ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sofia (d 1325), gift 1295 med hertig Erik "Långben" av Langeland  (läst 2324 gånger)

2004-10-12, 17:30
läst 2324 gånger

Utloggad Tomas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2018-07-15, 20:22
    • Visa profil
I äldre svensk litteratur har danske hertig Eriks maka pekats ut som dotter av svenske kung Valdemar Birgersson, men i danska och tyska källor framställs hon som dotter av en borggreve Burchard av Magdeburg, kallad Burchard VIII av Rosenberg, och dennes maka Jutta av Sachsen, en dotter av hertig Albrecht I. Sofia kallas då ömsom Sofia av Querfurt, ömsom Sofia av Magdeburg. Att Valdemar skulle ha varit hennes far är väl en ren fantasiprodukt, men Sofias antavla innehåller ändå en del frågetecken.
 
Till att börja med undrar jag över var man ska placera in hennes far? Någon gång 1243/46 avled en borggreve av Magdeburg vid namn Burchard (IV) vilken var av huset Querfurt. Denne hade två söner vid namn Burchard - kan någon av dessa två vara identisk med Burchard von Rosenberg?
 
Ett annat frågetecken gäller Sofias mor Jutta av Sachsen. Som framgår av Erik XIV:s antavla här på Rötter hade hertig Albrecht två döttrar med namnet Jutta vilka var halvsystrar (har sett antavlor som felaktigt visar att de två Jutta var identiska). Den äldre av dem gifte sig 1239 med danske kung Erik Plogpenning (d 1250) och den yngre 1255 med markgreve Johann I av Brandenburg (d 1266). Men vilken av dessa två var även gift med Sofias far Burchard? Traditionens makt är stor, och den vill göra gällande att Erik Plogpennings änka, Jutta d ä, gifte om sig med Burchard - men med tanke på att Sofia äktade hertig Erik Långben först 1295 finner jag i så fall ett kronologiskt frågetecken där. Jutta d y däremot bör, såsom Erik XIV:s antavla visar, varit född omkring 1240, och hon skall enligt en döduppgift ha avlidit först 1287-12-23. Kan det kanske vara så att det var Jutta d y som var mor till Sofia, och i så fall i ett gifte med Burchard först efter markgreve Johanns död? Den ene av de två bröderna Burchard jag nämnde ovan avled nämligen först 1290.
 
Jutta d ä var i sitt gifte med Erik Plogpenning för övrigt mor till Valdemar Birgerssons maka Sofia.
 
Tankar, klarlägganden o litteraturtips mottages tacksamt. Författaren Lutz Fenske har berört huset Querfurt, men jag har bara utdrag från honom.

2004-10-13, 12:16
Svar #1

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
hej igen Tomas.
 
Nu får Du inte tro att jag förföljer dig med kroppsdelar...
 
Du skriver hertig Erik Långben. Jag har i min Gyldenstierne ättelängden Erik Langben. Det skulle enligt traditionen vara riddaren Erik Knudsen Gyldenstiernes farfars far.
Denne Erik Langben kan jag genom att räkna generationerna någorlunda bakåt från 1310 när hans sonsons sonson Niels Eriksen Gyldenstierne omnämns i ett officiellt dokument möjligen datera till slutet av 1100-talet början av 1200-talet (Om alltså traditionen stämmer!). kan det vara en annan Langben å andra sidan vore det ju märkligt om man i Danmark, inom en tidsfrist på ca. 100 år, kallade flera personer Erik Langben. men kan du hänvisa var jag kan läsa mer om den Hertig du nämner med det namn, Tomas?
Erik XIVs antavla var finns den t.ex.
 
Med Venlig Hilsen: Steve... nu höll jag på att skriva ditt tidigare anbefallna efternamn men Langben går lika bra, för långa ben har jag i varje fall...)

2004-10-13, 15:02
Svar #2

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Jag hittade en oerhört lång antavla till Erik XIV här på rötter. jag har försökt gåigenom den så noga jag kan ...puha! men inte funnit någon Erik Långben (Langben) hertig af Langeland, har Du funnit en alternativ antavla någon annanstans?
 
M.V.H. Steve

2004-10-13, 15:14
Svar #3

Utloggad Tomas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2018-07-15, 20:22
    • Visa profil
Ur Danskt Biografiskt Lexikon 1887-1905 utgiven av Carl Frederik Bricka:

Erik (Langben), -1310, Herre til Langeland, yngre Søn af Hertug Erik (I) af Sønderjylland. Han nævnes første Gang som Drosten Skjalm Stigsens Drabsmand (23. Avg. 1292). Drabet fandt Sted om Natten i Kongens Gaard og var uden al Tvivl fremkaldt ved det Fjendskab, som opstod, da Erik Menvæt (Menved) efter at være bleven myndig inddrog Langeland og Hertugslægtens Ejendomme paa Fyn (Svendborg o. a.), som vare tilfaldne E. i Arv ligesom fordum hans Farbroder Abel (I, 34). Hertug Valdemar og E. Langben sloge sig fra nu af til Kongens Fjender, og Aaret efter kom det til et Sammenstød paa Sommersted Hede (ved Haderslev), der dog endtes med et Forlig, ved hvilket Langeland blev givet i Forlening til Junker E. Han ægtede nu Sophie af Rosenburg, en Datter af Borggrev Burchard og Jutta, Erik Plovpennings Enke. Hun var saaledes Halvsøster til den afdøde Dronning Ingeborg af Norge, Moder til Kong Erik (Præstehader), saa vel som til Agnes og Jutta, der vare gaaede i St. Agnetes Kloster i Roskilde, men senere forlode det og døde i Sverige. Dette Giftermaal bragte E. Langben i Forbindelse med Kongen af Norge, som slog ham til Ridder, og i mange Stridigheder med Erik Menvæt, som bl. a. tilbageholdt hans Hustrus Arv efter Søstrene. Det kom til et Forlig i Vordingborg 3. Febr. 1296, ved hvilket Kongen forpligtede sig til at udlevere denne Arv, medens Junker Abels efterladte Gods paa Fyn tildømtes Kongen som lovlig erhvervet fra Datteren. Kun Rudkjøbing blev ved denne Lejlighed lagt til Tranekjær Len; E. stadfæstede samme Dag Stadens Friheder.

I de følgende Aars Stridigheder mellem Erik Menvæt og Nordmændene i Forening med de fredløse træffes Junker E. snart paa den ene, snart paa den anden Side. Han døde 1310. Hans Hustru synes at have beholdt Tranekjær som Enkesæde; her bortskjødede hun i Kongens og mange Stormænds Nærværelse Arven efter sine Søstre til St. Agnetes Kloster; kun Skjelskør forbeholdt hun sig selv (1315). Der fortælles end videre, at hun kort efter Mandens Død overleverede Kongen et Brev med mange Stormænds Segl, som hun havde fundet i hans Brevskrin; det indeholdt en
Sammensværgelse imod Kongen. Denne lod Hovedmændene kalde til et Møde i Vordingborg, dømme til Døde og henrette. E. og Sophie efterlode ingen Børn.

A. D. Jørgensen.

Som framgår av ovan sägs det ha varit Erik Plogpennings änka som var mor till Sofia. Men nu finns det åtminstone en dam vid namn Gerda Knudsen-Dybro som instämmer i teorin om att Sofias mor var änka efter Johann von Brandenburg och omgift med Burchard, Sofias far. Erik Plogpennings änka var som sagt en äldre halvsyster till Sofias mor, och denna Jutta d ä blev i så fall aldrig omgift.

Steve, jag ska be att få återkomma i ämnet Gyldenstierne.

2004-10-13, 15:18
Svar #4

Utloggad Tomas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2018-07-15, 20:22
    • Visa profil
Nej, Steve, hertig Erik Långben hittar du inte i Erik XIV:s antavla eftersom Erik XIV inte härstammade från honom. Däremot hittar du de två Jutta där, då Erik XIV härstammade från båda dessa.

2004-10-13, 18:11
Svar #5

Utloggad Tomas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2018-07-15, 20:22
    • Visa profil
Nu du Steve har jag hittat din Erik Langben! Han nämns i ett inlägg på detta forum daterat 2000-08-04 under rubriken Adels-terminologi. Claes E. Hogbäck hänvisar där till Dansk Adels Aarbog 1926 och beskriver Erik Langben som en ohistorisk hedning der siges at vaere begravet i en höj ved Aagaard...
 
I övrigt vill jag passa på att tillägga att det förmodligen går alldeles utmärkt att ta sig efternamnet Långben, Steve

2004-10-13, 22:36
Svar #6

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Tomas det kan ju vara att han var hedning det är jag sannerligen också sedan flera gnerationer om det menas ateist alltså... alltså icke troende på någon Gud!
 
Seriöst och det hoppas jag Du är? Också!
Erik Knudsen Gyldenstierne och dennes far Niels Eriksen Gyldenstierne som ju är historiskt belagda personer i Dansk historia. Kan kanske ha haft tre generationer före so ingen vet om det passar. De finns ju där för att de finns ??? men frågetecken ska ju inte besvaras på Rötter eller en gång tas seriöst....Så har jag inga fler frågor tomas!!!!!!!   
 
M.V.H. Steve

2004-10-13, 23:02
Svar #7

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Erik Knudsen Gyldenstierne och dennes far Niels Eriksen Gyldenstierne.... - det kan väl knappast stämma?

2004-10-13, 23:21
Svar #8

Utloggad Tomas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2018-07-15, 20:22
    • Visa profil
Fick ett brev från Steve:
 
Jag måste säga att jag blev ganska sur på det dumma svaret Tomas! det kunde du gjort bättre!Läs vad jag frågade inte vad Du tror jag frågade...
steve
 
Någon som kan hjälpa mig förstå vad jag missförstått och/eller gjort fel?

2004-10-13, 23:37
Svar #9

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Så ska jag berätta Tomas. Om jag frågar om och dessutom uppger att tre generationer är frågetecken om de har existeratöverhuvudtaget, att de är traderade och inte bevisade i något dockument tycker jag inte att du ska gå ut och mena att denne ohistoriske hedning begravd vid Aagard är mitt påfund. har jag tomas påstått att han finns bevisad om nu någon 1923 skriver detta är det ju OK! Men jag måste fråga dig varför skriver Du på det sättet, om jag frågar uppriktigt intresserat om denne eventuelle Eric Langben kunde vara samma person som den Du nämner i ett att annat sammanhang, kunde vara samma person (men med 100 års tidskillnad)istället berätta direkt och rakt vad Du läst från en bok 1923. Jag har tydligen tidigare förnärmat dig av någon orsak jag inte känner till? 
 
Steve

2004-10-14, 00:24
Svar #10

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 16:40
    • Visa profil
Den ännu idag levande Friherrliga ätten, Gyllenstierna af Lundholm, nr 3 är en historiskt sett mycket inflytelserik urgammal och uradlig dansk frälsesläkt från Jylland. Den är känd sedan året 1328. Tyvärr har jag inte det bandet av Elgenstierna just nu till hands där ätten Gyllenstierna behandlas men jag har för mig att Erik Nielsen (Gyldenstierne) räknas som ättens första historiskt belagde person. De tidigare leden är påhittade under en tid då källkritisk forskning inte ännu respekterades lika högt som det görs idag. Således är Erik Långben bara en uppdiktad gestalt för att förlänga släktens ålder och inget man skall ta på fullt allvar.
 
Prins Erik Eriksen Långben af Langeland är dock en historisk gestalt. Han hade dock vad jag vet inga bevisliga barn då han avled året 1310. Således är det omöjligt att härstamma i rakt nedstigande led från honom.

2004-10-14, 05:38
Svar #11

Utloggad Tomas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2018-07-15, 20:22
    • Visa profil
Steve - när jag 2004-10-13 kl 18.11 inleder med att skriva att jag hittat din Erik Langben så har jag använt ordet din för att särskilja honom från den danske hertigen jag själv talar om. Att hedningen Erik skulle ha varit ditt eget påfund har jag aldrig trott och det var aldrig min avsikt att påstå det heller.
 
Nej, du har inte tidigare förnärmat mig på något sätt, tvärtom, jag tycker du sprider lite humor över denna annars så allvarliga sajt, det var därför jag blev så förvånad över reaktionen. Trodde ett tag att någon skrivit i ditt namn istället.

2004-10-14, 06:44
Svar #12

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Jag måste säga att jag förstår inte denna logik varken Ralfs eller Tomas. Jag har en gammal släktkrönika, jag finner någon som nämner en person i den (Tomas). Jag skriver att tidigare personer i denna krönika är osäkra, det står t.o.m i texten...
 
ja, så har väl världen utvecklats...
 
Ja, har vid ett tillfälle förut själv kontaktat en som deltar på rötter ouppfodrat så att säga (visst har jag svarat någon som skickat mig ett mail) men jag har då aldrig lagt ut texten till alla andras beskådande. Jag kunde förstå om det var någon form av hot eller liknande, men att jag skriver att jag är sur över ditt svar...ska det nödvändigtvis ut och hänga på internet? 
OK om Du tycker jag sprider lite humor är det ju fint, men det innebär ju inte att jag inte är seriöst intresserad i materialet och att finna möjligheter att komma vidare. 
Är humor och seriositet oförenliga, det vägrarjag att tro.
Men jag känner mig ganska mållös och trött på det hela och det var kanske det som var meningen...
 
Steve

2004-10-15, 14:18
Svar #13

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6925
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 17:06
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Läs vad jag frågade, inte vad du tror att jag frågade, skrev alltså Steve när han blev sur på det dumma svaret...
 
Tänk om Steve ändå kunde leva som han lär - d.v.s. läsa vad andra svarar, inte vad han tror att de svarar.
 
Hade han gjort det, så hade vi sluppit hans egna dumma svar, d.v.s. hans oräkneliga hysteriska utbrott och grova förolämpningar av maffians medlemmar - och till dessa räknas ju som bekant alla som skriver något som inte behagar herr Palmquist, inte minst den fullständigt hjärtlöse anbytarvärden...
 
I stället har alltså diskussion efter diskussion efter diskussion månad efter månad efter månad fyllts av milslånga litanior på ovanstående tema (frågor ska ju inte besvaras på Rötter eller en gång tas seriöst) - för att Steve sitter på sin kammare och just tror att övriga skribenter har diverse baktankar med sina inlägg (jag känner mig ganska mållös och trött på det hela och det var kanske det som var meningen m.m. m.m. m.m. i samma stil).
 
Vi är garanterat många som är trötta på det hela! Och fler lär det bli - som framgår ovan, så är det ju ingen som går säker från påhopp när man svarar på Steves inlägg; de palmquistska utbrotten kommer som blixtar från klar himmel...
 
Men detta är näppeligen rätt forum för att lösa Steve Palmquists problem - de är uppenbart inte av genealogisk art...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna