ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hartvig Larsen  (läst 742 gånger)

2011-09-11, 19:12
läst 742 gånger

Utloggad Beda Harrysson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2012-01-05, 23:00
    • Visa profil
Hej!
Jag håller på att ge upp! Jag är novis på det här med släktforskning och stör mig på att jag inte lyckas reda ut hur det ligger till. Tidigare när jag skrivit här på forumet så har jag alltid fått väldigt utförliga svar (tackar och bockar för det).  
 
Min farmorsfar Hartvig Larsen, föddes 28/2, 1885 i Oslo. Hans far skall vara Ludvig Larsen och hans mor Elisabeth Kristiansdatter (alt. Gulbrandsen). Jag fick kontakt med en avlägsen släkting här på forumet och fick veta att Ludvigs pappa hette Jonas Larsson f.1821 i Svanskog, Värmland och att Ludvigs mor hette Olloug Toresdatter Spildrejorde och var norska och kom från Spildrejorde i Gol, Hallingdal. De skall ha bott i Vika i Oslo.  
 
Jag hittar Jonas och hans far men ingenting om som kopplar Ludvig Larsen till Jonas Larsson. Därför känns det lite onödigt att jag fortsätter ännu längre bak eftersom jag inte ens vet att Ludvig (därmed jag) och Jonas hör samman.  
 
Help me!
 
Hoppas att ni alla haft en trevlig helg!
Mvh Beda

2011-09-11, 20:26
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Beda,
Känner Du till i vilken församling i Oslo som Hartvig Larsen föddes 28/2 1885, så att den kan kontrolleras? Har aldrig forskat i Oslo, men kan tänka mig att det finns flera församlingar. Kontrollen kanske går att göra i de digitala böckerna här
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2011-09-12, 07:45
Svar #2

Utloggad Beda Harrysson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2012-01-05, 23:00
    • Visa profil
Hej Olle!
 
Jag har varit och grävt bland de norska kyrkböckerna. Där står det endast Ludvig Larsen, ungkarl (Oslo fylke, Rikshospitalet, Ministerialbok nr. 6 (1871-1885), Fødte og døpte 1885, s 298, nr 27, högra sidan; Hartvig Kristian Emil). Jag vet att han och Elisabeth inte var gifta och att Ludvig och hans syster växte upp med Elisabeth (innan hon sedan gifte sig) hos hennes föräldrar Christian och Marie-Charlotte, Vinkelgaden 4, Christiania. Problemet är att jag inte hittar Ludvig. Det brukar ju kunna stå föräldrarnas hemförsamling men här står det ju ingenting  
Jag har tidigare hittat en Ludvig med föräldrarna Lars Henriksen och Dorthea Larsen (Vestre Aker, 1857-1868, s. 189, nr 171; Ludvig Larsen), men det stämmer ju inte om föräldrarna skall vara Jonas Larsson och Ollaug Toresdatter (i de svenska husförhörslängderna heter hon Oline). Kan ju vara så att Ludvig är född i Sverige, det har jag inte tänkt på!

2011-09-12, 09:02
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Beda,
Vad bra att Du redan kommit så långt i Dina undersökningar!
Kanske Du redan också prövat med att be om hjälp i det norska systerforumet http://forum.arkivverket.no/index.php?/forum/6-brukernes-eget-forum/  ?
Om ej - ge dem allt Du har, så kanske någon där kan komma med en idé.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna