ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gamla stan-skivan (handhavande)  (läst 2901 gånger)

2002-06-07, 22:28
läst 2901 gånger

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Jag har installerat den medföljande DVD-versionen som verkar bra men också verkar innehålla en rad buggar. Här kan vi kanske diskutera problem och annat och kanske också ge varandra tips om hur vi kommer runt eventuella buggar.
 
Det just nu mest irriterande är att jag inte får förstoringsfunktionen att fungera. Det händer liksom inget hur många gånger man än sätter förstoringsglasikonen på rätt plats och klickar. Bilden förblir liten. Ibland finns också länkar till olika förteckningar etc, de fungerar inte heller.
 
Kanske det går lättare om man installerar CD-ROM-versionen istället - någon som vet.
 
Mvh
Lena A L

2002-06-08, 01:09
Svar #1

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Jag har skivan också, men jag har inga som helst problem.

2002-06-08, 08:41
Svar #2

Utloggad Anders H Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 331
  • Senast inloggad: 2023-08-10, 16:40
    • Visa profil
Hej Lena.
 
Jag kanske kan förklara hur man gör:
1. Vänsterklicka med musen 1 gång på bilden(så att du bara ser bilden).
2. Högerklicka, så zoomas bilden in, upp till 6X.  
 
Om du håller höger musknapp intryckt (vid max zoom) så kommer det fram en litet förstoringsglas som du kan flytta runt på bilden.  
 
Om du zoomat in maximalt och vill flytta runt bilden, så kan du göra det genom att hålla inne vänster musknapp och dra runt bilden.
 
Så här har det funkat för mig iallafall.
 
//Anders L.

2002-06-09, 12:18
Svar #3

Utloggad Anna Jansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
 
Är det någon som vet om Gamla Stan-skivan fungerar med Windows 95?
 
Mvh Anna

2002-06-09, 12:55
Svar #4

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 09:59
    • Visa profil
Systemkrav: Windows 98 eller senare version. Rekommenderat RAM-minne 64 Mb eller högre, 200 MHz processor med MMX (500 MHz för filmvisning) eller högre, DVD-läsare samt ljudkort. Skärmupplösning på minst 1024x768 med minst 16-bits färg. Filmuppspelningen kan ej garanteras på datorer med Windows NT 4.0. Ledigt hårddiskutrymme 650 Mb (DVD) eller 300 Mb (CD).  
 
källa: Rötters bokhandel

2002-06-09, 15:10
Svar #5

Carl Szabad (Carl)

Lena! Förstoringsfunktionen, liksom film- och ljudpresentationer (utom melodisnuttar) fungerar bara om man har DVDn i facket. Med CD-versionen kan man inte få de ovanstående funktionerna.
 
Man kan också lägga ner alla filer på hårddisken, om man har gott om plats. De tar upp ca 8 Gb totalt.
 
Om man väljer att kopiera även film- och ljudkatalogerna från DVDn lägger man dem i samma mapp som den ursprungliga installationen ligger i. Det gäller mapparna `Dvdbas, `Film och `Ljud. Sedan ändrar man sökvägen i filen gs750.ini så att filen ser ut som följer (om man valt det namnet på mappen):
 
[kataloger]
hdbasen=C:`Gs750`hdbas`
cdbasen=C:`Gs750`cdbas`
dvdbasen=C:`Gs750`dvdbas`
film=C:`Gs750`film`
ljud=C:`Gs750`ljud`
 
Efter installationen, gå in på sidan http://www.ssa.stockholm.se/Gamlastan/index.htm och ladda ner Servicepack 1.01. Den innehåller vissa buggfixar.

2002-06-10, 19:06
Svar #6

Utloggad Gun Langkjaer

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2016-10-26, 15:28
    • Visa profil
Jag är besviken på Gamla Stan-skivan! Söderskivan var bättre, man var inte tvungen ha DVD för att kunna förstora bilder mm. Kan inte ens backa i artiklarna. Har man bara CD så är det mycket man missar tydligen. Vad vet jag! Jag har alltså betalat en hel del för något jag inte kan utnyttja fullt ut. Måste jag köpa och installera en dyr DVD-spelare? Kommer det någon uppgradering av CD-skivan så man får samma kvalitet som fanns på Söderskivan? Finns det någon ansvarig där ute?
 
mvh Gun

2002-06-10, 19:22
Svar #7

anna

Tråkigt att Gamla Stan-skivan inte fungerar med Windows 95, som fortfarande många har. Därmed blev det åtminstone en köpare mindre. Jag får väl lägga mina pengar på något annat istället!
 
/Anna

2002-06-10, 19:31
Svar #8

Carl Szabad (Carl)

Gun! Det finns ungefär fyra gånger fler bilder, dvs 12.000 i Gamla stan-CDn/DVDn mot 3.000 på Söder-CDn. Att inte bilderna går att förstora från CDn framgår av beskrivningen under Rötter-Bokhandeln. Där finns också en länk med text till hur man kan uppgradera sökprogrammet. Det finns ett Servicepack version 1.01 att ladda ner som rättar till några småfel.
 
Jag rekommenderar en genomläsning av texten om DVDn och CDn.

2002-06-10, 19:34
Svar #9

Carl Szabad (Carl)

Anna! Om din dator uppfyller de övriga kraven som anges går den säkert också att uppgradera till Windows 98.

2002-06-10, 23:25
Svar #10

Göran Johnson

Jag har funderat på att köpa Gamla stanskivan, eftersom jag varit nöjd med t ex Söderskivan tidigare, men nu blir jag fundersam, när jag hör om buggar och systemkrav. Varför måste man hålla på att gradera upp sina datorer hela tiden för alla möjliga finesser som man inte efterfrågar. Varför måste man skaffa en DVD-skiva och DVD-spelare om man bara efterfrågar en CD-skiva. Om jag vill köpa utdrag ur kyrkobokföringen, varför måste jag samtidigt köpa 12000 bilder? Jag lägger kanske hellre pengarna på något annat i stället. Frågan är om det inte strider mot marknadsföringslagen, i varje fall dess anda. Det verkar som om produktionen av släktforskarskivor drivs mer av kommersiella intressen än av forskarintressen.
P S Marknadsföringslagen 8 ?: Näringsidkare som ... bjuder ut två eller flera varor till ett gemensamt pris... dömes ... till böter eller fängelse i högst ett år.

2002-06-11, 07:27
Svar #11

Carl Szabad (Carl)

Göran! Stockholms stadsarkiv avsåg enbart att göra en DVD inför Stockholms 750-årsjubileum. En CD skulle aldrig klara av all information man ville få med. Man ändrade sig sen och gjorde även en CD, som man skickade med gratis, med de data som inte tog alltför mycket plats.
 
Det vore underligt om stadsarkivarien behöver gå i fängelse för det beslutet.
 
Men visst är det intressant att se var personerna bodde, och kanske även en bild på deras arbetsplatser, kanske även med dem själva, för inte säjer det så mycket om någon om man bara vet när han föddes eller dog. Det är ju även det släktforskning går ut på, att beskriva tiden mellan födelse och död.

2002-06-11, 08:31
Svar #12

Utloggad Anna Jacobson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2022-05-29, 13:21
    • Visa profil
Hej
 
Jag är mycket nöjd med min Gamla Stan CD. Jag tycker att bonus CDn är en utmärkt ide. Den dator jag släktforskar på saknar DVD spelare så där passar det utmärkt att 'bara' installera cdn. Jag har ännu inte känt behov av att instalera DVDn men det kommer nog :-)
 
Programmet känns i början lite avigt att använda när man är van vid Söder skivan och Klara skivan men när jag hittade den lilla runda navigatorn i nedre vänstra hörnet bleb det bättre, då kunde man ju alltid backa om man trasslat till det för sig.
 
Fö kan man nog få en intern DVD spelare till datorn från 600 kronor.
 
Med vänlig hälsning
Anna Jacobson

2002-06-11, 09:48
Svar #13

Anette Rosberg

Jag har ett delikat problem med min GS-skiva. Jag installerade CD-versionen på hårddisken, vilket fick till följd att Emigrant-CD:n inte fungerade. Jag slängde då ut GS-installationen, vilket fick Emigranten att fungera igen. Har någon annan stött på detta problem?

2002-06-11, 09:57
Svar #14

Carl Szabad (Carl)

Anette! Jag tror felet ligger hos Emigrant-CDn då jag har drabbats av att vissa andra program, bl a Holger, kan hänga sig när den är igång.

2002-06-11, 10:01
Svar #15

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Är det bara jag som tycker det är dumt att man måste ha en annorlunda skärmupplösning än 800x600, som jag normalt använder på min 17-tumsskärm?
 
Nu måste jag ställa om skärmen varje gång jag ska använda Gamla Stan, så då blir det ju inte så ofta och enkelt som med Klara och Söder. Sen tycker jag det hade varit bra om sökprogrammet hade fungerat lika som på de tidigare skivorna.

2002-06-11, 11:32
Svar #16

Utloggad Annika Gylling

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 858
  • Senast inloggad: 2016-04-05, 16:24
    • Visa profil
Tycker som du Elisabeth att det är ett evigt bökande att ställa om datorn varje gång. Osmidigt i dessa datatider! Kanske det kan ordnas via någon uppdatering? Beror det hela på att skivorna ska rymma så mycket som möjligt?

2002-06-11, 14:38
Svar #17

Tommy Andersson

Jag tycker den är för dyr i förhållande till innehåll och tillgängligt arkivmaterial. Finns det någon recension av skivan? (förutom den på Rötter alltså )

2002-06-12, 00:04
Svar #18

Göran Johnson

Carl
Det finns inga fria luncher! Inte heller några gratis CD-skivor. Det är alltid konsumenten som får betala. Om man hade sålt CD:n och DVD:n separata hade konsumenterna själva kunnat välja vad man vill betala för, precis som det ska vara på en fri marknad. Jag tycker att de olika släktforkningsskivorna är en jättebra grej, men med många olika skivor blir det ju ganska dyrt med tiden, särskilt om de också kräver uppgraderingar av mjuk- eller hårdvara.

2002-10-02, 22:51
Svar #19

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Hur skriver man ut hushållet? Jag menar samma funktion som på Söderskivan. Tyvärr hittat jag inte den funktionen på Gamla Stan.
 
Frågar med risk att ha missat någon knapp.

2002-10-03, 21:58
Svar #20

Utloggad Bengt Rur

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 305
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:12
    • Visa profil
Anna m. fl. Gamla stan-skivan avviker på ett ledsamt sätt från den standard som gäller vid hanteringen av Söder- och Klaraskivorna.  
 
Gamla stan-skivan (CD) är svår att stänga. Biter sig fast när man vill sluta och syssla med annat. Usch!
 
Bengt

2002-10-04, 00:14
Svar #21

Carl Szabad (Carl)

Bengt! Om du har ljudet på märker du att det är en liten musiksnutt som låter innan den stängs. Meningen är, enligt tillverkarna, att man ska kontemplera några sekunder. Den som känner sig stressad kan ju Alt-Tabba sig vidare till nästa program medan Gamla Stan långsamt stänger av sig.

2004-01-07, 14:30
Svar #22

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Det finns en uppdatering till 'Gamla stan-skivan' som gör den till version 1.04 - se vidare på Stockholms stadsarkivs hemsida http://www.ssa.stockholm.se; nere till höger på startsidan finns en länk till programuppdateringen (som fungerar precis som uppdateringarna till förbundets skivor; dvs man hämtar hem en fil [gs750104.exe] som man man sedan 'kör'.)
 
Jag känner inte till vad uppdateringen tillför - men den verkar åtminstone inte göra någon skada..

2004-02-16, 16:38
Svar #23

Per Skjöldebrand (Perskj)

Bengt!
Ett annat tips om hur man snabbt kan stänga skivan är att först minimera fönstret (minimerasymbolen) och därefter gå till Aktivitetsfältet, högerklicka och markera stäng. Den långa truddelutten hoppas över och det stängs omedelbart!
 
Per i Örebro

2004-05-09, 00:10
Svar #24

Utloggad Isa Kilsbo

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2009-06-13, 16:37
    • Visa profil
Finns det någon som vet vad som uppdateras när man hämtar uppdateringen på SSA:s hemsida?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna