ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Karl XIV Johans dotter innan äktenskapet med Desirée  (läst 785 gånger)

2005-01-31, 22:08
läst 785 gånger

Utloggad Johan Axelsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2015-05-12, 23:50
    • Visa profil
Hej! Enligt boken Kungliga släktband av Ulf Sundberg skall Karl XIV Johan (Jean Baptiste Bernadotte) 1789 fått en dotter med handsömmerskan Cathérine Lamour, till vilken han erkände faderskapet. Flickan ska ha avlidit cirka en månad gammal. Kan nå¨gon hjälpa mig komma vidare med detta? MVH Johan Axelsson

2005-02-04, 18:15
Svar #1

Utloggad Johan Axelsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2015-05-12, 23:50
    • Visa profil
Har nu tagit reda på att att flickan hette Olympe-Louise-Cathérine * 4 aug. 1789 + 2 sep. 1789. Karl XIV Johan uppgavs i dopboken som fader. En sak som talar mot att han verkligen var far är att barnet föddes 9½ månad efter parets uppbrytning. Att ett barn är en halv månad försenat är ju å andra sidan inget jätteovanligt. Och någon anledning måste ju ändå finnas att Karl Johan uppgavs vara fader. Bokrn jag hämtat uppgifterna heter om jag inte minns fel Stamfadern. Man får väl tro vad man vill om saken. MVH Johan Axelsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna