ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Arhusius  (läst 1142 gånger)

2004-03-25, 13:56
läst 1142 gånger

Michael Arhusius

Är det någon som vet historian om släkten Arhusius fram till dags dato.
 
Det hävdas att vi har namnet Arhusius men att vi(av ett tjänstemanna misstag !?) folkbokförts som Arrhusius (med två r i stället för ett). Hur och varför har det kunnat bli så ?
 
Har hört talas om Johannes Jonae Arhusius 1614-88
 
Har i prinsip bara sett några porträtt hängandes i Falu kyrka, och att dessa skulle föreställa våra släktingar.
 
Mina frågor är många:
Vilken koppling har vi -dagslevandes Ar(r)husius-, till dessa gubbar igentligen ?
 
Vilket samröre hade Johannes Jonae Arhusius och (som jag fått det förklarat) hans far Helsigius Petrus Jonae f. 1592, med Drottning Kristina. Vad svarade hon honom då han under en middag skall ha sagt följande när jag var hund fick jag vackert hålla mej under bordet
 
Det skall enl. uppgift tydligen finnas en sköld:
 
Arhusius Johannes Jon? (1614-88), kyrkoherde i Falun, 1668. Sköld: En duva. Hjälmprydnad: En sexuddig stjärna mellan två vingar. Ekström II:1 Bilaga, s.28. Hos sonen Jonas (1658-1739), komminister i Badelunda, 1715-20, sitter duvan på ett uppskjutande stycke av en trädstam (och stjärnan förefaller femuddig, men avtrycket är oskarpt). Mtl Västml 1715, 1720. Dennes bror Petrus (1665-95), adjunkt i Falun, 16(88-95). I hans sigill håller duvan en olivkvist i näbben. I övrigt samma vapen. Ekström II:1 Bilaga, s.37.  
 
 
Under en diskussion här rörande Katarina I, hittade jag föjljande inlägg,
citat:
 
Torsten!  
Jag var litet slarvig i min kommentar i går kväll. Elisabet Björck och Johannes Jonas Arhusius bör ha varit halvsyskon.  
Mvh  
Egon
 
Vem är Elisabet Björk ?
 
Kan inget om detta med släktforskning, men man blir ju onekligen nyfiken när man finner sådant här namn stoft.
 
Hoppas någon kan hjälpa mej att bli lite klokare.
 
Hälsning
Michael Arhusius

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna