ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Importproblem  (läst 519 gånger)

2003-03-06, 23:42
läst 519 gånger

Magnus Lange

Hej !  
Jag hittade många släktingar på en sida på nätet och upptäckte att man kunde ladda hem och importera databasen.  
 
Jag använder Disgen8 och filen är en Gedcom-fil.  
 
Jag skapade en ny flock (nummer 1), väljer importera personer, Flik Gedcom, letar reda på rätt fil, Importerar, Väljer citat och kör igång.  
Allt verkar funka fint tills jag ska kolla i flocken. Då får jag felmeddelandet person eller gifte 1:1 saknas.  
Vad menas med det?
 
Hittar inget om detta felmeddelande i handboken och så jag är mycket tacksam för hjälp och tips.
 
Mvh  
 
/Magnus

2003-03-07, 16:04
Svar #1

Utloggad Marianne Munktell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 19:58
    • Visa profil
Magnus!
 
Är det gotlandsfilen du menar? Du måste importera den till ett tomt arkiv med endast basflocken i. En flock i DISGEN kan egentligen bara innehålla 100.000 personer och giften. Gotlandsfilen innehåller många fler. Men om man gör enligt ovan ska det gå bra. Vill du sen ha in filen i ditt eget arkiv får du först dela upp den på flera flockar.

2003-03-26, 21:59
Svar #2

Magnus Lange

Marianne, förlåt att jag inte återkommit och tackat för hjälpen. Det funkade efter lite fipplande.
Nu ska jag försöka få in den i min första flock. Jag återkommer när jag kört fast :-)
 
Tack igen.
 
/Magnus

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna