ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Amanda Wickman, f 1858-02-13 vid Hammars, Norrlanda  (läst 972 gånger)

2001-07-28, 05:26
läst 972 gånger

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21995
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 10:39
    • Visa profil
Amanda Maria Ingeborg Wickman föddes 1858-02-13 vid Hammars i Norrlanda. Enligt Gothem födelsebok C:3 pag 96 var hennes föräldrar handelsbetjänten Petter Johansson, född 1833-01-06 i Stenbrohult, Kronobergs län, och dennes hustru Catharina Christina Larsdotter, född 1835-10-05 i Norrlanda.
Så varifrån kom Amandas efternamn Wickman? Har i tidigare inlägg sett att det finns en släkt Wickman (eller flera?) på Gotland, varför jag gissar att det kan ha varit modern Catharina Christinas flicknamn.
Alltså: känner någon till en Catharina Christina Larsdotter Wickman eller en Lars Wickman?
Mycket tacksam för alla eventuella uppgifter.
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2001-09-06, 22:29
Svar #1

Lasse Hellstromer

till Maud
 
Det finns en sockenbok som handlar om  
gårdarna i norrlanda socken
 
sockenbokens namn:  Norrlanda förfatare Larsson
kan beställas på bibloteket
hittade under
 www.gotlands-genvagar.com/socknar/socknar.htm
 
Lasse

2001-09-07, 16:27
Svar #2

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21995
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 10:39
    • Visa profil
Hej Lasse, och tack för tipset. Dock har jag kommit en bra bit vidare i min forskning, så min gamla fråga om namnet Wickman ovan är inte längre aktuell (Catharina Christina Larsdotter gifte sedermera om sig med smeden Carl Wickman i Visby). Men gården Hammars, där både Amanda och hennes mor Catharina Christina föddes, är högaktuell eftersom den sedan slutet av 1600-talet ännu i dag är i samma släkts ägo.  
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2020-01-29, 09:15
Svar #3

Utloggad Jonny Springe

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2022-02-14, 12:16
    • Visa profil
Hej Maud

Har inte funnit att du skrivit mer om din forskning om gården Hammars, Norrlanda, Gotland. Orsaken till mitt stora intresse är att Amanda Maria Ingeborg är mamma till min farfar Gustaf Adolf Olsson 18970911. Gustaf föddes tydligen utanför Amandas äktenskap med Peter Olsson då han dog i december 1896.

Började släktforska förra veckan och är redan fast för de hårda öden och svåra umbärande jag kan utläsa ur uppgifterna om flytt och trångboddhet.
Då jag fastnat vid Amandas mormor Brita Norström 34 år då Catharina Christa föddes 1835, även hon från Hammars så undrar jag om det är möjligt att ta del av den forskning om Hammars du har.

Mvh/Jonny Springe f. Olsson 19570204

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna