ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tredje klass passagerare, under däck?  (läst 1391 gånger)

2005-04-23, 17:30
läst 1391 gånger

Utloggad Inga Emanuelsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 78
  • Senast inloggad: 2018-01-01, 19:37
    • Visa profil
Tredje klass biljett, som väl var billigast, men fick man då bara vistas under däck?
Har ju sett Utvandrarna och det såg inte särskilt trivsamt ut på överresan. Hopsamlade i ett stort utrymme utan möjlighet att andas frisk luft...
- Fick man bara vistas under däck när man inte hade råd med annat än tredjeklass biljett?!
- Var man hänvisad till ett instängt utrymme?
-  Hur lång tid tog resan, kanske mer än en vecka?
Detta på 1880 talet?
- Var det bara tredje klass som måste hälsokontrolleras i land?  
Jag har utvandrare som då kom till Castle Garden. Där gjordes hälsokontrollen, likadant som senare på Ellis Island!?
- I så fall var det bara tredje klass resande, och de övriga fick gå iland efter kontroll på fartyget?  
- Var kontrollen lika omständig och farlig som senare berättas om Ellis Island?!
 
inga

2005-04-23, 19:02
Svar #1

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Nej det var nog inte särskilt trivsamt att emigrera fram till just 1880-talet - eller rättare, fram tills ångbåtarna sattes in.
 
Tredje klass kallas på engelska för steerage och angav att folk packades in på det mellandäck varifrån fartyget styrdes (steer). Såvitt jag förstår fick man frisk luft bara på bestämda tider (och särskilda platser) och var det så att det var dåligt väder släpptes man inte ut överhuvudtaget.
 
Ångbåtarna gjorde resan från Liverpool till New York på ca en vecka (1894 ex vis 5 1/2 dygn)  medan segelfartygen tog längre tid på sig. Innan Amerika-emigrationen organiserades ordentligt (från ca 1860) for man ofta med järnlastade segelfartyg från en mängd olika hamnar i Sverige (vanligast dock Göteborg); den resan kunde ta 1,5 - 2 månader och var oerhört strapatsrik. När det hela blev mer organiserat begav sig svenskarna till en knutpunkt som Liverpool, Bremen eller Hamburg och tog därifrån de större, bekvämare fartygen. Först 1915 startade SAL (Svenska Amerika Linjen) en direktlinje Göteborg-New York, som dock fick mindre betydelse för emigrationen utan mer utnyttjades för hemvändande svensk-amerikaner, på besök eller återvändande för gott. (Det är en vanlig missuppfattning att folk åkte över och aldrig såg sitt hemland igen - Moberg! - men folk åkte faktiskt ofta fram och tillbaka; många var tillbaka både två och tre gånger och hade till Amerika med sig flera (yngre) syskon eller andra släktingar/vänner som de guidade över. Och av ca 1,3 miljoner emigranter återvände minst 200.000 för gott.)
 
Ja, det var bara tredje klass som processades som immigranter med bl a hälsokontroll. Från augusti 1855 gjorde fartygen så att de först gick in till kaj och släppte av första- och andraklass passagerarna som underkastades en pliktskyldig kontroll. Därefter gick fartygen till immigrantstationen, först Castle Garden (i Battery Park), sedan Barge Office (också i Battery Park), så från 1892 Ellis Island som dock brann ner i juni 1897 varför man fick återvända till Barge Office tills Ellis Island var återuppbyggt i dec 1900. På Ellis Island förekom en hel del tjuv- och rackarspel tills president Theodore Roosevelt fick bukt med detta runt 1902.
 
Kontrollerna - vare sig det var i Battery Park eller på Ellis Island - har nog överdrivits en smula. Faktum är att max 2% av alla som ankom till New York avvisades (men det blir ju i absoluta tal ett betydande antal). Detta naturligtvis pga att rederierna - precis som flygbolagen idag - var ansvariga för att återtransportera folk som inte släpptes in av myndigheterna. Så kontrollen i hemlandet var det första hindret.
En intressant detalj är dock att läkarna brukade stå överst i den långa och branta trappa som ledde upp till övervåningen på Ellis Island där läkarkontrollerna ägde rum - och såg de någon som fick stanna för att hämta andan eller måste hjälpas upp (annat än småbarn) så underkastades just den personen naturligtvis en extra noggrann kontroll.
 
Ensamma kvinnor fick inte komma in; de måste tillhöra en man: far, bror, man, kusin. Det blev naturligtvis business av detta, de ensamma kvinnorna kunde mot betalning gifta sig på Ellis Island.
 
Men förhållandena på Ellis Island var en dröm jämfört med vad som mötte de asiatiska invandrarna på Angel Island utanför San Fransisco; på Ellis Island ansågs en processtid på tre timmar snabbt, på Angel Island var tre veckor snabbt ... På Ellis Island kontrollerade man att den efterlängtade arbetskraften höll acceptabel standard, på Angel Island var målsättningen att inte släppa in någon alls ...
 
Ingela

2005-04-24, 15:47
Svar #2

Utloggad Inga Emanuelsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 78
  • Senast inloggad: 2018-01-01, 19:37
    • Visa profil
Det var alltså en viss skillnad på att vara tredjeklassare och att åka med dyrare biljett första resp. andra klass.  
- Var det stor skillnad på priset?
- Varför gled första o andra klass passagerare bara vidare?! Var det en slags klassskillnad, eller varför? Kunde man i princip köpa sig fri från hälsokontrollen?!
Man kan till och med påstå att Castle Garden var till för att gallra ut ur vissa grupper...
Inte till för att kontrollera alla så som en passkontroll exempelvis är.
- För immigrantkontroll borde väl jämföras med en slags passkontroll?
 
Under 1880-talet reste man således mindre comfortabelt än senare.Men de fartyg som gick via Liverpool var väl stora transatlantic båtar, med ånga och segel.De från hamnen i Göteborg var väl också ångfartyg, tex Orlando mfl. Men de som icke hade råd med mer än tredje klass fick vackert finna sig i en omild behandling?
- De som for på detta sätt var det enbart emigranter?  
- De som köpt första/andra klass biljett kanske var mera liknande turister, besökare och affärsmän...
       
inga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna