ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur gick en rättegång till 1898  (läst 615 gånger)

2006-03-27, 21:35
läst 615 gånger

Utloggad Irene Anderberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2018-03-05, 18:11
    • Visa profil
Jag undrar hur en rättegång gick till 1898, vem satt i rätten, vem försvarade den tilltalade, fanns lekmän eller var det bara domaren som dömde efter eget huvud. Hur så det ut satt det ut i rättegångsalen satt alla de som skulle dömma som i dag på en lång led eller? Vill veta allt om rättegångar.

2011-06-21, 11:50
Svar #1

Utloggad Sven-Olof Svensson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2018-08-31, 11:49
    • Visa profil
1872 utsträcktes böndernas rätt att välja nämdemän. Antalet var 9 och dom valdes på 6 år. Ordf i rätten var häradshövding och dagens motsvarighet till åklagare var landsfiskal.Däremot kan jag inte finna att svaranden fick tillgång till juridisk hjälp. Nämdemännen hade kollektiv rösträtt.

2011-06-22, 16:51
Svar #2

Utloggad Sven-Olof Svensson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2018-08-31, 11:49
    • Visa profil
Har pratat med min kunnige rådman på tingsrätten idag. Enligt honom dröjde de till 1920 innan advokatyrket blev registerat och dom fick status som försvarare.
Kollektiv rösträtt innebar att 4 av dom 6 nämdemännen måste vara eniga både om skuld som påföljdsfrågan annars hade häradshövdingen rätt att avgöra.

2011-06-22, 16:58
Svar #3

Utloggad Sven-Olof Svensson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2018-08-31, 11:49
    • Visa profil
Nämdemännens antal har ändrats under tiden.Idag 3 ledamöter med induviduell rösträtt. Man kan va skiljaktig både i skuld som påföljsfrågan. Vid 2-2 i brottmål vinner den lägre påföljden.Vid tvistemål 2-2 avgör ordföranden (domaren)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna