag ser ditt svar först nu, 4 år efter att du lagt in det. Jag ska kolla upp ditt boktips.
Johnny

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna