ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bontin  (läst 939 gånger)

2014-10-11, 12:34
läst 939 gånger

Utloggad Björn Bontin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2019-02-01, 16:08
    • Visa profil
    • www.lonsamhetsdoktorn.se
Släktnamnet Bontin förekommer, mig veterligen, första gången i en jordebok från 1737:1 s. 336 Malmöhus län, Bara hd, Bjärshög (Bieresjö) sn, i byn Skammarp. Där dyker namnet Nils Bontin upp för första gången. Till saken hör att Nils var född 1712-06-06 i Malmöhus län, Skarhult sn i Beltinge by. Hans föräldrar hette Claus Clausson och Ingrid  (Ingar) Nilsdotter. Släktnamnet Bontins ursprung är fortfarande höljt i dunkel. Senare i källorna skrivs namnet ibland som Bunten Bunthen, Bunthin vilket har fått mig att undra över om det finns ett släktsamband mellan inspektor-, rusthållaresläkten Bontin och prästsläkten Bunthen. Jag har själv inte lyckats belägga något släktskap även om det finns vissa beröringspunkter i källorna.
 
För de som har Bontinare i släkten eller har ett allmänt släktforskarintresse har jag redan en hel del information om Bontin-släkten men jag är ändå mycket intresserad av all tillgänglig information om släkten Bontin som jag kan komma över. Min förhoppning är att jag genom att starta upp ett forum för Bontin släkten ska vi tillsammans öka kunskapen om släktens ursprung och dess historia.
 
Björn Bontin

2014-10-24, 09:01
Svar #1

Utloggad Björn Bontin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2019-02-01, 16:08
    • Visa profil
    • www.lonsamhetsdoktorn.se
Förutom att belägga en eventuell släktskap mellan släkterna Bontin och Bunthen så finns det ytterligare en obekräftad uppgift om Nils Bontin som skulle behöva verifieras. När Nils Bontin 1739-02-09 gifte sig med Ewa Maria(Maja) Skragge (1:a hustrun) så står det i vigselnotisen från Lyngby socken i Skåne Inspector Nils Bontin från Skammarp. Släktuppgifter gör gällande att han var inspektör på Assartorps säteri beläget i Lyngby socken. Någon skriftlig bekräftelse på denna uppgift har jag inte lyckats hitta i källorna och nu undrar jag om det finns någon som kan skriftligt belägga släktuppgiften att Nils Bontin varit inspektör på Assartorps säteri?
 
Björn Bontin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna