ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Senaste säkra iakttagelsen i Stora Malms församling  (läst 729 gånger)

2014-11-23, 08:19
läst 729 gånger

Utloggad Claes Björkstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 236
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 07:18
    • Visa profil
Bästa forskarkollegor
 
Jag har kört fast, följande lämnar mig ingen ro och jag behöver idéer hur jag ska komma vidare.
 
I Stora Malm (D) får makarna Erik Andersson Björkstedt och Margareta Elisabeth Gadde sitt första barn Christina (Stina) den 30 mars 1755 och sitt andra barn tvillingen Cajsa Lisa den 3 april 1757.  
 
Christina (Stina) uppges flytta till, som det kan tydas, Åker, se Stora Malm AI:5 (1763-1774) Bild 293 / sid 287.  
 
Jag har bladat hsf och alla födslar 1757 - 1780 i Åkers f. Jag har också gått igenom hsfl för Åkerö , Bettna f. och vigslar, födsler och döda i samma församling samt bladat hsfl St Malm, allt utan resultat. Åkerö, Bettna är rörig så där kan jag ha missat något. Jag har också letat i bouppteckningar.
 
Cajsa Lisa finns noterad sista gången 1777, se Stora Malm AI:6a (1774-1777) Bild 124 / sid 118. Vid nästa kyrkoskrivning för familjen anges tvillingbrodern avflyttad till Norrköping, se Stora Malm AI:7b (1778-1787) Bild 171 / sid 167. Han flyttar f ö  till S:t Johannes f. Inget anges för Cajsa Lisa.  
 
Jag har bladat alla kyrkoböcker för St Malm och också - så gott det går eftersom det mesta saknas - S:t Johannes, Norrköping, allt utan resultat. Den enda noteringen är att hennes namn förekommer som dopvittne tillsammans med Johan Eric Björkstedt vid mjölnaren Hellströms barns dop 1793, S:t Johannes, se Norrköpings S:t Johannes C:6 (1781-1804) Bild 87 / sid 165 Hon benämns då Hustru, Emellertid tror jag att den uppgiften är felaktig och egentligen avser Johan Erics hustru som fått ett alternativt namn.
 
I bouppteckningen efter brodern Lars 1795, se Norrköpings rådhusrätt och magistrat FIba:48 (1795-1795) Bild 449 / sid 891,  anges att han lämnar en bror efter sig. Detta måste syfta på brodern Johan Eric (d 1799) och tyder på att båda systrarna dör dessförinnan.
 
Slutligen finns det en samtida Cajsa Lisa Björkstedt gift med en Bjurling som inte ska sammanblandas med denna Cajsa Lisa.
 
Kanske finns det källor som jag inte forskat i, kanske har jag missat något i kyrkoböckerna. Jag tar tacksamt emot tankar - det bär mig så emot att ge upp!
 
Claes
 
(Meddelandet ändrat av Claes_b 2014-11-23 09:19)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna