ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Okänd pappa  (läst 1148 gånger)

2000-08-08, 16:21
läst 1148 gånger

Tina Hedberg

Hejsan..
min pappa hade en halv bror som dog rätt ung,hans familj var  förtegen om vem pappan till pojken var. Min farmor var gift med pappan ifråga men skilde sig snart och gifte om sig med min farfar. mina farföräldrar är nu döda och jag är nyfiken på vem mannen var.Vet någon hur man skall gå till väga???

2000-08-08, 21:26
Svar #1

Utloggad Sven Grönberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2012-07-31, 13:22
    • Visa profil
Tina! Eftersom din farmor var gift med mannen i fråga ska det väl inte vara svårare än att kontakta pastorsexpeditionen för den församling där din farmor bodde när din halvfarbror föddes. En del pastorat har levererat sina böcker till landsarkiven. Om du skriver vilken församling det gäller, kan kanske någon hjälpa dig med adress till rätt institution.

2000-12-12, 13:51
Svar #2

Utloggad Arnold Mellgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1221
  • Senast inloggad: 2022-06-07, 13:25
    • Visa profil
    • www.arnoldmellgren.se
Både min farfar och hans mor var barn till pigor som födde barn utom äktenskapet. Sannolikt var det väl bonden som var syndaren för det var mycket vanligt på den tiden. Min farfar Carl Mellgren föddes i Hedemoratrakten 1870 och även hans mor Johanna Kristina född 1833. Jag saknar alltså två fäder i min släktforskning. Min farfar berättade för mig att då han var 8-9 år fick han jobba som hjälp till en kusk. Vid ett tillfälle hade dom en bonde som passagerare. Då han klev av ekipaget sa kusken det där var far din. Det kan ju inte ha varit så kul för en liten grabb att höra och det var faktiskt den enda gång han fick se sin far. Hans två syskon - en bror och en syster hade olika fäder. Moralen stod väl inte på topp på den tiden tydligen. Men nu till problemet: Finns det möjlighet att spåra syndarna? I så fall hur går jag tillväga?

2000-12-12, 17:02
Svar #3

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Arnold!
 
I Rötter under avdelningen Tips och råd: Diverse ämnen finns en rubrik Hur hitta föräldrar till
”oäkta” barn? Där får du bakgrundsinformation, litteraturtips och tips om källor, samt några exempel. Även i Anbytarforum: Hur gör jag? (metodfrågor) finner du en rubrik Fader okänd, med flera vägledande inlägg.
 
För övrigt undrar jag var ifrån du fått att det var bonden som var 'syndaren' för det var mycket vanligt på den tiden? Enligt min erfarenhet från domboksprotokollen på 1800-talet var det minst lika vanligt att fadern till utomäktenskapliga barn var en ogift dräng, ofta i tjänst på samma gård som barnets mor. Den bonde som din farfar fick utpekad som sin far när han var barn, behöver ju inte ha varit bonde när han gjorde din farfars mor med barn, utan han kan i likhet med de flesta bondsöner ha tjänat som dräng vid den tiden eller ha varit son på gården som din farmor möjligen tjänade på.
 
Vad beträffar sexualmoralen (vad man nu lägger in i begreppet moral...) så kanske den inte stod på topp på den tiden, som du skriver. Men det är tveksamt om den var så annorlunda då än vad den är idag. Troligen är det minst lika vanligt idag med sexuella förhållanden före eller utom äktenskapet (idag även samboskap, fasta relationer etc) som på 1800-talet. En skillnad är dock att det idag finns preventivmedel såsom kondom och p-piller, som skyddar mot oönskad graviditet, samt abort för den som inte lyckats skydda sig. Dessa moderniteter saknade dock 1800-talsmänniskan och tillfälliga sexuella kontakter (före/utanför äktenskapet/en stadig relation) ledde därför troligen oftare till barn än idag.
 
 
Då denna fråga om okända fäder finns på annat håll här under 'Metodfrågor' så hänvisas till den diskussionen.. Anbytarforum: Hur gör jag? (Metodfrågor): Fader okänd

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna