ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Harald Hårfager  (läst 2736 gånger)

2002-11-17, 00:11
läst 2736 gånger

Utloggad Anders Nordström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 374
  • Senast inloggad: 2023-08-03, 17:17
    • Visa profil
Hej!
 
På min frus sida finns anor med koppling tillbaka
till Harald Hårfager.
 
-Var kan man finna mer information om forskning kring Haralds ättlingar.
 
mvh/Anders

2002-11-17, 12:14
Svar #1

Andreas Snildal

Slektsrekker tilbake til de norske vikingkongene, skal man være _svært_ forsiktig med, og når det gjelder Harald Hårfagre, tror jeg det ikke finnes en eneste sikker linje tilbake til ham. Så jeg tror du nok med stor sikkerhet kan stryke Harald Hårfagre fra din kones anetavle. Dette hadde dog vært interessant å se hvordan denne koblingen tilbake til Harald Hårfagre ser ut.
Digitalarkivets Brukarforum var det for ca. 1 år siden en lang debatt om Harald Hårfagre som ane. Mange av innleggene i denne debatten har lite med den hårfagre å gjøre, men det finnes likevel interessante innlegg.
 
Mvh.
Andreas Snildal, Oslo

2002-11-17, 14:24
Svar #2

Utloggad Anders Nordström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 374
  • Senast inloggad: 2023-08-03, 17:17
    • Visa profil
Tack Andreas för länken!
 
Lade ut frågan enl nedan, på sidan.
Får se om jag får napp.
 
mvh/Anders
 
I min frus släktbok, 'ÄTTEBOK IVAR KNUTSON STIGEN' av Ivar A Streitlien 1969, sid 7, anges om Rönnaug Sjugurdsdatter att 'Ho var av Tynnöl-Valbjörg-Bratt-etta og denna kan forast attende til Harald Hårfagre.'
Hur stor är sanningshalten i detta påstående?
 
Vänliga hälsningar Anders Nordström

2002-11-17, 16:04
Svar #3

Andreas Snildal

I dette utsagnet er det nok liten sannhetsgehalt. Inntil for noen år siden, mente mange slektsforskere (mer eller mindre profesjonelle) at Bratt-ætten fra Gudbrandsdalen kunne følges tilbake til den gamle norske kongeslekten gjennom den adelige slekten O fra Hedmark. I senere tid er det bevist at Bratt-ætten ikke har noen forbindelse med O-ætten.
Henvisninger om litteratur om Bratt-ætten finnes på den norske genealogen Tore H. Vigerust sine internettsider, se  http://www.vigerust.net/adel/bratt_guttormeindridesson.html. Det er vel den artikkelen som er nevnt nederst på denne siden som er av mest relevans for ditt spørsmål.

2002-11-17, 19:37
Svar #4

Utloggad Anders Nordström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 374
  • Senast inloggad: 2023-08-03, 17:17
    • Visa profil
Andreas,
 
Det var en intressant hemsida!
Fick också ett bra svar via Digitalarkivet.
 
mvh/Anders

2002-11-17, 22:25
Svar #5

Andreas Snildal

Hei Anders!
 
Jo, det er mye interessant på Vigerust sine sider, og jeg vil rekommendere deg på det sterkeste å lese hans artikkel i medlemsbladet for Norsk Slektshistorisk Forening, Genealogen nr. 1/99. Det kan du helt sikkert få lånt gjennom ditt lokale bibliotek.
 
Jeg ser også at du har fått flere svar på Digitalarkivet.
 
Hilsen Andreas

2002-11-18, 15:02
Svar #6

Bo Olsson

Om du vill läsa sagoversionen om Harald, hans förfäder och en del av hans ättlingar så kan du läsa Snorre Sturlassons, Nordiska Kungasagor, eller Heimskringla som jag tror den också heter. Jag läser den nu och har precis kommit till Haralds enande av Norge.

2002-11-18, 17:49
Svar #7

Andreas Snildal

Vær dog oppmerksom på at man skal være _svært_ forsiktig med å bruke Snorre som historisk kilde. Når det gjelder genealogi er Heimskringla ubrukelig som kilde. Som Bo skriver, er dette en saga, og sagaer er sjeldent historisk korrekte. Men det er likevel fantastisk litteratur!
 
Hilsen Andreas

2002-11-19, 09:09
Svar #8

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Men man bör också tänka på att ordet 'saga' då inte betydde vad det betyder idag. Idag betyder det ju 'påhittad berättelse' medan det då betydde 'berättelse'. Så det faktum att den kallas 'saga' försämrar inte dess värde. Å andra sidan så ska man helt riktigt vara mycket försiktig med att använda den som källa.
 
Hälsningar
Mikael

2002-11-25, 18:51
Svar #9

Jostein Eriksen

Heisann, leste med interesse denne debatten, og tenkte jeg skulle bidra med et par observasjoner:
For det første: bertningene om Ynglinge-ætten (Norge's konge sagaer) er en pålitelig kilde. I så grad at den ble brukt som utgangs punkt da den nå avdøde Thor Heyerdahl holdt på med sitt siste prosjekt (Jakten på Odin) Konge sagaen forteller hvordan Odin (Muligens 'Wydin' fra gammelt av) og hans folk kom fra det nære Østen, viá Europa og til sist endte opp i Skandinavia. Nå har det seg slik at mange blander Konge sagaene og Heimskringla. Heimskringla er fiktiv literatur, og er løst basert på Norønn mytologi. I denne er Odin som kjent en Ås. (gud) I konge sagaene er også Odin nevt, men her som en hærfører og konge, ikke en av Æsene. Det er derfor viktig å skille disse to literære verkene fra hverandre. Når det så gjelder å finne Ynglinge-ættens etterkommere, har man litt av en jobb foran seg, de fleste av kongene, (Og her var Harald Hårfagre slettes intet unntak) hadde seg gjerne med såvell treller som frie (For ikke å si fri sinnede) kvinner, hvilket resulterte i ... mye DNA... Det fleipes ofte (?) med at MINST halve Norge er av kongelig ætt. Det jeg derimot har hørt, og som angivelig regnes for å være nogenlunde sikkert, er at Harald Gråtopp og hans ætt (Storbonde i syd-østre Telemark) er etterkommere av Ynglingene. Det som er litt artig i så måte, er at Norges nåværende dronning; Sonja (født Haraldsen) er av Gråtopp-slekten, og er dermed også av den gamle norske kongeslekten. Så hvem vet, Anders kanskje du og din kone kan vente en inbydelse til dåpen når kronprins Håkon Magnus og kronprinsesse Mette Marit en gang får barn? :-)
M.v.h Jostein.

2002-12-11, 21:41
Svar #10

Jostein Eriksen

EN RETTELSE:

Hei igjen.
Jeg vil bare få komme med en liten rettelse.
Jeg har lenge gått og følt at noe ikke stemte helt i det jeg hadde skrevet. Og da jeg gikk over teksten i dag så jeg at det var tilfelle. Et kjent fenomen er: man tenker så mye på et eller annet bestemt ord at man ender opp med å si/skrive det ordet istedefor det man _egentlig_ hadde tenkt å si/skrive.

For å rette opp i forvirringen: Det er ingen som blander Kongesagaene med Heimskringla, da Kongesagaene _ER_ Heimskringla. Hva jeg hadde tenkt å skrive (Og absolut burde ha skrevet) var selvfølgelig Håvamål.

Jeg kan bare ta selv-kritikk og beklage.
m.v.h Jostein Eriksen

2002-12-12, 08:00
Svar #11

Bo Olsson

Jag tror inte ett dugg på att Oden skulle varit en människa från mellanöstern. Han var en GUD! Att Snorre skriver att han var en människa och kung i Sverige är bara kristen propaganda. En präst som Snorre kan ju inte beskriva en annan gud än hans enda gud utan att det svider i själen, eller hur. Det är så kristen mission alltid gått till, antingen gör man om de gamla gudarna till djävlar och demoner, eller också gör man om dom till vanliga människor. När man läser Snorre ska man aldrig glömma bort att han var präst.

2002-12-12, 13:32
Svar #12

Andreas Snildal

Det er heller ingen historikere som tror et dugg på at Odin skulle ha vært en menneske fra Kaukasus. Dette er nok bare teoriene til Thor Heyerdahl og Per Lillienström, som må sies å være bygd på svært tynt grunnlag.
Kongerekkene i Snorre fra Harald Hårfagre skal man heller ikke stole på, disse er beviselig feil. Det finnes sogar historikere som setter spørsmålstegn med Harald Hårfagres eksistens.  
Om Hallvard Gråtopp var etterkommer av Harald Hårfagre, vet man heller ikke, man kjenner hverken til Gråtoppens forfedre eller etterkommere (selv om mange hevder å ætte fra ham), se denne diskusjonen på Digitalarkivets Brukarforum
 
Mvh.
Andreas Snildal, Oslo

2002-12-12, 18:17
Svar #13

Utloggad Are S. Gustavsen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2020-04-27, 09:23
    • Visa profil
Hei!
 
I den grad det er interessant å diskutere en figur (Harald Hårfagre) som ikke er samtidig kildebelagt, så er jeg mildt sagt overrasket over Jostein Eriksens to meget forvirrende innlegg.
 
Snorres kongesagaer (som ikke engang er bevist å være skrevet av Snorri Sturlusson) er videreformidlet til ettertiden i form av en rekke ulike håndsskrifter. Disse er så utgangspunktet for en sammenfattende redaksjon, slik at den utgave av Snorres kongesagaer vi i dag møter i moderne norsk språkdrakt er i beste fall en sekundærkilde, men som oftest en tertiærkilde.
 
Skal man argumentere for noen helst form for slektsskap, må man benytte primørkilder, og da samtidige primørkilder som kan gi underlag for en slektsdiskusjon.
 
Siden slike verken finnes for den påståtte Harald Hårfagre og den i 1438-39 nevnte Halvard Gråtopp, må Jostein Eriksens to innlegg ses på som fabulering og spekulasjon. Og slik ønsketenkning kan ikke legges til grunn for noe som helst.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna