ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bengt Ebbason (Färla)  (läst 957 gånger)

2006-05-30, 15:38
läst 957 gånger

nina ingren

Hej! Vem vet något om Bengt Ebbason (Färla) (mer än det som står i ÄSF)? Jag vet vem hans far var, Ebbe Bengtsson och att hans mor ska ha hetat Cecilia Månsson. Var finns han omnämnd? Vad står det. Vilka ägor har han haft mm. Tack på förhand!
MVH Nina

2006-05-30, 22:21
Svar #1

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Hej Nina,
 
Har du själv studerat ÄSF?
 
Där finns ju en del uppgifter som du frågar om.
 
Bengt Ebbasons mor var Cecilia Magnusdotter, dotter av Magnus Nilsson ( Yxtaätten ) i äktenskap med en dotter till Olof Håkansson i Yxta i Lilla Mellösa sn i Villåttinge hd i Södermanland.
 
Bodde efter fadern på Hedenlunda och ägde sin farfars broders ovannämnda forna sätesgård Tova i Ripsa sn i Rönö hd, som efter honom ärvdes av hans morbror Nils Månsson
 
Källa: ÄSF Band 1:2, s. 141. Tab 4.
 
Men allt det här visste du kanske redan?

2006-05-31, 01:22
Svar #2

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
BengtEbbasons far var Ebbe Bengtsson  
Ebbe uppträder 1435 (SMR nr.230),hans sätesgård  
Hedenlunda i Vadsbro sn. Gift senast 1456 med Cecilia Mangnusdotter, dotter av Magnus Nilsson (Yxtaätten) som omnämns i tidigare inlägg.
 
Bengt Ebbasons bodde efter fadern på Hedelunda och ägde sin farfars broders forna sätesgård Tova i Ripsa sn. som efter honom ärvdes av hans morbror Magnus Nilsson (Yxtaätten)
Källa: Yxsaätten av B.Hilderbrand i PHT1934 sid  
138.ff  
 
Bengt Ebbasons fafar Bengt Karlsson och fff. var Karl Eriksson nämnd 1394-1411 som häradshövding.
mvh Marc

2006-05-31, 05:39
Svar #3

nina ingren

Tack för svar! Jo, det som står i ÄSF har jag. Tyvärr bor jag på landet och har svårt att komma åt alla källor i en handvändning. I bland finns det någon som har de upplysningar man behöver här på forumet. Det var ett långskott. Men alla källor med hänvisning är topppen. Det jag skulle vilja veta är om det står något mer om honom. Exempelvis något medeltida brev där han finns med. Jag har sökt på Svenskt Diplomatarium utan resultat. Detta för att få bekräftelse på det som står i de senare uppgifterna. Jag sammaställer en ägarlängd på Hedenlunda i Vadsbro socken. Han är ju en av ägarna. /Nina Ingren

2006-05-31, 19:39
Svar #4

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Hejsan här kommer ett brev med Ebbe Bengtsson
------------------------------------------------
Brev 26359  
Utfärdandedatum: 14531130 a  
Utfärdandeort: Ballersta  
kommentar:   Språk: svenska  
DS-nummer:   SD-nummer:    
Utfärdare: Ranfridh Öndzdotter.  
Innehåll: Ranfridh Öndzdotter stadfäster det köp varigenom hennes avlidne man Torsten Gudmundsson sålt gods till herr Svarte Jönsson, riddare. Sker inför dennes arvingar Svarte herr Ture, Åke och deras syskon. Utfärdaren saknar sigill.  
   
Fastar:    
Sigillanter: Herr Elof i Bettna, prost i Oppunda, Ebbe Bengtsson, väpnaren Mickel Tasto.  
Sigill:    
Original: or. perg. RA 0101  
Medeltida
avskrifter:    
Medeltida
regester/notiser:    
Brocman: IV Misc. 53:33  Hadorph:    
Peringskiöld:   Örnhielm:    
Övr. efter-
medeltida
avskrifter: B. E. H-d V (Liljegren).; C 25 fol. 5r RA 0301    
Fotokopia:   Faksimil:    
Tryckt: DN XVI: 178, s. 190.  Tryckt
------------------------------------------------- och på Bengt Ebbesson hittar jag inget brev men han är omskrivien i (Gnealogica 41 f 202.Ra ) RA som  betyder Riksarkivet. där hans arv på egendomen tas upp det är fullt av såna Källor i ÄSF= Äldre Svenska Frälsesläkter del 1 och 2.
 
mvh Marc

2006-06-01, 20:56
Svar #5

nina ingren

Tack snälla! MVH Nina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna