ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bechius / Beckius  (läst 1366 gånger)

2009-03-29, 20:07
läst 1366 gånger

Utloggad Ove Billing

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2009-05-01, 13:34
    • Visa profil
Bechius (Beckius ..) - hugenotter?
 
Jag är intresserad av Bechius som ev. hugenott-invandrare. En bekant schweizare med sådant namn hat bett mig leta efter ev.  hugenottspår till svenskar med det namnet. Jag har hittat en del präster i Skaraborg på 15-1700-talen men de ser ut att vara svenskar, dock mer tro än vetande. Tacksam om någon kan förmedla mer kunskap om detta

2011-09-24, 23:40
Svar #1

Utloggad Hugo Larsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2023-12-29, 20:19
    • Visa profil
Jag försöker identifiera den fältväbel Nils Beckius som 1715 gifte sig i Kyrkefalla med Christina Gyllensting (1692-1732). Han ages i vigselboken vara korpral under Frölichs kompani och född i Skövde församling. Paret var bosatta i Kostnadskroken, Kyrkafalla socken, Skaraborg och fick åtminstone en dotter 1716 (Britta Maria) och en son 1725 vilka båda dog samma år som de föddes. Bland dopvittnena vid dessa barns födelse fanns en Greta Beckia.
 
Det fanns en annan Nils Beckius i Kyrkefalla vid denna tid. Han var fänrik och mönsterskrivare och bosatt på Stora Tholsby. Min hypotes är att fältväbeln Nils Beckius var kusin till sin namne och son till löjtnant Johan Beckius Dahlberg (1659-1709) och Maria Söfwermusköt (1654-1741). De hade (enligt Lewenhaupt, Karl XIIs officerare)bland annat sonen Nils, född 1693 och dottern Margareta (Greta), född 1692. Nils föddes på Bäck löjnantsgård i Valstad socken, Skaraborg. Vid faderns död (Poltava) bodde dock familjen på Räfshult i Sventorps socken, Skaraborg. Änkan Söfwermusköt dog på Kavelbrogården i Sventorp 32 år senare. Sventorp socken räknades periodvis till Skövde landsförsamling. Att denne Nils överlevde barnaåren indikeras av att en Nils Beckius jämte en Greta Beckia år 1711-03-01 var dopvittnen åt sonen till en bonde i Sventorp vid namn Arvid.
 
Jag tycker att det finns mycket som talar för att det det ska gå att göra denna koppling men jag har inte hittat någon uppgift som bekräftar detta ännu.
 
Om någon har information som ger klarhet i detta tar jag tacksamt emot denna.
 
mvh
Hugo

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna