ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Cappel, von  (läst 2376 gånger)

2001-11-23, 07:23
läst 2376 gånger

Göran Johansson

Hej Niclas!
 
Det var roligt att Skokloster lagt ut dessa porträtt på nätet. Jag skrev en liten artikel om bl.a. Herman och Didrik von Cappel publicerad i Släkthistoriskt Forum tidigare i år. I manuset hade jag tagit med just de två bilder som nu finns på nätet jämte ett antal (som jag tycker) intressanta foton av de båda herrarnas lacksigill. Bilderna ströks av redaktören. Den enda illustration som blev kvar bestod av en vapenbild utan större värde (som dessutom tycks ha blivit deformerad i trycket). Lite tråkigt kan man tycka så här i efterhand.
Mvh
Göran Johansson

2002-04-30, 11:13
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Göran,
Har i Almquist, Den civila lokalförvaltningen, funnet en Anna Kappel, änka (före 1612) efter Hans Didriksson von der Stenkuhl. Hon hade förläningar i Estland. Har Du koll på henne? Samband?
Vänligen,
Olle Elm

2002-10-19, 15:52
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Göran,
Vet inte om Du såg den fråga jag ställde i april ovan. Kanske vi kommunicerat om den på annat sätt; Min nya dator har mycket minne, men mitt eget är litet ;o)
Lägger också in en av de bilder som Niclas nämner ovan, så vi kan glädja oss åt den direkt:

 
F ö hoppas jag att Du fått mycket positiv feed-back på Din fina artikel i ShF.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2002-10-19, 17:53
Svar #3

Göran Johansson

Hej Olle!
Din upplysning från 30 april var en nyhet, som jag helt har lyckats missa. Jag ska omgående kasta mig över den. Det är en fantastisk bild av Cappels porträtt som du presenterar ovan. Den lär vara utförd på Kalmar slott.
Vänlig hälsning
Göran

2002-10-20, 07:32
Svar #4

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Göran,
Intressant att Du inte sett uppgifterna ovan. Ser med spänning fram mot vad Du finner. Gjorde en efterlysning också i G-gruppen på von der Stenkuhl.
Passar på att lägga in ännu en bild här att glädja sig åt.
Den är på den av Dig funne översten Didrik von Cappel, och är målad av David K Ehrenstrahl 1651. Förra bilden målades av Georg G?nter Kraill, 1623. (Porträttsamlingen, Skokloster)
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2002-10-20, 07:45
Svar #5

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Vänligen,
Olle Elm

2002-10-20, 19:00
Svar #6

Göran Johansson

Olle, vet du var i Estland Anna Cappel hade förläningar? Sökte på nätet efter Von der Stenkuhl och fick ett svsr som ledde till en generalbokhållare/köpman Johan Stenkuhl född i Steinkulen, Paderhorn, Tyskland. Dennes son Johan var född 1644. Tillägget Von der saknades dock.
Vänlig hälsning
Göran

2002-10-20, 20:44
Svar #7

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Göran,
Antecknade inte den uppgiften, men tror det framgick väl i Almquist, Den civila lokalförvaltningen, som jag dock ej innehar.
Har precis genom G-gruppen fått lite uppgifter om von der Stenkuhl. Gustaf Eichman skriver:
Steink?hler finns i Tyskland (Gewerkschaftsboss einer) in Hameln 1410   buten der brucge jegen der steynkulen
1489 bei Alsfeld  under der roden stenkule
de stenkule  Flurname bei Harsleben
 
1420 Tile Steynkule
1689 Fendrich Steinkuhls Witwe
 
Han skriver vidare:
Eine kule  / Kuhle  ist ein Loch , eine Stenkule oder Steinkuhle  ein Loch  
das durch das Herausbrechen von Steinen entstanden ist, wir sagen jetzt: ein  
Steinbruch  
 
hat nichts mit einer Kugel zu tun, die kann man aber aus den Steinen  
herstellen, tat man ja auch.
Om jag förstår det hela rätt betyder Eine kule / Kuhle detsamma som när man använder ordet i t ex jordkula.  
Alltid lär man sig något nytt,
 
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2002-10-21, 22:56
Svar #8

Göran Johansson

Hej Olle!
 
Nu har jag kollat i Almquist, Den civila lokalförvaltningen. Jag hade lite bråttom men kunde inte finna Anna Kappel omnämnd med namn annat än i personregistret. Frågan är då varifrån han har hämtat sin information. I registret över förläningar för Estland 1620 sägs:  
Hafver Hans Steenkuls efterlefverscha, som Gotthardt, hermester uthi Liflandh, hans fader gifvitt hafver, derpå hermestererns bref, daterett then 25 october 1559. Gårdarna tycks ha varit Lillemaijer by och Mella by. Detta måste väl tolkas så att Hans Steenkuls far hette Gotthardt, eller...(dvs Hans Gotthardtsson Steenkul)?  
 
I förteckningen över förläningar finns ett antal svårabegripliga uttryck. Någon som vet vad som avses? Hakar, haketal, enfötlingsland och lösdrivarland! Kan hakar tex vara detsamma som mantal?  
 
- Kvarnar med underindelning antal och haketal
 
- Hakar med underindelning egetbruk, besatta och Öde
 
- Enfötlingsland med underindelning Besatta och Öde
 
- Lösdrivareland med underindelning Besatta och Öde
 
Olle, fann du nedanstående uppgift i samma bok?
Anna Kappel, änka (före 1612) efter Hans Didriksson von der Stenkuhl.  
 
Vänlig hälsning
Göran

2002-10-21, 23:14
Svar #9

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Göran,
Svar ja. Men det ser onekligen konstigt ut. Vet att jag satte ihop uppgifterna i ovanstående korta information från flera uppgifter - alltså på olika ställen - i samma bok. Ingen annan källa alltså.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2002-10-30, 10:09
Svar #10

Göran Johansson

Olle!
I personregister till Den lokala civilförvaltningen står det att Anna Kappel var gift med Hans Didriksson von der Stenkuhl. Det var säkert där du såg det. Vad menar Almqvist - kanske felskrivning.
Vänlig hälsning
Göran

2002-10-31, 12:24
Svar #11

Göran Johansson

Utdrag ur Geschichte des Westphlischen Geschlechter unter besonderer Ber?cksichtigung ihrer Nebersiedlung nach Preussen, Curland und Liefland (författare: Fahne von Roland. Nytryck 1966 av ursprungsupplagan från 1858).
 
STEINKUHLE, F?hrten eine ausgerichtete Spisse in ihrem Wappen. Ihr Stammsits ist der gleichnamige Rittersits im vormaligen Amte Bochum. 1341 Hermann Steinkuhle, er siegelt wie beschrieben; desgleichen 1343 Meynricus de Beyenbecke gt. Steinkuhle. 1376 Johann von der Steinkuhlen. Vielleicht gehören auch hierher: 1583 Johann von der Steinkulen und seine Frau Anna von Röddinghausen, Tochter von Christoph und Catharina von Husen. Sie starb 29. Oct. 1597. 1611 Diederich von und zu Steinhaulen, Sohn Johanns.
 
Den sista meningen ska väl tolkas så att år 1611 omnämns en Diederich (von der Steinkuhle), son till Johannes. Av samma släkt som Anna Kappels makes? Tiden stämmer ju ganska bra. A. Fahne anger ingen källa.

2002-10-31, 16:27
Svar #12

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Göran,
Lägger ut Din information på G-gruppen, så får vi se om det finns mer kunskap där.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2005-07-07, 17:47
Svar #13

R. Easton

Vilket bok innehåller uppgifter om ätten von Cappel? Jag härstammer av kaptenen vid Nylands infanteriregemente Joachim Weisspfenning (d. 1641) och Barbro von Cappel. Deras dotter Barbara gifte sig med kaptenen vid Nylands infanteriregemente, sedermera majoren vid Tavastehus regemente Hans Lindeman (d. 1676), adlad Lindtman. Kanske var Barbro von Cappel släkt med makes regementschef.
 
-Robin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna