ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Steinfelt  (läst 3325 gånger)

2002-04-12, 16:57
läst 3325 gånger

Utloggad Britt-Marie Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 57
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Finns det någon som träffat på namnet Olof Friedrich Steinfelt vid forskning i Tyskland?

2002-04-12, 17:37
Svar #1

Nina M. Nordby

Og når omtrent er det snakk om da???? Her er noen forekomster av navnet, men det finnes sikkert en rekke med dette navnet.(Kilde:Familysearch)
 
http://www.familysearch.org/Eng/Search/customsearchresults.asp?LDS=1&region=8&juris1=ge&last_name=Steinfelt&first_name=olof

2002-04-20, 21:36
Svar #2

Utloggad Britt-Marie Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 57
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Tack för upplysningen!!!!!!!

2003-01-05, 19:25
Svar #3

Utloggad Jessica Olson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1351
  • Senast inloggad: 2015-03-22, 08:14
    • Visa profil
Vad heter hans förfäder?

2003-01-05, 21:35
Svar #4

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Stenfelt är försvenskning av Steinfelt.
Jag blir ledsen över den här typen av inlägg som inte innehåller upplysning om vad skribenten vet och egentligen heller inte inser vad ett ev svar kan leda till.
 
Namnet är inte så vanligt i Tyskland och mest frekvent i norra delarna.
 
Men jag rekommenderar såväl Jessica som Britt-Marie att göra en rejäl grundforskning innan ni går utanför landet i frågandet.
 
www.g-gruppen.net rekommenderas för studier.
 
Tyska släktforskarförbundet DAGV kräver att man ska ha forskat färdigt i sin närmiljö innan man söker på namnet på någon som migrerat.
 
hälsning Gustaf

2003-01-06, 12:22
Svar #5

Utloggad Jessica Olson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1351
  • Senast inloggad: 2015-03-22, 08:14
    • Visa profil
Jag går till stadsbibliotekets tyska adelskalender och deras övriga material och tittar om jag finner något där. Vad är det för farligt med att få svar på detta? Jag har kommit upp hit i min forskning (se Stenfelt). Jag är inte intresserad av nutiden utan Olof Friedrich föddes 1650 och tiden före detta. Grundforskningen är gjord. Jag ska titta på denna hemsida Ni rekommenderar. Jag vet att info finns på Genealogiska Föreningen här i Sthlm annars.  
MVH Jessica

2003-02-21, 12:44
Svar #6

Utloggad Britt-Marie Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 57
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Mitt inslag från 12 april 2002 16.57 verkar ha upprört vissa. Jag ber tusen gånger om ursäkt för detta. Jag hade nyligen börjat ta del av Rötter
och ställde tydligen en naivt formulerad fråga.
Men vi är alla barn i början eller hur?
 
Hursomhelst, här kommer lite bakgrundsinformation.
Min farfars mormors morfars morfar löjtnant Olof Friedrich Steinfelt var född i Holstein 1681.  
Hans föräldrar var cornetten Hans Steinfelt och hans hustru ? född Seffler. Han kom i krigstjänst 1700; först under krigsmachten i Holstein till 1709, och sedan i Pommern; var löjtnant vid överstelöjnants Durings kompani under det Wismarska dragonregementet, blev officer 1715 (Stralsund), tog avsked med pension 1721. Han deltog med utmärkelse i slaget vid Gadebusch; han blev tillfångatagen vid Tönningen. Olof F. Steinfelt gifte sig 1704 med Anna Allers som var född 1676 i Bremens stift. Anna Allers föräldrar hette Johan Allers och Heilich Mechlichen.  
Olof F. Steinfelt köpte i början av 1720-talet Stubberud i Älgå, Värmland av kronan. Olof F. Steinfelt hade två barn; Anna Sofia Stenfelt (barnen försvenskade efternamnet) och Jan Stenfelt.  
Olof F. Steinfelt avled i Stubberud 19 augusti 1749.
Jag undrar hur jag skall söka för att få reda på något om Olofs och Annas föräldrar och deras bakgrund.
 
Till Jessica Olson vill jag nämna att Olof Friedrich Steinfelt är enligt Älgå-boken född 1681
men även födelseåret 1680 har förekommit i andra skrifter. 1650 är alltså helt fel.

2003-02-27, 16:17
Svar #7

Utloggad Jessica Olson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1351
  • Senast inloggad: 2015-03-22, 08:14
    • Visa profil
Håller med ovan att han föddes 1680-81 och 1650 är felskrivet av mig. Vet nån vem Hans föräldrar var?

2003-03-02, 18:16
Svar #8

Utloggad Britt-Marie Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 57
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Olof Friedrich Steinfelts föräldrar var
cornetten Hans Steinfelt och n.n. Seffler.
Hans Steinfelt däremot var nog född ca 1650.

2003-03-02, 18:18
Svar #9

Utloggad Britt-Marie Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 57
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Ursäkta Jessica, jag missförstod din fråga.
Du undrade naturligtvis vilka föräldrar Hans
hade.  
Nej, det vet i alla fall inte jag men om någon vet, vore jag tacksam för information.

2006-08-12, 00:55
Svar #10

Utloggad Tor Stenfelt

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2010-08-13, 00:41
    • Visa profil
Hallo!
I et innlegg ovenfor, av 5. januar 2003, skrives det at navnet Stenfelt er en forsvenskning av navnet Steinfelt.  Det kan jo hende (og jeg vet ikke det) men Stenfelt er en gammel dansk skrivemåte av et stedsnavn i Slesvig  (Angeln) -
fra den tiden (før 1864) da dette området tilhørte Danmark.  Det samme stedsnavnet (og etter-navnet) blir (i det nåværende Slesvig) skrevet på (minst tre forskjellige måter):  STENFELT (dansk)/ STEENFELT (nordfrisisk) og STEINFELD (rikstysk) - men STENFELT synes å være 
en gammel, dansk versjon. Altså ser det ut som
at - i Slesvig - STENFELT kom først og deretter
(offisielt) STEINFELD - som en fortysket variant.
Vennlig hilsen  Tor STENFELT-NILSEN, Norge

2006-08-23, 01:34
Svar #11

Utloggad Tor Stenfelt

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2010-08-13, 00:41
    • Visa profil
Hallo igjen! Dette er en korrigering av en feil
som finnes i mitt innlegg av 12. aug. 2006 (der
selve rubrikken dessverre også har blitt fordoblet/gjentatt). Feilen er: Det finnes, så
langt jeg kjenner til, ingen fast (standardisert;
vanlig) nordfrisisk skrivemåte for navnet Stenfelt. (Forøvrig finnes navnet i et stort an-
tall varianter, men det er en annen sak.) Eller:
Skrivemåten Steenfelt (som det f. eks. er mange
eksempler på i Danmark, kan jeg ikke si noe sikkert om - mht geografisk tilhørighet. Jeg be-
klager feil i mitt forrige innlegg.
Vennlig hilsen Tor Stenfelt-Nilsen

2010-08-13, 00:41
Svar #12

Utloggad Tor Stenfelt

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2010-08-13, 00:41
    • Visa profil
Hallo, til dere som forsker på Stenfelt(navnet). På mange forskjellige måter og over lang tid,
har jeg (og et par andre her i Norge) forsøkt å finne ut hvordan Stenfelt-navnet kom til Norge
(antakelig omkring år 1880)- eller: Hvem var den første Stenfelt her i Norge? (Navnet er
funnet, første gang (uten fornavn) i en kirkebok i Østfold, 2. juli 1882 (i forbindelse med
en barnedåp) - men ingen (?) vet hvorfor navnet står notert der. (Funnet av: en norsk slektsforsker;
som heter O. Kvitnes.) Kort sagt: Det er et mysterium, hvem som bragte (med seg) navnet Stenfelt
(da skrevet som Stenfeldt) - til Norge. Vennlig hilsen Tor Stenfelt (Vest-Norge).

2019-01-11, 13:37
Svar #13

Utloggad Mats Karlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2020-11-14, 16:19
    • Visa profil
Jag försöker nu väcka den här urgamla tråden om löjtnant Olof Friedrich Steinfelt som (vad det verkar) framgångsrikt krigade för Carl XII och sedan bosatte sig i Stubberud, Älgå, Värmland. Borde vara en hel del i Sverige som har släktskap med Olof (samt även förgreningar i åtminstone Norge, USA och i Finland). Även frun Anna Johanna Allers var med ute i fält (verkar inte varit den blygsamma typen).

Det har forskats om Steinfelt tidigare i Sverige och uppgifterna tror jag kan anses som helt säkra (hämtat från krigsarkivet etc). Tror det publicerats forskning om löjtnant Olof Friedrich Steinfelt på lite olika ställen.
http://www.klevefors.se/Slakt_html/p1ff2e4cf.html

En artikel om hans fru Anna Johanna Allers:
http://www.klevefors.se/Slakt_html/p19da6e7c.html

Olof Friedrich Steinfelts olika förgreningar till nutid tror jag är relativt klara (borde vara ganska enkelt att följa). Jag är dock väldigt intresserad av Annas pappa Johan Allers, här anser jag att det finns stora luckor och frågetecken? Den stora frågan är, vem var egentligen Johan Allers pappa?
http://www.klevefors.se/Slakt_html/p68a072e4.html

Vissa släktforskare verkar sätta (gissa??) Johan Allers som son till Bremens borgmästare Henricus Heinrich Allers. Jag har åtminstone inte sett några källor till detta. En hel del andra släktforskare verkar helt enkelt sluta förgreningen efter Johan Allers eftersom de inte fått fram mera.
Henricus Heinrich Allers
22 jan 1612
23 jan 1675

Årtalen stämmer nog överrens bra (skulle kunna vara korrekt) men själv tvivlar jag kraftigt på att detta är korrekt av diverse olika anledningar, framförallt pga bristen till källor. Försöker man forska neråt från Henricus Heinrich Allers blir det betydligt luddigare att finna kopplingen till Annas pappa Johan Allers.

Vore det korrekt så är vi relativt många människor i Sverige som har släktskap med en rad borgmästare i Bremen, tex Hieronymus Alers, Heinrich Alers, Diedrich Hoyer der Jüngere, Diedrich Hoyer der Ältere men sannolikt fler. Rådhuset i Bremen är en ytterst berömd byggnad skyddad av Unesco så det vore ju intressant men frågan kvarstår... vem var egentligen Annas pappa och varför har det inte forskats mer i det?

Lista över borgmästare i Bremen:
https://de.wikipedia.org/wiki/Liste_von_Bremer_B%C3%BCrgermeistern

OBS: Jag är en nybörjare inom släktforskning. :-)

2019-01-13, 16:42
Svar #14

Utloggad Mats Karlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2020-11-14, 16:19
    • Visa profil
Skulle vara kul om någon kunde hjälpa till med detta eller ge lite tips, att försöka reda ut vem Anna Johanna Allers pappa Johan Allers egentligen var?

Är detta verkligen en son till Bremens borgmästare Henricus Heinrich Allers (f 22 jan 1612 d 23 jan 1675) eller inte?

Själv tvivlar jag eftersom det inte går att hitta några verkliga källor på detta men jag är som sagt en nybörjare. En orsak till mina tvivel är också att det blir betydligt svårare att finna en koppling om man går neråt från Henricus Heinrich Allers, han verkar haft en son Johannes men någon Johan, nej?

2019-01-13, 17:02
Svar #15

Utloggad Mats Karlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2020-11-14, 16:19
    • Visa profil
Hallo, til dere som forsker på Stenfelt(navnet). På mange forskjellige måter og over lang tid,
har jeg (og et par andre her i Norge) forsøkt å finne ut hvordan Stenfelt-navnet kom til Norge
(antakelig omkring år 1880)- eller: Hvem var den første Stenfelt her i Norge? (Navnet er
funnet, første gang (uten fornavn) i en kirkebok i Østfold, 2. juli 1882 (i forbindelse med
en barnedåp) - men ingen (?) vet hvorfor navnet står notert der. (Funnet av: en norsk slektsforsker;
som heter O. Kvitnes.) Kort sagt: Det er et mysterium, hvem som bragte (med seg) navnet Stenfelt
(da skrevet som Stenfeldt) - til Norge. Vennlig hilsen Tor Stenfelt (Vest-Norge).

Länge sedan detta inlägg skrevs men jag gör ett försök. ;-)

Syftar du nu på
Nils Oluf Andreas Stenfelt Nilsen
28 aug 1880
23 apr 1955

?

Kjällar Svensson (1700-1784) och Anna Sofia Stenfelt Olofsdotter (dotter till Olof Friedrich Steinfelt) fick en son Olof Kjällarsson (1733-1809) som gifte sig med Marit Hansdotter (1740-?)

Följer du Olof neråt i trädet via hans son Per Olsson, Pers dotter Maria Persdotter. Marias son Olof Nilsson (1828-?), Olofs son Nils Petter Olofsson Olsen (1850-1910) så kommer du ner till Nils Oluf Andreas Stenfelt Nilsen (1880-1955) (Nils Oluf var son till Nils Petter Olofsson Olsen).

Varför Nils Oluf Andreas Nilsen fick för sig att ta med släktnamnet Stenfelt på nytt vet jag dock inte men han ser ut att ha varit en avlägsen släktning.

OBS: Det finns dock fler förgreningar till Norge från Olof Friedrich Steinfeldt, tex om man går neråt från Karl Jansson Steinfeldt (f. 26 jan 1767 d. 1802).

2019-01-13, 18:06
Svar #16

compleo

Börja med att läsa "Löjtnant Olof Friedrich Steinfeldt - en levnadsteckning", Släkt och Hävd, 1996:1. Rättelse finns i 1996:2: "På s 8, rad 12 står att Anna var f 1706 i Bremen. Årtalet skall vara 1676."

2019-01-13, 18:16
Svar #17

Utloggad Mats Karlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2020-11-14, 16:19
    • Visa profil
Börja med att läsa "Löjtnant Olof Friedrich Steinfeldt - en levnadsteckning", Släkt och Hävd, 1996:1. Rättelse finns i 1996:2: "På s 8, rad 12 står att Anna var f 1706 i Bremen. Årtalet skall vara 1676."

Stort tack, ditt svar och tips uppskattas mycket.

Är det en bok/skrift som går att beställa från ett bibliotek, finns ej tillgänglig på Internet?

Ser nu att man kan beställa Släkt och Hävd 2, 1934-2009 från Internet, verkar smidigt.
https://gfsupersok.se/#!/products/sl%C3%A4kt-och-h%C3%A4vd-2-1934-2009.html

2019-01-13, 21:18
Svar #18

Utloggad Mats Karlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2020-11-14, 16:19
    • Visa profil
Börja med att läsa "Löjtnant Olof Friedrich Steinfeldt - en levnadsteckning", Släkt och Hävd, 1996:1. Rättelse finns i 1996:2: "På s 8, rad 12 står att Anna var f 1706 i Bremen. Årtalet skall vara 1676."

Hmmm, tack för årtalet, lite slarvigt av mig eftersom jag faktiskt har tillgång till en bilaga för Wermlandtidningen från 1923 eller 1924 där rätt årtal står angivet. Det är ju lite "farligt" med de här stora sajterna som tex myheritage.com och ancestry.com med dess record match och smart match funktioner där man riskerar ärva ner felaktigheter från andra släktforskare även om dessa funktioner självklart är till stor hjälp också (för att komma igång).

2019-01-14, 13:54
Svar #19

Utloggad Mats Karlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2020-11-14, 16:19
    • Visa profil
Börja med att läsa "Löjtnant Olof Friedrich Steinfeldt - en levnadsteckning", Släkt och Hävd, 1996:1. Rättelse finns i 1996:2: "På s 8, rad 12 står att Anna var f 1706 i Bremen. Årtalet skall vara 1676."

Frågan är också om det som står i Släkt och Hävd skiljer sig mot det som står i denna artikel, om jag förstår det korrekt så är artikeln i Släkt & Hävd en av källorna? Jag får väl helt enkelt läsa och jämföra själv. :-)
http://www.klevefors.se/Slakt_html/p1ff2e4cf.html

2019-11-19, 11:39
Svar #20

Utloggad Mats Karlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2020-11-14, 16:19
    • Visa profil
Kul att vi är en del ättlingar till Löjtnant Olof Friedrich Steinfeldt (eller Steinfelt) och hans fru Anna Johanna i denna tråd men samtidigt synd att det här fina forumet verkar så dött. :-(

Om det är några ättlingar till Löjtnant Olof Friedrich Steinfeldt här så skicka mig gärna ett privat meddelande så kan vi se hur vi relaterar till varandra.

Sedan är det utan tvivel så att det är en del olika släkter med liknande efternamn i Sverige som inte har ett endaste dugg att göra med varandra vilket vi även ser i denna tråd. ;-)

Det som frustrerar mig lite med Steinfeldt är att ingen verkar lyckats gå tillbaka längre i tiden i Tyskland? Folk kommer till Olof Friedrichs och Anna Allers föräldrar men sedan är det totalstopp? Med tanke på hur många ättlingar vi verkar vara så hoppas man ju att någon lyckats gå längre tillbaka men nej?

Det har förekommit på internet att några trott att Anna Allers är nära släkt med några av borgmästarna i Bremen (Allers, Alers etc) men som jag förstår det är detta fel och ingen alls har kunnat ge någon källa till detta?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna