ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Köllen, von  (läst 2058 gånger)

2001-08-07, 19:11
läst 2058 gånger

Utloggad Rickard Grusell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2017-01-22, 20:51
    • Visa profil
    • rgrusell.se
En tråd på min morfars sida leder ner till en Lars von Köllen, Knekthövitsman och född omkring 1520 i Täckåker, Österhaninge Socken. Jag undrar om någon dels kan berätta något om Lars men även var denna plats egentligen fanns.
 
Rickard Grusell

2001-08-11, 20:30
Svar #1

Utloggad Rickard Grusell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2017-01-22, 20:51
    • Visa profil
    • rgrusell.se
1537 började Slottet Gripsholm uppföras med Henrik von Köllen som byggmästare. Detta enligt en informationssida om slottet Gripsholm. Jag undrar om det finns någon relation mellan denne Henrik och Lars von Köllen, se föregående inlägg
 
Rickard Grusell

2001-08-11, 22:56
Svar #2

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 09:59
    • Visa profil
Konsthistorikern August Hahr skriver i SBL band 10:
 
C ö l l e n , Henrik, von (van; även Cöhlen, Köllen),
.officer och byggmästare, var 1533 i slottsloven i Kalmar; .byggmästare å Gripsholm 1537-45, . var C. en byggnads- och befästningskunnig tysk militär, men han kom mera uteslutande . att ägna sig åt byggnadskonsten. Han dyker för oss först upp i Kalmar, där han 1533 nämnes bland dem, som ha slottet i ?befallning?, och samtidigt räknas till ?bysseskyttarna?, dvs. artilleristerna.
 
Den fyra sidor långa artikeln handlar uteslutande om C:s verksamhet, antingen har Hahr varit okunnig om eller ointresserad av personen C. Om hans familjeförhållande sägs endast i slutet:
 
- Det har antagits, att en i hertig Karls tjänst anställd Klaus von Cöhen, adlad 1571, skulle vara C:s son.
 
Någon koppling till Österhaninge får vi alltså inte här.
 
Bo Berndtsson

2001-10-09, 13:36
Svar #3

Christian Törnros

Rickard!
Min ffmffmfmmfffmmmf var den Lars von Köllen som du söker fler uppgifter om. Glädjande nog kan jag ge dig lite mer fakta om denne som jag antar vår gemensamma ana.Mycket återstår dock att utreda såsom hans säkra härstamning och vapebild mm.
I en liten bok om ointroducerad adel förf av Klingspor (den exakta boktiteln föll tyvärr bort
vid kopieringen) och som finns på KB i Stockholm
finns följande uppgift om Lars eller rättare  
LORENTZ von Köllen: En Lorentz von Köllen ,höfvids
man för en fänika svenska knektar gjorde vid Revals belägring af ryssarna 1577 ståthållaren  
ovetande ett utfall med 50 man, hvarmed han in-
trängde i en dansk ( ?, min anm.)skans och bort-
tog ett fältstycke ,men blev sjelf så sårad att  
han dog dagen derpå. Här får vi alltså hans dödsår! Frågan är bara var du har fått hans födelseår? Källorna till mina uppgifter uppges
vara Aegidus Girs ,konung Johan d.3:s krönika;
Stiernmans Höfd. Minne 1:301; och Riddarhusstamtavlorna.
Lorentz vapenbild borde ha varit de två korsade
bilor mellan fyra kulor som nämns som fört av  
hans dotter (Elgenstierna :Svinhufvud i Västergötland s. 85) Hans vapenbild skiljer
honom då helt från slottbuggmästare von Cöllen
som förde ett ansikte som vapen.Fortsatt forskning
på denna ana i tyska förteckningar över tysk adel
borde kunna ge något.Till dess vänliga släkthälsningar Christian Törnros

2001-10-09, 15:55
Svar #4

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Christian Törnros m fl intresserade.
Den bok som refereraras till ovan är:
Författare:
              Schlegel, Bernhard  
         Titel:
              Den med sköldebref förlänade men ej å Riddarhuset introducerade svenska adelns
              ättar-taflor / samlade och utarbetade af Bernhard Schlegel och Carl Arvid Klingspor  
    Ort/Förlag:
              Stockholm : Norstedt  
  Utgivningsår:
              1875  
       Omfång:
              409 s.  
  Medförfattare:
              Klingspor, Carl Arvid
 
Den kan vara lite svår att få tag på, på mindre bibliotek, men de större bör ha den. I Libris kan ni söka på den och se vilka bibliotek som har den tillgänglig.
Vänligen,
Olle Elm

2001-10-14, 23:08
Svar #5

Utloggad Olle Sahlin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2008-06-28, 11:28
    • Visa profil
    • www.sahlinska.se
Täckeråker, ett mantal i Sotholms härad, Österhaninge socken, köptes 1573 av Lars von Köllen, hövidsman för en fänika knektar (Joh. Ax. Almquist, Frälsegodsen i Sverige under storhetstiden, I:2, s 870). Täckeråker kom senare att tillhöra säteriet Söderby. Lars von Köllen var nog tysk (betecknas som sådan i G. Art?us, Till militärstatens förhistoria, s 153).

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna