ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Blåpanna  (läst 1600 gånger)

2001-03-14, 09:53
läst 1600 gånger

Utloggad Wulfila Enkler

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2012-11-08, 20:32
    • Visa profil
    • www.algonet.se/~wulf_e/index.html
I sin Beskrivning om Småland skriver Samuel Rogberg 1759 om Älmebodas kyrka så här:
 
Prästegården I.h. ligger nära wid Kyrkan. Har genom donation af 2:ne ogifte fruentimmer, hwilkas namn genom tiden råkat i förgätenhet, blifwit förökt med deras bredwid belägne gård; densamma skall hafwa hetat Blåpanna och synas ännu några lämningar där gården stått, äfwen  
som det ena af Prästgårdens gjärden än kallas Blåpanna. Tiden då denna donation skedt är obekant.
 
I senare beskrivning av socknen säges de två fröknarna ha hetat Blåpanna.
Min fråga är om det finns uppgifter om att en släkt Blåpanna skulle skulle ha bott i Älmeboda eller någonstans i Kronobergs län. Eftersom lämningar av gården var synliga i mitten av 1700-talet bör ju gården ha funnits kanske hundra år tidigare eller åtminstone i början av 1600-talet. Gärdet som Rogberg omnämner kallas även idag för Blåpanna och vägen intill har fått namnet Blåpannevägen.
Tacksam för uppgifter och kommentarer/Wulfila

2001-03-14, 21:22
Svar #1

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Wulfila,
 
Jag hittade en bok om släkten Blåpanna. Du kan beställa den på närmaste bibliotek. Hoppas att du hittar information i den.
 
Hildebrand, B. Esbjörn Blåpanna och hans arvingar. Medeltidsstudier kring handlingar i Ribbingska huvudmannaarkivet. Stockholm, 1935. IV, 183 s.  
Särtryck ur 'Personhistorisk tidskrift 35 (1934)

2001-03-14, 22:06
Svar #2

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Väpnaren Esbjörn Blåpanna (död 1440), vars släktförhållanden utretts i professor Bengt Hildebrands 183 sidor långa uppsats i PHT 1934, s 1ff, hade inga barn som nådde vuxen ålder. Han hade inte heller några släktingar som förde namnet Blåpanna vidare.  
 
Han var bosatt på Österby i Tumbo socken, Södermanland, och saknar anknytning till Älmeboda socken, som frågan här ovan handlar om. Esbjörn Blåpanna var framför allt besutten i Södermanland, men ägde också jord i fem andra landskap, bl.a. i Småland där han ägde jord i Lönshult, Agunnaryd socken.  
 
M v h
Torsten Berglund

2001-03-15, 08:44
Svar #3

Utloggad Wulfila Enkler

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2012-11-08, 20:32
    • Visa profil
    • www.algonet.se/~wulf_e/index.html
Jan och Torsten! Tack för litteraturhänvisningen och uppgifterna om Esbjörn Blåpanna. Jag skall försöka låna skriften ifråga.  
Om det nu rör sig om samma släkt här i Älmeboda så måste förmodligen donationen skett på 1400-talet eller tidigare. Och det är kanske också troligt med hänsyn till att inga uppgifter som jag känner till anger namnet Blåpanna. Jag syftar då till mantalslängder från 1640-talet och Älvsborgs lösen 1571 och 1613.  Måhända märkligt då att lämningar från gården skulle varit synliga i mitten av 1700-talet.
Men det finns ju andra möjligheter, t ex en annan släkt eller kanske det endast rör sig om ett gårdsnamn efter någons öknamn. Jag får hoppas att Hildebrands skrift kan ge några synpunkter.
/Wulfila

2002-03-09, 18:16
Svar #4

Utloggad Mats Örnberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2010-10-24, 19:15
    • Visa profil
Enligt gamla rykten så flyttade två danska systrar till Älmeboda av släktet Blaapenne,på svenska Blåpanne, hit på 14-1500-talet.Dom var mycket rika och hade stora ägor.Än i dag kallas
vägen ibland för danskarnas backe.Grunden till deras hus ser jag dagligen eftersom den ligger på min tomt Mvh Mats Ö Blåpannevägen Älmeboda

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna