ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur hitta tidigare/senare husförhörslängder?  (läst 1298 gånger)

2004-11-25, 21:17
läst 1298 gånger

Jimmy Larsson

Hej
 
Hur gör man för att hitta tidigare eller senare husförhörslängder för en familj. Ett par husförhörslängder har jag hittat genom att följa sidhänvisningen från födda-böckerna då barnen i familjen föddes. Men hur går jag vidare och hittar andra husförhörslängder för familen före eller efter den period i familjens liv då det föddes barn?
 
Framför allt vill jag hitta dessa för att kunna gå vidare och se när/vart barnen flyttar.
 
Tacksam för svar till Nybörjare.
 
Mvh Jimmy
jimmy@jimbo.se

2004-11-25, 22:02
Svar #1

Utloggad Timmy Brolin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 148
  • Senast inloggad: 2011-11-09, 18:56
    • Visa profil
Titta i husförhörslängden vilken gård eller vilken rote de bor på. Ta sedan fram föregående eller efterföljande husförhörslängd och leta reda på samma gård eller rote där.
 
Många husförhörslängder har gårdsregister i början, men tyvärr gäller det inte alla, så ibland får man bläddra en bra stund innan man hittar rätt gård.
Ofta kan man chansa på att prästen skrev upp alla gårdarna i samma ordning i varje husförhörslängd, och då går det lite snabbare att hitta rätt ifall det saknas ett register.
Var dock vaksam på flyttnotiser i husförhörslängden. Har de flyttat så finns de givetvis inte med i nästa husförhörslängd.

2004-11-25, 22:05
Svar #2

Utloggad Timmy Brolin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 148
  • Senast inloggad: 2011-11-09, 18:56
    • Visa profil
Om du undrar vilken husförhörslängd som är nästa så är de numrerade.
Efter AI2 följer AI3, osv.
 
Ibland kan det dock vara något eller några års glapp mellan två husförhörslängder. Speciellt under första halvan av 1700-talet.

2004-11-26, 09:28
Svar #3

Jimmy Larsson

Tack för hjälpen. Problemet består nog i att hitta rätt gård/kvarter inom husförhörslängden. I mitt fall Malmö Karoli så känns det lite som att leta efter en nål i en höstack. Men jag ska göra ett nytt försök och ha dina tips i bakhuvudet.
 
Mvh Jimmy

2004-11-26, 11:50
Svar #4

Nicklas Kvist

Jimmy !
 
Det finns ett namnregister till husförhörslängderna på Malmö Stadsarkivs sida.
 
http://www.malmo.se/html/www/stadsarkivet.html
 
Detta kanska kan vara till viss hjälp.

2004-11-26, 16:29
Svar #5

Jimmy Larsson

Hej
 
Tack för tipset. Där hittade jag följande, precis vad jag letar efter. Men vad betyder siffrorna?
 
(Register över husförhörslängder Malmö Caroli 1854-60)
 
Hans Andersson, arbetare?
h. Ingrid Nilsd.?
b. Nils Wilhelm?
b. Anders Peter?
?
29:58,129,198,215,224
 
Ursäkta en glad och nyfiken nybörjare! :-)
 
Mvh Jimmy

2004-11-26, 18:00
Svar #6

Utloggad Timmy Brolin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 148
  • Senast inloggad: 2011-11-09, 18:56
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna