ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Resan till Amerika...  (läst 631 gånger)

2011-01-13, 12:06
läst 631 gånger

Utloggad Elin Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 293
  • Senast inloggad: 2012-12-26, 23:56
    • Visa profil
Hej! Jag skulle vilja veta lite mer om mina släktingars emigration till Amerika. Hur gick det till? De var fattiga och reste från Göteborg 28 april 1871. De reste med fartyget Strömstad till Köpenhamn och sedan vidare till New York med fartyget Denmark. Det jag vill veta är vilket bolag de åkte med. Fanns det någon agent de kanske anlitade? Vilket bolag trafikerade linjen? Det vanligaste verkar ha varit att folk reste via england vid den här tiden. Kan de ha planerat sin resa själva med de olika fartygen?  
 
Jag har hittat en bok av en person som reser samma datum, från samma destination, men han reser en annan väg över havet till Amerika. Hoppas någon kan hjälpa mig. Kanske står bolagsnamnet i början av passagerarlistan, men mitt abonemang på ancestry har gått ut. Skulle någon vilja hjälpa mig att kolla det? Personerna som reste hette Jonas Hasselqvist, Pehr Wahlgren m.fl.
 
/Elin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna