ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ihjälslagen finns ej i Kinnevalds häradsrätt  (läst 770 gånger)

2012-10-21, 16:34
läst 770 gånger

Utloggad Annette Fast

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 563
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 19:08
    • Visa profil
Hur ska jag gå vidare?
 
Jag fann en ana som 1840-09-20 blev ihjälslagen, vad jag förstår i Åhlshult, Almundsryds församling. Jag har varit i kontakt med Vadstena och fick följande svar:
Nils Olofsson kunde inte påträffas i Kinnevalds häradsrätt, dombok AI:a81 och 82 lagtima och urtima ting. För att gå vidare måste man veta vem som var gärningsmannen.  
 
Hur kan jag ta reda på vem som är gärningsmannen?
I vilka källor kan jag finna svaren?
 
Hälsningar
Annette Fast

2012-10-21, 19:13
Svar #1

Lotta Nordin

Hej Annette,
Nils Olofsson var bosatt i Promstugan under Åhlshult (Almundsryd AI:14 sid 264), men det betyder ju inte att det var där han blev ihjälslagen. I dödboken Almundsryd CI:3 sid 545 står att han även blev obducerad, så det måste definitivt ha tagits upp vid tinget ganska snart efter händelsen.
 
Personalen i Vadstena har förmodligen bara sökt i saköreslängderna, där böterna (och andra straff) tas upp, och där står givetvis endast dom som blivit dömda, inte offren.
Det kan ju ha dröjt länge tills någon blev dömd. Om den misstänkte gav sig iväg på rymmen eller om målet drog ut på tiden, så kan det dröja flera år innan domen kommer och alltså lika länge innan det finns något i saköreslängderna.
 
Du får hoppas på att det var någon i Almundsryd som var skyldig.  Leta igenom husförhörslängden och se om det står något i någon anmärkningskolumn. Där kan det i så fall också stå när den skyldige blev dömd, vid vilken häradsrätt och årtal och kanske datum också.

2012-10-21, 20:19
Svar #2

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1331
  • Senast inloggad: 2018-01-28, 11:18
    • Visa profil
Händelsen kan ha inträffat på en plats inom Allbo härad. Ransakning skulle alltid ske i det härad där brottet utfördes.
Jag har bara samlat på mig 24 utav (67?) Almundsryds Hembygdsförenings årsböcker. En sådan händelse bör ha uppmärksammats av redaktionskommittén.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna