ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-07-17  (läst 2711 gånger)

1999-05-31, 10:46
läst 2711 gånger

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Vid hösttinget i Umeå socken 1678 konstateras att Hans Bryngelsson i byn Västteg har omyndiga dotterbarn som har fått ett arv av sin morbror, en präst i Riga. Han bör i så fall vara son till Hans Bryngelsson.
 
Fnns det någon som har kunskap om eller uppslag till vem denne präst var?

1999-06-01, 20:27
Svar #1

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hej Staffan
släktforskningen i Lettland i nutid ligger så gott som för fäfot ännu. Inga föreningar men bra arkiv.
Men Lettland tar SSGFs E-grupp också hand om
men just nu är det bästa tipset att gå via tyska föreningar. Framför Allt Arbeitsgemeinschaft ostdeutscher Familienforscher. Likaså kan man fråga Herder-Institut som du finner genom att söka namnet på Internet.
Hör av dig i höst men kolla för säkerhets skull på Libris om det finns någon litteratur på KB.
Kanske Likpredikningar t ex.
 
hälsning Gustaf  SSGFs E-grupp  
på väg till Tyskland för att träffa tyska forskare

2000-02-03, 13:29
Svar #2

Inger Sirkka

Cardis låter det bekant. På en karta över Sverige c:a 1658 finns orten Cardis utmärkt. Den ligger i Livonia, nära gränsen till Estland. Hur stora förändringar som har skett med dessa gränser vet jag inte. Men nu borde den orten ligga antingen i Estland eller Lettland, Livonia finns väl inte idag?
Om orten från 1658 finns kvar vad heter den isåfall nu? Om någon har några förslag, mottages dessa tacksamt.

2000-02-03, 20:37
Svar #3

Carina Sunesson

Inger, vad bra att jag såg Din insändare här.
Jag har nu emailat till en väninna som arbetar på något som är typ Historiska Biblioteket i Tallin och bett henne ta reda på allt som går om orten Cardis.
Jag hade glömt det sen vi pratade sist.
Återkommer direkt när jag får svar.

2000-04-20, 16:14
Svar #4

Johan Löfstedt

Jag vet inte om intresset för Cardis/Kardis/kärde är fortsatt. Nuvarande namnet på estniska är Kärde (således i Estland). Ligger 2-3 km väster om järnvägen Tallinn-Tartu, mellan stationen Vägeva (söder om) och hållplatsen Pedja. Byn Kerdes omnämns 1411 och herrgården 1532. Har svensk historisk betydelse genom att Freden i Kardis 1661 mellan Sverige och Ryssland undertecknandes i ett värdshus i byn. Idag litet jordbrukarsamhälle på ca 150 invånare boende i kvarlevorna (naturligtvis avvecklad sen flera år)av en del av kolhosen Endla.
 
Johan Löfstedt

2000-07-15, 23:02
Svar #5

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Jacob Gerding tog 1719 avsked som kapten från Överstelöjtnantens kompani och Västerbottens regemente för att bli bonde i Vännäs i Umeå.
 
I Landshövdingens skrivelser 1730 till Kungl. Maj:t finns en förteckning över krig m.m. som han bevittnat. Där står bl a: Anno 1688 kapitulerade jag med kapten Aderhas uti Wismar som volontär, hwid dess kompani och dåvarande högwälborne Hr Överste ... Wellings regemente. --- 1689 begav sig hemåt till Livland --- 1701 landskapten i Västerbotten.
 
Vidare sägs det att Jacob är född i Livland på Lais slott och att han är 64 år gammal (dvs född ca 1666).
 
Finns det någon som vet något om Jacobs föräldrar?

2000-11-01, 21:46
Svar #6

Gunilla Önnberg

Hejsan
Finns det någon som känner till Engure i Lettland, och namnet J?nos Kr?gis, hans mor heter Katarina Kr?gi. och så fanns det en dam som hette Margareta Brangull. Eller finns det någon som kan tala om för mig hur man forskar i Lettland.
MVH Gunilla Önnberg

2000-11-03, 14:52
Svar #7

Björn Stockman

Söker efter släkten Stockman i Lettland. Det lär ha funnits bl.a en prästsläkt där.
Räknades man som svenskfödd om man föddes där i mitten på 1600-talet då Lettland/Livland var svenskt?

2000-11-07, 13:12
Svar #8

Utloggad Per Olov Österlind

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2019-08-23, 13:26
    • Visa profil
En av mina anfäder var gördelmakareåldermannen i Stockholm Johan Rung, gift med Anna Maria Hensigen och död 28.6 1743 i Sthlm Jakob. Enligt en uppgift föddes han ca 1680 i Livland.I bouppteckningsregistret för Stockholm finns också en Anna Rung, död 1704 i Reval, och maken styckjunkaren Clas Portman, även han död 1704 i Reval. Anna Rungs bror anges vara femmänningssoldaten Lars Rung och hennes mor Brita Johansdotter Rung. Kanske Anna var en syster till Johan Rung ovan? Finns någon som har närmare kunskap om denna släkt?
 
Mvh
Per Olov Österlind
Umeå

2000-11-07, 13:15
Svar #9

Utloggad Per Olov Österlind

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2019-08-23, 13:26
    • Visa profil
Sorry. Jag råkade lägga ovanstående inlägg under fel rubrik. Flyttar det till Estland.
 
PO Österlind

2001-04-25, 21:39
Svar #10

Sven malmborg

jag söker en person som heter Karl Lätt mitt senaste tips är att jag skall söka i Lettland .Finns här någon som har kontakter i Lettland som kan hjälpa mig
MVH Sven

2001-04-25, 21:52
Svar #11

Sven malmborg

Jag söker en person som heter Karl Lätt jag fick ett tips att söka i Lettland Finns här någon som vet hur man går till väga då eller någon som har någon kontakt till Lettland som kan hjälpa mig
MVH Sven

2001-04-26, 13:39
Svar #12

Björn Stockman

Hej Sven,
Är han svensk? När levde han?
Jag har bott och arbetat i Lettland under några år och har lite kontakter där.
MVH Björn

2001-04-26, 16:43
Svar #13

Sven malmborg

Hej Björn
DEt är det som är problemet Jag vet ingenting om honom. Bara att han bodde och arbetade i Stockholm 1931-32 och var tillsammans med en kvinna som hette Margit Hellstedt Och att han troligen var född 1910 ungefär.
tack för ditt intresse
vänligen Sven

2001-04-26, 21:46
Svar #14

Utloggad Christina Backman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2017-04-22, 18:01
    • Visa profil
Stavade Karl verkligen LÄTT? Det finns ett  
släktnamn LETH också.
Mvh Christina B

2001-04-26, 23:14
Svar #15

Sven malmborg

Ja enligt uppgifter stavade han det Lätt
Men det är klart det kanske ändå finns en möjlighet att det stavades på annat vis.
Mvh Sven

2001-04-27, 14:57
Svar #16

Carola Ulups

Hej Sven
Jag har själv släktingar i Lettland men just namnet Lätt är inte något typiskt lettiskt namn. Har hört efter med min mormor som kommer därifrån. Sen finns det en Margit Hellstedt f.19120321 i Katarina församling som avled 3/7 1975. Hon var kyrkobokförd i Sofia, Stockholm. Hon står som ogift. Kan det kanske vara denna Margit? Du kanske kan söka den vägen. Hon var skriven på Ringdansv. 5b, 126 33 Hägersten då hon avled. Sen kan jag nämna att det finns några Karl Lätt på dödskivan men det är svårt då du har kanska knapphändig uppgifter om honom.
 
Mvh
Carola

2001-04-27, 16:17
Svar #17

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Sven Malmborg,
Namnet Lätt, möjligen också stavat Lett, förekommer - som Du möjligen känner till - som ett s k knektnamn. Som sådant finns det i t ex Gränna sn. Är Du säker på att den Du söker har något med Lettland att göra?
Vänligen,
Olle Elm

2001-04-27, 19:05
Svar #18

carola

Hej igen Sven
 
Jag hittade en Karl Lätt som var byggmästare för missionshuset i Finspång. Men han var född 1856 i Dagsberg socken. Han inflyttade med familj 1904 och bodde kvar till 1916, då familjen flyttade till Östra Eneby socken. Jag vet inte om detta hjälper dig men det var vad jag kunde hitta. Namnet Lätt är ju inte speciellt vanligt så kanske det kan ge någonting.
 
MVH
Carola

2001-04-27, 21:23
Svar #19

Sven malmborg

Hej alla ni snälla som försöker hjälpa mig
Margit Hellstedt  är rätt Margit. Men hon är ju död Och hennes släkt som finns kvar,säger ingenting Men vi forskar vidare kanske något dyker upp
Vi hörs Sven

2001-05-16, 14:48
Svar #20

Martin Orbe

Hej,
 
mina rötter på min fars sida är från Lipaja, Lettland. Jag är mycket intresserad försöka spåra släkten där men har ingen aning om hur jag ska börja. Är det någon som kan ge tips om
- bra hemsidor
- hur man kommer åt arkiven i Lettland  
- något sällskap att kontakta i Lettland (eller någon annanstans)
- andra bra tips
 
Tack på förhand!
 
MVH
 
Martin Orbe

2001-05-16, 18:34
Svar #21

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hej Martin
arkiven i Lettland är OK men dessvärre har
det dröjt med organiserade släktforskare i
Lettland.
De adresser jag tidigare fått om lettisk forskning
har jag nått mig via tyska forskare.
 
Men mycket är på gång. Arkivsamarbetet över
Östersjön är på gång sen flera år med
Visby som primus motor. Och mycket talar för
att vi får ett genombrott snart.
 
I Estland är det tvärtom. Liksom i Litauen.
Här finns föreningsverksamhet, här finns
Internetförbindelser.
 
G-gruppen kommer att lägga upp svensk- o tyskspråkiga sidor för Baltikum inom närmaste året.
E-gruppen gör för Estland med estniska och engelska
som språk.
 
Gå in på
http://home.swipnet.se/larscra/ggrupp/index.htm
 
och sök kontakt.  Var bor du förresten?
 
hälsnng Gustaf
 
E- grupp   och G-gruppen
och Föreningen G-gruppen, Östersjögrannar,
migration och tyska anor

2001-05-17, 17:16
Svar #22

Martin Orbe

Hej Gustaf,
 
tack för det snabba svaret! Om jag tolkar dig rätt måste man ta sig till Lettland och söka direkt i arkiven. Jag känner inte till särskilt mycket om min släkt, men någon tydlig tysk härstamning kan jag inte hitta direkt.  
 
Jag bor i Uppsala. På min mors sida (som är från Schweiz) stöter jag ganska snart på tyska rötter, då från södra Tyskland, Baden-Wurttemberg.
 
MVH
 
Martin

2001-07-17, 18:42
Svar #23

Torbjörn Lindqvist

Martin Orbe ville få tips om Lettlandsforskning. Har ej varit inne på denna sida förr, men hoppas ändå att detta kan vara honom till glädje. Gå in på Dags Latvian Genealogy Page, som har adressen: feefhs.org/baltic/lv/frg-dag.html eller direkt till Latvia research List på feefhs.org/baltic/lv/lvrl.html me dina frågor. På Dags lista finns mång adresser, bland annat till riksarkiven i Riga. Det Historiska Arkivet på Slokas iela gäller för tiden före självständigheten 1918, medan Riksarkivet på Bezdeligu iela gäller nyare tid. Jag har varit där och orienterat mig för flera år sedan. Siktar nu på att forska där i höst. De utför forskning mot betalning också, men du kan få vänta länge på resultat.  
Mvh, Torbjörn Lindqvist

2001-08-13, 17:01
Svar #24

Martin Orbe

Hej Torbjörn,
 
tack för länk-tipsen! Vi får se vad som finns och hur långt man kan komma med dessa källor.
 
Tack och MVH
 
Martin

2003-03-20, 08:21
Svar #25

Marie Forsblom

Hej!  
 
Söker efter en person som troligen utvandrade till Lifland. Johan Mårtensson f. 1794  
gift 1821-12-27 med Lovisa Vikberg f. 1801-04-01 i Renum.  
 
Är det någon som känner till dessa så hör gärna av er.  
 
Mvh. Marie Forsblom  
P.S. Satte denna diskussion under Östra Nyland först D.S.

2003-05-17, 21:41
Svar #26

Nils-Olof Witting

Hej!
 
Jag undrar om det finns någon med namnet Makosus/Makoschus i Lettland.
 
MVH
Nils-Olof

2003-07-15, 21:09
Svar #27

Jonas Nilsson

Hejsan,
 
Har nyligen fått en ledtråd om födelsestad för en person som jag forskar kring och undrar om någon kan tipsa mig angående arkiv och tillgänglighet vad gäller kyrkböcker, osv.
 
Personen jag söker uppges i militära källor vara född 1684 i Livland. Har nyligen fått veta att hans syster gifte sig 1705 i Wenden (nu Cesis).
 
Vart vänder man sig? Funkar engelska?
 
MVH,
Jonas Nilsson

2003-07-16, 16:14
Svar #28

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hej Jonas
fortfarande finns inte några kontakter mellan
föreningar i Lettland och t ex Estland eller
Tyskland. Liksom G-gruppen har man enbart
personkontakter.
 
Arkivet i Riga är bra men det tar tid innan
de svarar. Språket är aldrig problem. Arkivfolk
i Baltikum måste alltid kunna tyska eftersom
så mycket av det egna landets arkivmaterial
är på detta språk. Och din ana rörde sig i en
tysk språkmiljö.
Men skriv på engelska om det passar dig bättre.
 
hälsning Gustaf
www.g-gruppen.net

2003-07-17, 20:28
Svar #29

Jonas Nilsson

Hej Gustaf,
 
Tack för ditt svar. Efter lite surfande hittade jag The Latvia State Historical Archive och RSA of Cesis. Efter vad jag kunde läsa mig till, verkar det vara det första av de två som jag ska vända mig till. Jag har skickat iväg ett par e-brev, så får man ju se hur det går.
 
Tack,
Jonas

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna