ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Psalm  (läst 632 gånger)

2006-07-03, 11:18
läst 632 gånger

Utloggad Maud Wedin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 10:51
    • Visa profil
Jag undrar om någon har stött på en gammal morgonpsalm som börjar: Hän sielun ja mielen
Den kan mycket väl vara så gammal som 1500-1600-talet.
Skulle vara tacksam för svar
 
Hälsningar
Maud

2006-07-03, 19:08
Svar #1

Utloggad Samppa Asunta

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 356
  • Senast inloggad: 2016-03-11, 19:47
    • Visa profil
Hej Maud!
 
Psalmen du efterlyser kan möjligen vara nr 362 i den finska 1702 års psalmboken.  Första versen lyder där:  Herää sielun'!  ja mielell' / Iloisell' että kielell' / ylistä Herraa vakaa,  /  kuin meillen hyvyytt' jakaa. (Vakna upp, min själ, och prisa med glad håg och tunga den oföränderlige/pålitlige Herren som delar ut sin godhet åt oss.)  Psalmförfattaren är Paul Gerhardt som skrev så här: Wach' auf, mein Herz, und singe / Dem Schöpfer aller Dinge, / Dem Geber aller G?ter, / Dem treuen Menschenh?ter!  Haqvin Spegels översättning i 1695 års psalmbok (nr 359)lyder som så: Vak' upp, min själ! gif ära / Din Gud och Skapare kära, / Han som oss allt godt gifver, / Och oss en väktar' blifver.  Psalmen fanns med ännu i 1937 års svenska psalmbok (nr 429) och den finska av år 1938, men är struken ur de nyaste böckerna.
 
Kan det vara denna psalm?  Andra kommer jag inte på.  
 
Mvh Samppa

2006-07-03, 20:20
Svar #2

Utloggad Maud Wedin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 10:51
    • Visa profil
Hej Sampaa,
 
Jo helt klart har du rätt. Jag har läst om texten i brevet där första strofen omnämns. Första ordet kan mycket väl vara Hera eller Herä.  
Så roligt att få mysteriet löst!
Tusen tack för hjälpen
 
Hälsningar
Maud

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna