ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sverker d.y. Karlsson  (läst 1711 gånger)

2013-04-11, 13:58
läst 1711 gånger

Utloggad Itt Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 141
  • Senast inloggad: 2022-02-14, 21:48
    • Visa profil
Jag har lite funderingar kring kung Sverker d.y, hans giftemål med Benedicta och Ingegerd och om hans barn.
 
I en uppsats skriver Stig Lundberg: Sverker och Ingegerd fick 1201 sonen Johan, som längre fram blev kung. Sverker d.y. har varit gift ytterligare en gång: då med Benedikta, dotter till den danske stormannen Ebbe Sunesson (B. R. Jonsson 1989 s. 120). Tyvärr är inte källäget tillräckligt tydligt för att vi skall otvetydigt kunna placera giftermålen i rätt ordningsföljd. Men en inte helt orimlig tolkning är att Sverker d.y. först gifte sig med den mäktige jarlen Birgers dotter Ingegerd, och att hon dött en kort tid efter sonen Johans födsel (B. R. Jonsson 1989 s. 120). (http://stiglundberg.org/lena-och-gestilren/a/).
 
I SBL band 03 skriver Ernst Nygren (1922)om Benedicta Ebbesdotter: .dödsår är icke känt, ej heller om hon varit Sverkers första eller andra gemål, ehuru det förra uppges i alla gängse historiska framställningar. Ur isländska källor veta vi, att han även varit förmäld med jarlen Birger Brosas dotter Ingegärd av Folkungaätten och att sonen Johan Sverkersson fötts i detta äktenskap. Men därest Ingegärd varit Sverkers andra drottning, har man svårt att förstå uppgiften i Västgötalagens konungalängd, att »folkungarna togo liv av honom» liksom Ebbesönernas beredvillighet att samtidigt understödja honom med så starka stridskrafter. (http://www.nad.riksarkivet.se/sbl/Presentation.aspx?id=18473).
 
Båda författarna uttrycker en skepsis mot att Sverker först var gift med Benedicta och därefter med Ingegerd Birgersdotter. När jag sedan gått vidare för att få mer klarhet och gått igenom på nätet vad som står skrivet om båda dessa hans hustrur så återkommer årtal för vigslarna: med Benedicta cirka 1180-1185 (olika årtal på olika sidor) och med Ingegerd år 1200. På Wikipedia uppges Åke Ohlmark, Alla Sveriges drottningar från 1973 som källa.  
 
Finns det några belägg för dessa årtal? Finns det någon säker källa jag kan läsa ur? Kommer det fram något nytt i Åke Ohlmarks bok?
 
Vidare finns barnens namn med på olika sidor. Det är styrkt att Helena var dotter till Benedicta och att Johan var son till Ingegerd, men var finns det styrkt att Karl, Kristina och Margareta var hennes barn. Och var finns styrkt att Ingegerd och Sverker hade en dotter vars namn var Ingrid (abbedissa i Vreta)?
 
Hoppas att någon har tid och lust att svara på mina frågor. Tack på förhand.
 
Mvh
Itt

2013-04-11, 15:48
Svar #1

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Jag väljer ordningen Ingegerd som 1 och Benedicta som nr 2, men nämner osäkerheten i mina uppgifter. I slaget vid Lena 1208 och Gestilren 1210 år ju Sverker allierad med den danska sidan, mot folkungarna, så det verkar väl rimligare om han var gift med Benedica (sin 4-männing? han härstammade iofs också från Hvideätten på sin mors sida) då, i sitt andra äktenskap..?  
 
Ohlmarks som källa är tyvärr inte speciellt trovärdigt, sök gärna på hans namn tidigare här i Anbytarforum.

2013-04-11, 17:41
Svar #2

Utloggad Itt Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 141
  • Senast inloggad: 2022-02-14, 21:48
    • Visa profil
Tack Leif.
 
Undrar var alla årtal, datum och felaktiga mödrar och fäder kommer ifrån som florerar på nätet och tycker att det är synd att så många kommer att lämna efter sig felaktiga släktträd.
 
Jag håller med dig om att det är troligast att han var gift först med Ingegärd. Vet du om någon med trovärdiga källor har skrivit om Sverkerätten? Det kommer nog att dyka upp fler frågor ).  
 
Med önskan om en trevlig kväll
Itt

2013-04-11, 17:56
Svar #3

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Felaktiga uppgifter på nätet tror jag vi får dras med tyvärr, men det är frustrerande när man ser hur pass många det är kopierar av det och inte läser in sig på ämnet... Stig Lundbergs sida verkar ju nyttig, annars är det ju verk som SBL, ÄSF osv man får gå på, läsa om deras källor osv. Likaså en del debatter i tidskrifterna Historisk Tidskrift, Scandia, PHT osv kan ge en hel del intressanta synpunkter och möjligheter. Exempelvis ligger också artiklar ur Fornvännen ute på nätet, som även SBL använt i sin artikel om Benedicta, se http://fornvannen.se/pdf/1920talet/1920_197.pdf (av Hans Toll, 1920)
 
(Meddelandet ändrat av lp72 2013-04-11 18:22)

2013-04-11, 18:02
Svar #4

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 20:27
    • Visa profil
Nu vet jag ju inget om hans källforskning, men i Gunnar Hedins bok Sveriges kungar och drottningar under 1000 år gifter sig Sverker med Benedicta ungefär 1185. Stämmer det måste han gift sig med Ingegerd senare (ungefär år 1200). Enligt samma bok dog Benedicta ungefär år 1200.
 
(Meddelandet ändrat av tommypeters 2013-04-11 18:04)

2013-04-12, 13:54
Svar #5

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Jag vet egentligen inget heller om Gunnar Hedins bok, men jag tror att om man gör en bok som spänner över en 1000-årsperiod så kan man inte gått speciellt djupt i diverse problem. Då det finns en hel del som menar att Benedikta var Sverkers första hustru så har han väl enklast använt sig av den uppgiften.
 
Adolf Sch?ck anger i Historisk Tidskrift 1956 (sid 275-281) en del intressanta argument för att Benedikta istället var Sverkers sista hustru, bland annat pga den ålder hennes övriga familjemedlemmar hade, en farbror som dog så pass sent som 1246, och hennes egna syskon som levde in på 1250-talet. Då är det också svårare att se att hon själv skulle varit giftasvuxen redan på 1180-talet. Likaså nämner han att hennes dotter Helena mycket väl kan ha varit född omkr 1207, gift senast på 1220-talet (nämns som det 1237) med Sune Folkesson, och i så fall yngre än Johan, som var son till Ingegärd. Därmed kan man troligen även ringa in när Sverker skulle kunnat gifta sig med Benedikta, mellan 1201 och 1208 (då hennes släkt bistår honom i slaget vid Lena)
 
(Meddelandet ändrat av lp72 2013-04-12 14:02)

2013-04-13, 06:18
Svar #6

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6957
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 15:40
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Här verkar ni vara tämligen eniga om att Benedikta var den senare av hustrurna och att Helena var dotter i det äktenskapet. Jag skaffade för många år sedan Stammtafeln zur Geschichte der Europäischen Staaten och i den boken så finns drottningarna i fel ordning. Men dessutom finns en son Karl d 1198 i första äktenskapet g m Ingeborg som skall vara dotter till kung Swerker (=Sverre) i Norge. Var ska det paret placeras (om det funnits)?

2013-04-13, 09:42
Svar #7

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Sch?ck nämner i HT 1956 Benedicta som Sverkers sista hustru men fortf Ingegärd som hans andra. Möjligen finns det då även en första hustru, okänd men troligen av dansk härkomst då Sverker fortf var hos sina släktingar där, innan han kommer tillbaks till Sverige då Knut Eriksson dör? Jag tänkte först att sonen Karl som dog 1198 också hade Ingegärd som mamma, men är han född på 1180-talet så kanske det är för tidigt även för henne..?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna