ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vasa/Vase  (läst 2696 gånger)

2002-11-17, 20:16
läst 2696 gånger

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej!
 
Jag skulle vilja fa veta namnet Wasas ursprung!
 
Mvh
 
Ann Little

2002-11-17, 20:51
Svar #1

Peter Karlsson (Peterk)

Ja, åtminstone för de Wasa/Vasa som vi känner från vår gamle Gustav Eriksson (Gustav I) så är namnet från den vase (sädeskärve, risknippa) som syns i det vapen som fördes av denna ätt..  
 

 
(Detta inte vapnet i sig - utan just bara själva vasen..)

2002-11-17, 22:08
Svar #2

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej Peter!
 
Det var verkligen fint att fa illustrerat svar pa min fraga!
 
Jag har ofta undrat over namnets ursprung, nagot vi inte fick lara oss i skolan och trodde att det mojligtvis hade utlandsk bakgrund.
Tank sa fel man ha!
 
Varmt tack Peter!
 
Vanliga halsningar
Ann

2002-11-17, 23:24
Svar #3

Emil Stenhammar

Hoppas du inte misstycker, Peter, om jag utvecklar ditt svar litet. Om jag minns rätt finns det mycket skrivet om namnet Vasas ursprung och inte minst om det svårtolkade föremål som finns i vapenbilden. I Äldre svenska frälsesläkter II, häfte 1, s. 102, skriver Hans Gillingstam i ingressen till artikeln om ätten Vasa: Den svenske kungen Gustav I:s fädernesläkt saknade släktnamn liksom de flesta andra svenska medeltidsätter. Den numera vedertagna benämningen är sen (Gillingstam 1952-1953, s. 123, not 38) och härrör från att släktens vapenbild på 1500-talet uppfattades som en stormvase (risknippa), vilket kombinerades med att medlemmar av släkten under medeltiden ägde jord i byn Vasa i Skepptuna sn, Seminghundra hd, Uppland. Noten i citatet står för Hans Gillingstams bok Ätterna Oxenstierna och Vasa under medeltiden.
/Emil Stenhammar

2002-11-18, 15:22
Svar #4

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Tack Emil for ditt intressanta inlagg/tillagg!
 
Mvh
 
Ann

2003-04-26, 13:31
Svar #5

Yngve Fundell

En ständig fråga har varit om gårdsnamnet ”Vasa” är sprunget från vasaättens namn? Nej faktiskt inte, snarare tvärtom. I Nordisk Familjebok från 1883 under uppslagsordet ”Vasaätten” kan man läsa:
 
”... redan under konung Gustafs dagar ...  finnes i genealogiska handlingar äfven namnformen Vasa, ställd i sammanhang med ättens forna sätesgård Vasa. (Denna upphörde redan i midten av 1400-talet att vara sätesgård, och ingen af ättens medlemmar har veterligen kallat sig ”till Vasa” eller ”af Vasa”.) Och föreställningen om gårdens namn som orsak till ättens slog djupt rot i det allmänna medvetandet.. ”

2005-03-04, 13:36
Svar #6

Utloggad Per Linder

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 422
  • Senast inloggad: 2018-07-31, 00:01
    • Visa profil
Under Hinsebergs-släkten i Elgenstierna, band III, s 606, uppges stammodern Barbro Lydeckesdotter vara dotter till L von Bergen till Vengarn och hans 1:a hustru Catharina Ingemarsdotter, vars moder var av Wasasläkten.
 
Vet nagon vem denna moder var ?

2006-12-03, 14:22
Svar #7

Utloggad Jan Österberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 167
  • Senast inloggad: 2023-08-12, 14:20
    • Visa profil
Hej  
 
Per Linder, med Vasaätten i det här fallet avses troligen Ingemund Jonssons ätt som förde en vase ginbalkvis enligt Raneke Svenska medltidsvapen
 
Dock kan jag inte finna just henne bland ättlingarna
 
 
Hälsningar
 
Jan Österberg

2006-12-04, 13:30
Svar #8

Kalle Thorsberg

Hej,
 
Lydeke van Bergen var gift med Katarina Ingemarsdotter (Ingemar Djäkns ätt). Hon i sin tur var dotter till Ingemar Djäkn och en till namnet okänd dotter av Mats Ingebjörnsson (Gillbergaätten). Ingemar hade mycket riktig en vase i sin vapensköld. Jämför Gillingstam - Ätterna Oxenstierna och Vasa, s 747 ff, eller Raneke enl ovan, s 636.
Ingemar för troligen vasen som ett klientvapen, dvs han var i tjänst hos Nils Kettilsson, stamfar för Vasaätten.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna