ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bjurling  (läst 2240 gånger)

1999-04-22, 22:18
läst 2240 gånger

per bjurling

År 1845 flyttade en dräng Lars Liljeros från Västerfärnebo till Karbenning i Västmanland. Vid inflyttningen bytte han namn till Bjurling. Jag har hittat fyra stycken udda Bjurlingar i bergslagen från 1700-talets slut till 1845. Jag kan inte påvisa att drängen skulle vara släkt med någon av dem. Jag kan inte bli klok på varför han bytte namn och varför just till Bjurling. Drängen Lasse blev sedermera torpare i Västerlöfsta, och där föddes 1850 min farfars far Fredrik. Varje uppslag eller råd mottages med förtjusning.

2001-08-08, 18:56
Svar #1

Marie Fröjd

Per Bjurling
 
Jag vet inte om det här hjälper dig, men funkar det blir jag glad. Har själv börjat rota runt
 
en Ragnar Bjurling var gift med min biologiska mor De borde ha gift sig runt 1952. De bytte släktnamn till Roxengård. Ragnar har varit död länge, minst 20 år. Om du vill kan jag försöka luska fram lite åt dig, men maila till mig under
 
 mfrojd@hotbrev.com

2002-09-01, 23:12
Svar #2

Joakim Forsberg

Vad har du hittar för Bjurlingar. Jag är lite intresserad eftersom en Jan Fredrik Forsberg född ca 1860 i Västerfänebo verkar ha bytt från Bjurling till Forsberg. Enligt min farfars bror.
 
Joakim (joakimf(snabel-a)hem.passagen.se)

2003-11-08, 15:57
Svar #3

Anders Andersson

Angående den Fredrik Bjurling som omnämns i första inlägget ovan (daterat 22 april 1999), så har jag funnit att han var född den 23/10 1849 (inte 1850) i Västerlövsta, som son till drängen Lars Bjurling och dennes hustru Stina Persdotter (enligt Västerlövsta C:4 1849:43). Lars Bjurling anges i hfl mycket riktigt vara född i Västerfärnebo, men jag har inte verifierat namnbytet från Liljeros (eftersom hans bakgrund ligger helt och hållet utanför mitt forskningsområde).
 
Mitt intresse för Fredrik Bjurling (1849-1925) kommer sig i stället av att han 1874 gifte sig med min mormors faster, Lovisa Kristina Gustavsdotter, född 10/7 1850 i Järlåsa sn. Jag har uppgifter om deras sammanlagt nio barn (sju söner och två döttrar; en son dog före tre års ålder och döttrarna emigrerade till Glendive, Montana, USA) samt några enstaka barnbarn, men skulle vilja komma i kontakt med andra forskare som vet mer om den här släktgrenen.

2003-12-19, 21:48
Svar #4

petra fröjd

hej mor!vill gärna veta lite om släkten.. dottern.  fnulan@spray.se

2003-12-20, 00:21
Svar #5

Anders Andersson

Marie och Petra (?), vilken del av Sverige skulle denne Ragnar Bjurling ha kommit från? Han kan ju tillhöra en helt annan släkt än den Fredrik Bjurling tillhör, men utan orter och årtal är det svårt att uttala sig om den saken.

2003-12-20, 00:26
Svar #6

Anders Andersson

Från Per Bjurling har jag för övrigt fått en del uppgifter om Fredrik Bjurlings döttrar (Anna och Agnes) i USA; det är tveksamt om det alls finns några ättlingar kvar efter dem.

2004-01-08, 19:07
Svar #7

petra fröjd

hej har visst lämnat fel mail adress... fnulan2@spray.se

2004-08-13, 21:43
Svar #8

Annamärtha Andersson

Hej  
min mormors mor hette Hilda Bjurling och det enda jag vet om henne är att var född den 10/10 1875 och gifte sig med Alfred Engvall i Muren V-Färnebo 21/12 1907. Vet någon om det är samma släkt som i ovanstående inlägg? Är det så är jag intresserad av att få veta mer, föräldrar, födelseort osv /Märtha

2005-05-11, 10:48
Svar #9

Sara Oliv

Hej!
Min farmors mormor hette Anna Bjurling, fsdd 1850 i  
Norrksping. Gift med Filip nstrand. Kan hon tillhsra samma  
slSkt som nOgon av ovanstOende?

2005-07-26, 20:27
Svar #10

Utloggad Mikael Stedt

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
    • stedt.nu
Hej!
 
Min mormors mor hette Anna Bjurling gift med Filip Ånstrand. Jag följer era inlägg med spänning eftersom jag inte vet något om det Bjurlingska släktledet.
 
Mikael

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna