ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Registerprogram ?  (läst 2088 gånger)

2001-10-29, 22:35
läst 2088 gånger

Essan Gradhman

Kan någon föreslå ett registreringsprogram/mall så att vi i föreningarna kan använda oss av ett enhetligt program för att t ex renskriva dödböcker, vigselböcker o s v. Av tidigare diskussioner har jag förstått att någon mall till Excel används....var får vi tag på den??

2002-12-05, 21:31
Svar #1

Utloggad Göran Robertsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2020-05-03, 13:31
    • Visa profil
    • goranrobertsson.se/roots/slaktstart.html
Hej,
RPD-filer. Vet någon vilket register-eller forskningsprogram som skapar filer med denna ändelse. Har någon programmet. Går filerna att konvertera till något annat format?
 
Göran

2002-12-06, 00:28
Svar #2

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Det borde väl vara Rapid File, ett äldre DOS-registerprogram, som jag hade en gång  men inte nu.

2002-12-06, 01:03
Svar #3

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Som Elisabeth skriver torde det vara en databasfil från Ashton Tate's RapidFile, ett enkelt (två-dimensionellt) databasprogram som kom 1987. Det enda program förutom RapidFile som tycks kunna öppna rpd-filer är Microsoft Visual FoxPro. RapidFile kan dock fortfarande köpas (http://www.emsps.com/oldtools/borland.htm).
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2002-12-06, 06:19
Svar #4

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej Göran
Jag använder RapidFile uteslutande i min databas-uppläggning. Finner det vara ett nog så kraftfullt alternativ. Det är ingen svårighet att importera eller exportera filer till andra format, exvis kommaseparerade fält för att sedan lägga in dem i exvis Exel eller andra prg. Lika lätt att gå andra vägen. Filer på upp till 8-12000 poster går mkt snabbt och behändigt att hantera. RF är enligt mig mkt användarvänligt (vilket inte alla MS-prg är). Tar liten plats och därför lätt att lägga över stora datamängder på exvis diskett eller via e-mail. Kräver dock DOS i botten och går således ej att köra på XP.
Jan-Christer

2002-12-06, 06:27
Svar #5

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej C-G
Jag var inne på Borland-sidan som du gav ref till.
Enligt den finns inte prg till salu längre, fanns tydligen endast på 5 1/4 disk. Så Borland har inte längre ngt med prg att göra. Dessutom var det bara ver 1.0. Jag har för mig att det kom ngn uppgradering, men jag kan ha fel. Det är så länge sedan som jag började använda det.
Jan-Christer

2002-12-06, 08:50
Svar #6

Göran Robertson

Tack Jan-Christer och alla andra för tipset.
 
Göran

2002-12-06, 10:54
Svar #7

Carl Szabad (Carl)

Göran! Ett problem med RapidFile är att det exporterar i komma-separerade filer. Förekommer ett komma i något fält taggar exporten alltså ur. Normalt brukar export annars ske med separatorer som inte används i texten, men icke här.
 
Jag har det fortfarande liggandes i datorn eftersom den ansvariga för förbundets gravstensinventering tidigare använde det. Gäller det enstaka filer kan jag konvertera dem åt dig till exempelvis textformat som går att importera i viket modernt registerprogram som helst.

2002-12-06, 14:01
Svar #8

Utloggad Göran Robertsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2020-05-03, 13:31
    • Visa profil
    • goranrobertsson.se/roots/slaktstart.html
Tack alla för er hjälpsamhet och stora engagemang.
Jag har fått tag på programmet nu och redan börjat att exportera och det verkar fungera lysande.
Tack igen,
Göran

2002-12-06, 14:27
Svar #9

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Jan-Christer, jag läste tydligen inte tillräckligt noga på sidan. Har sett att det fanns en RapidFile version 1.2. Nu tycks det dock ha ordnat sig iaf för Göran ...
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2002-12-06, 18:02
Svar #10

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
RapidFile kan även exportera i dBase-format och då fungerar det med kommatecken i texten. Jag har prövat RF på en XP-dator och ett DOS-fönster. Det fungerar som det ska, men går ganska trögt trots 2 GHz processor.
 
Fördelen med RF är den exeptionellt enkla inmatningsproceduren. Och som namnet antyder är det verkligen snabbt i bl.a. sorteringar och urval. Har man ont om plats på hårddisken, så ger RF de minsta registerfilerna jag stött på. Max antal poster per fil är 32000.
 
RF är väl ett av de få programmen som skapats efter användarnas önskemål.
 
Så även om det är gammalt och inte utvecklats sedan 1991, så använder jag m.fl. detta ypperliga lilla program.

2004-02-01, 20:48
Svar #11

Jörgen Frosthage

Rapid File är från 1987. Ver 1,2 finns på svenska. Antalet poster cirka 64000. Genom att skapa en batfil, kan man få programmet att ta mycket stora filer. Då blir det ändå snabbare.
 
set vsize=16
rf a
 
rf a(lone) = Endast registerprogrammet, ordbehandling avstängd. Prova F1, finns mycket hjälp här.  
Ex. en fil på 5,1 Mb (49100 poster) tar 2 sek att ladda in. 5 sekunder att sortera. Bättre än Excel, kan bara sortera 3 fält, Rapid kan ta 99 olika fält samtidigt. En zippad fil blir bara 1/5.

2004-02-02, 08:54
Svar #12

Patrick Lindblom

Kan tillägga att Visual FoxPro är ett mycket bra databasprogram sprunget ur xBase (dBase-kompatibel). Den klart snabbaste klientdatabas jag har använt.

2004-02-02, 14:50
Svar #13

Mikael karlsson

Finns det något GRATIS eller prova på version av något bra program för att registrera ex vis födda, döda, vigda, Bouppteckningar etc. ?
QA har jag testat men inte min grej..

2004-08-25, 14:31
Svar #14

Rolf Olsson

Kan bara instämma med Jan-Christer Strahlert
om Rapidfiles kvaliteter.
Ett av de mest lättanvända databasprogram som
gjorts. Mkt lätt att lära sig, jämfört med
tex Access.
Programmet gjordes ju för gamla 286/386:or,
så på dagens snabba datorer snurrar det verkligen
snabbt.
Precis som Gunnar Jonsson så vill jag rekomendera
att exportera/importera i Dbaseformat.
Mellan tex Rapidfile och Excel eller Access.

2005-02-03, 22:10
Svar #15

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
På släktforskarstämman 2004 beslutades att det skulle tas fram ett registerprogram. Vad hr hänt? Har det blivit något, eller ligger det på is?

2005-02-03, 23:05
Svar #16

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Det är väl lika med Presentationsprogrammet det - som har en liten rubrik under Ordet är fritt!: Presentationsprogrammet? sedan tidigare.
 
-Kanske bäst att det diskuteras under egen rubrik så det syns bättre. Något har säkert hänt, men jag är inte den som vet bäst om läget i det projektet..

2005-02-03, 23:53
Svar #17

Carl Szabad (Carl)

Om du menar SSGFs motion om ett registreringsprogram för skattelängder har det inte kommit längre än till offertstadiet.
 
Vad gäller presentationsprogrammet för ministerialboksregister är det i princip färdigt och kommer, så vitt jag förstått, att presenteras i färdigt skick på förtroendemannakonferensen i Visby i början av maj.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna