ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kart  (läst 1437 gånger)

2004-07-19, 19:59
läst 1437 gånger

Helena Johansson

Jag söker information om släkten Kart.  
Jag har i min forskning funnit en Sven Olofsson Kart som levde på 16-1700-talet. Han var bl.a rusthållare för ett ställe som kallades Noleby under Fyrunga. Är han medlem av den ointroducerade ätten Kart?

2004-07-19, 20:12
Svar #1

Michaël Lehman (Philippos)


2004-07-19, 20:37
Svar #2

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 16:40
    • Visa profil
Jag hittar ingen Sven Olofsson Kart under den ointroducerade adliga ätten Kart i Bernhard Schlegel och Carl Arvid Klingspors verk Den med sköldebref förlänade men ej å Riddarhuset introducerade Svenska Adelns Ättar-taflor. Utgiven i Stockholm 1875.

2004-10-03, 20:47
Svar #3

Margareta Nilars

Helena.
Sven Kart till Åmål och Snärten (Nygård) i Tössbo härad, Åmåls socken, Dalsland.
Han blev fogde över Värmland 1525, med Silleruds och Svanskogs socknar i Värmland i förläning.
1529 Fogde över Dalsland fram till 1545, då han blev fogde över tre härader i Västergötland. Slottslov på Läckö.
I 1562 års frälselängd finns Sven Kart. Han innehade frälsejord och bör därför även ha gjort rusttjänst. Han föddes troligen någon gång omkring 1500 och levde ännu 1562 (ev. 1564).  
Hans son Peder Kart blev adlad genom ett sköldebrev den 7 maj 1555. (GFR 25, sid 203)  
Till vapen erhöll han ett svart ankare med gul stock och frälsefrihet på sina skattegårdar,  sätesgården Snärten, jämte landbohemmanen Björkil, Säter och Skevik, som alla låg i Åmåls socken.
 
Det står att läsa om Sven Kart och hans son Peder Kart bl.a. i:
Herrgårdarna av J.A.Almquist  
Den civila lokalförvaltningen i Sverige 1523-1630 av J.A.Almquist.
Gustav Vasas tryckta registratur (GFR)
I Släkt och Hävd” nr 3 1966, sid 109-124.  
”Om adliga ätten Kart i Schlegels och Klingspors ättartavleverk för ointroducerad adel.” av Jan Eric Almquist.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna