ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Karl Hedman (Johansson) f1890, gift med Elvira Norling f1892  (läst 788 gånger)

2003-05-13, 23:34
läst 788 gånger

Britt-Marie Hedman-Danielsson

Hej!
Jag söker något som egentligen borde vara enkelt då jag letar uppgifter om min farfar Karl Hedman f 1890-05-26, född Johansson. Han tog sin moders flicknamn då det var gott om Johanssons på jobbet. Arbetade som postiljon på tåg. Han var gift med Elvira Norling f 1892-10-10.  
Karl har syskonen Erik, Hanna, Gustaf, Anna och Emil. Tyvärr har jag inte några födelsedatum på dessa. Två av syskonen utvandrade till Amerika, när var hur vet jag tyvärr heller inte.  
Elviras far skall tydligen heta Ivar och där finns heller ingen födelse idag.
Vet att de kommer från Dalarna på något sätt. Min far är född i Falun och två av de äldsta systrarna skall också vara födda i Dalarna. En yngre syster samt en broder är födda i Arvika dit familjen Karl Hedman flyttade senare.  
Frågan är om detta är något som någon med bättre kunskap än mig kan hjälpa mig lösa. Var kommer de ifrån är bla en fråga, samt vad som hände med syskon och deras föräldrar. Även vilka de är... Min far kan tyvärr inte hjälpa mig med detta och jag har inte möjlighet att ta mig till Dalarna. Finns det någon släkting därute kanske...

2003-05-14, 13:12
Svar #1

Peter Karlsson (Peterk)

Detta bör kunna vara rätt familj; fadern en Johansson, modern en Hedman, en Karl född 1890 samt syskon Anna och Erik.. -Hanna, Gustaf och Emil är väl då födda efter 1900 (eller döda före 1900) om detta är rätt familj.
 
Grytnäs församling [19009  
Hemförsamling: Grytnäs
Hemort: Månsbo
Län: Kopparberg
SVARvolym: 000  Kort nr: 1
Sida: 20  Rad: 26
Anders Gustaf Johansson f. 1856 Möklinta, Västmanlands län, Körkarl
Karolina Hedman f. 1864 Garpenberg
Karl Gustaf f. 1890 Sala stad
Anna Olivia f. 1895 Grytnäs
Erik Linus f. 1898 Grytnäs
 
 
Sala Stads församling [1890]
Hemort: Hyresgäster inom Staden och dess område
Län: Västmanland
SVARvolym: 000344  Kort nr: 21
Sida: 70  Rad: 30
 Personer i hushållet:
Fam nr: 1
Anders Gustaf Johansson f. 1856 Möklinta, stationskarl
Carolina Hedman f. 1864 Garpenberg
Carl Gustaf f. 1890 Sala stads
 
 
-En inidaktion på om detta är rätt folk får du kanske om du känner igen denna Erik Linus, död i Gävle (från Sveriges dödbok):
 
18980821-7518
Johansson, Erik Linus
Hilleborg
803 80  Gävle
Död 6/9 1983.
Kyrkobokförd (1981) i Hille, Gävle kn, Gävleborgs län. Mantalsskriven (1981) på samma ort.
Född 21/8 1898 i Grytnäs (Dalarnas län).
Änkling (11/3 1970).
--------------
Födelseförsamling i källan:
GRYTNÄS (Kopparbergs län)
Källor: SPAR 90, RTB 83
 
 
Elvira Norling hittar vi nog rätt säkert: - hon är dock fosterdotter till en Norling ser det ut som.. Så hennes rötter, med en fader 'Karl' står nog att finna i Varnum, Västergötland. (Tyvärr kan ju inte folkräkningen 1890 hjälpa till där.)
 
Visnums moderförs. församling [1900]
Hemort: Björneborg
Län: Värmland
SVARvolym: CB1239  Kort nr: 1
Sida: 12  Rad: 9
Ivar Norling f. 1857 Kroppa, Järnbr.arb.
Kristina Olsdotter f. 1861 Varnum
Emma Kristina f. 1882 Visnum
Agda Maria f. 1887 Visnum
Elvira Vilhelmina Karlsd:r f. 1892 Varnum (fosterdotter)
 
-Att styvmodern också är ifrån Varnum kan väl tyda på det är någon nära släkting, kanske en syster/brorsdotter eller så..
 
Mvh/Peter (hoppas något stämmer :-)

2003-05-14, 15:48
Svar #2

Britt-Marie Hedman-Danielsson

Tack!!!
Skall kolla upp med en faster om detta möjligen stämmer. Om hon har en sådan dag som det fungerar att få något ur henne, innan hon skenar iväg på något helt annat.  
Två av min fars systrar heter dock Vilhelmina, vilket ju egentligen kanske inte är så ovanligt. Men där stämmer det ju möjligen mot modern.  
Har nämligen ingen kontakt med farfars släktingar alls, därför kan jag inte meddela när farfars syskon är födda. Men chansen är ju stor att de är födda efter 1900...
Tack ännu en gång från en sökande värmländska... som är tacksam för all hjälp hon kan få om faderns släkt.

2003-05-16, 10:46
Svar #3

Britt-Marie Hedman-Danielsson

Hej igen...
... har efter många om och men, via långt telefonsamtal, lyckats få fram att ERIK Linus, f 1898-08-21 är rätt väg. Fastern kom tom ihåg födelsedatum nu när jag nämnde det. Hade tydligen någon som var född på samma dag så hon kunde hänga upp minne på. Innan jag nämnde datumet och namnet kunde hon inte erinra sig honom som Linus :o).
Att hennes mor skulle vara fosterbarn hos Norling kunde hon inte erinra sig något om. Men det hade aldrig varit tal om moderns släkt utan det var enbart faderns släkt som diskuterades. Möjligheten finns att det var något som talades tyst om på moderns sida... ... ... eller...
Så familjen är rätt... nu gäller det bara att komma vidare...  
Tack ännu en gång för den hjälp jag fått...
Britt-Marie Hedman-Danielsson

2004-08-18, 21:13
Svar #4

Ea Petersen

I´m just starting to find our family, and found out that my grandmother´s grandfather came from Sweeden. I´m writing from Denmark, ut can´t write in sweedish, so that´s why it is in english. (And a poor inglish, I know!) :-)
I´m trying to find informations about a man whos last name was Norling. He died in 1938. He had 4 kids, Emanuel, Osker(Oskar), Felix and Simon. Simon married Hariet Norling and they had at least two kids. Irene and Edit, and Irene Norling was my grandmother. Simon was born in 1900 and died in 1950. Irene was born in 1918 and died in 1995. I hope som of you can help me.

2004-08-19, 21:14
Svar #5

Olov Linde

Ea!
I have tried to find your Irene in Swedish book of deceased. There are 12. If you give more details regarding dates for 1918 or 1995 or her surname as married I will try again.
Olov Linde

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna