ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kan man lita på födelsedatum i hfl?  (läst 1120 gånger)

2007-03-21, 13:17
läst 1120 gånger

Utloggad Eva Klitte

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2009-10-26, 11:40
    • Visa profil
Jag har födelsedatum för Jan Andersson född i Hedemora 1815 04 23, från hfl Garpenberg 1842-1852. I födelseboken för Hedemora finns en gosse med namnet Johan född den dagen, far Anders Andersson. Kan det vara min Jan Andersson?
Vänligen Eva Klitte

2007-03-21, 13:40
Svar #1

Siv Johansson

Eva.
Jag tar aldrig födelsedatum i hfl för givet, utan följer personen tillbaka till födelsen genom alla hfl. Har man då tur har prästen/na skrivit rätt genom hela livet, men många gånger har det blivit fel dag, månad eller år.
Jag fick bittert lära mig den läxan i början av min släktforskning, eftersom jag hamnade i fel släkt just genom fel datum i hfl, för att inte tala om att man kan stöta på en namne med samma eller liknande födelsedata. Oj, oj.
Mvh Siv

2007-03-21, 14:21
Svar #2

Utloggad Anne-Mai Carlberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 427
  • Senast inloggad: 2017-10-03, 11:39
    • Visa profil
Eva!
 Det verkar som man i många socknar i landet betraktade Johan och Jan som variationer av samma namn. I Värmland bl.a. har jag flera anor som omväxlande kallas Johan/Jan. Jag tror alltså att det är din Jan som föds den dagen. Du bör dock i alla fall, som Siv påpekar, kontrollera ordentligt.
Häls Anne-Mai C.

2007-03-21, 21:45
Svar #3

Utloggad Eva Klitte

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2009-10-26, 11:40
    • Visa profil
Har just upptäckt att Jan har olika födelsedag i hfl efter varandra. Samma år samma dag men en månad skiljer.  Orten densamma. I födelseboken för orten finns ingen Jan eller Johan på den ena dagen. Måste vara min Jan i födelseboken på den andra dagen? Hur nära inpå födelsen skrev prästen in händelsen?
Tack för tipsen tjejer! Eva

2007-03-22, 08:08
Svar #4

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Jan och Johan är samma namn, men Jon och Joen är en form av Jonas. På vissa ställen bl.a Dalarna och Hälsingland kan det finnas både Jon/Jonas och Jan/Johan i familjen. Ibland kan Jan och Jon vara svåra att skilja åt.  
I undatagsfall kan födelsedatum vara angivna i hfl. men bara dopdag i dopboken.
Ibland skrevs barnen in i hfl. sedan de förts in i dopboken. Ibland skrevs det upp på en lapp vid dopet och ibland försvann lappen innan det blev inskrivit i dopboken.
Hfl. kunde också skrivas in under själva husförhöret och då kan det lättare bli främmande uppgifter från början i hfl.  
Varje överföring innebär en risk att det blir fel. Bästa sättet att kontrollera riktigheten är att upptäcka när felskrivning uppkommer. Då brukar det bli rätt person.
Överlag ska man använda den uppgift som ligger närmast den verkliga händelsen och där syftet är att använda den uppgift man letar efter.
Om det går är det bra om man kan använda olika källor med olika ursprung, då det finns oklarheter. Ibland använder prästen sina felaktiga uppgifter när han skriver intyg och dylikt.
Bouppteckningen av föräldrarna är en bra kontrollkälla, där det står var barnen bor.
 
Jag har själv råkat ut för ett stort problem då en Daniel med föräldrarna Erik Erson och Brita Ersdotter. I byn fanns tre tänkbara föräldrapar och prästen hade valt att var annan gång placera barnet hos det en föräldraparet och nästa gång till ett annat par i granngården. Då lyckades jag inte hitta någon bouppteckning av de aktuella föräldrarna, men det löstes sedan när en barnlös faster kommer till gården sedan hon blivit änka.  
 
Björn Engström

2007-03-22, 08:43
Svar #5

Utloggad Eva Klitte

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2009-10-26, 11:40
    • Visa profil
Tack,
Visst är det spännande att åka bakåt i tiden via alla arkiv. Ska ta tag i bouppteckningar för vidare kontroll.  
Min farmors födelsedag firades alltid 19 november,född 1885. Hennes födesedatum enl. min far. Enl hfl är hon född 19 okt 1885 och döpt 19 nov. Så kan det också vara!
Eva K

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna