ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Erasmus Rasmundssen Bergman född 2/2 1733 i Trondhjem, Norge.  (läst 963 gånger)

2001-03-26, 22:47
läst 963 gånger

Utloggad Sigurd Söderquist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2013-03-11, 21:51
    • Visa profil
Söker upplysningar om denne man, min anfader. Han kom hit till Mo församling, Söderhamns kommun, Hälsingland, år 1762. Det är i Mo församlingsbok som födelsetid och födelseort står angiven.  
Kan han ha varit född i Domkyrkoförsamlingen?
Hoppas att någon kan hjälpa mig.

2001-03-27, 16:48
Svar #1

Andreas Snildal

Hei!
 
Dette var interessant. Jeg er nemlig etterkommer av Erasmus Bergmans hustru Sigrid Fernstedts bror, Erik Fernstedt. Det kan hende at jeg kan hjelpe deg, jeg skal i hvertfall kikke i kirkebøkene for Domkirkesognet og Vor Frues kirke sogn i Trondheim neste gang jeg er på Riksarkivet I Oslo.
Hvis jeg ikke tar feil, var dette de to eneste sognene i Trondheim by på denne tiden.
Jeg vil tro at han har tatt etternavnet Bergman etter at han kom til Sverige. 
 
Mvh. Andreas Snildal, Oslo, Norge

2012-12-22, 13:49
Svar #2

Utloggad Leon André Bergman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 01:04
    • Visa profil
Hei. Kan disse være relatert til min Bergman slekt tro?
Den eldste oppføringen jeg har er Carl Gustav Bergman. Gift med Betzy Bergman (Tidligere Kvart).
Far til Oscar Wilhælm Bergman, Carl Bergman, Gustaf Bergman, Betzy Bergman, Emil Bergman og Otto Leonard Bergman.
 
Vi anntar at Carl Gustav ble født rundt 1814-1874, uten å vite mer nøyaktig, men han var fra Stockholm, og var en Skorsteinsfeier og maler.
 
Hvis dette passer med noen av deres trær, hadde det vært gøy å få mer informasjon om familien.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna