ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Finns Hogrän på Gottland ?  (läst 779 gånger)

2001-11-10, 22:36
läst 779 gånger

Utloggad Maj-Brith Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 960
  • Senast inloggad: 2013-01-06, 19:19
    • Visa profil
Hej min biologiska farmoder lär komma från en plats som heter HOGRÄN på Gottland
.
Hette Hilma Maria Josefina Nilsson F.1872 5/8.i Hogrän.  
 
Någon har på söderskivan sett att detta skulle vara i Gottland
 
Födde en son (min fader )Karl Gustaf Hjalmar år 1900 19/5 på Södra Barnbördshuset i Stockholm Katarina församling.
 
Hon var när sonen föddes skriven Holmia 1 A.
(detta låg enligt en gammal karta  sedan 1900 på Kungsholmen).
 
Sonen blev sedemera plaserad i fosterhem i Skallsjö Västergötland och fick ett gott hem där.
 
Vi skulle trots allt gärna villja ha reda på  våra anor i Gottland.
 
Samt gärna få kontakt med någon som tillhör samma  
Släkte som oss.
Hör gärna av er i detta forum .
Tack på förhand.
Maj-Brith Andersson Lekattvg. 13 793 30 Leksand.

2001-11-10, 23:25
Svar #1

Utloggad Jens Lerbom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 218
  • Senast inloggad: 2016-02-22, 18:10
    • Visa profil
Ja, Hogrän finns på Gotland. Jag var där för två veckor sen så jag är helt säker. :-)
 
Maj Brith Skriv ett brev till Landsarkivet i Visby så letar Dom upp Din farmor i födelseboken. Alternativt beställ Hogrän från SVAR.
 
Mvh/JL

2001-11-11, 10:40
Svar #2

Utloggad Jens Lerbom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 218
  • Senast inloggad: 2016-02-22, 18:10
    • Visa profil
Varför vänta på honom . jag går och skapar Hogrän Nu! Behövde ändå ställa en fråga.
 
Mvh/JL

2001-11-11, 11:25
Svar #3

Eva Dahlberg

Då får vi be Håkan radera eller flytta denna diskussion under rubriken Socknar - hade den stått under Efterlysningar eller Allmänt hade det ju inte gjort något, men nu ligger det en frågerubrik i stället för en sockenrubrik här.
 
Maj-Brith, du hade kunnat använda tre källor för att se om det finns en socken som heter så på Gotland, antingen Socken-Sök eller Sveriges församlingar genom tiderna eller SVAR:s katalog/hemsida.
 
Socken-Sök hittar du dels längst ner på varje diskussion, under den ruta du skriver ditt inlägg i (under förhandsgranska/skicka finns tre rader där länken finns), dels i Ordningsreglerna som du t.ex. hittar över rutan du skriver ditt inlägg i, dels från Rötters hemsida (den röda rutan längst upp tilll vänster).
 
Sveriges församlingar genom tiderna hittar du antingen på ett bibliotek eller på Internet, nämligen följande adress (Riksskatteverkets hemsida): www.rsv.se/folkbokforing/forsamlingar.
 
SVAR hittar du på www.svar.ra.se.
 
Med vänliga hälsningar,
Eva Dahlberg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna