ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Buske  (läst 915 gånger)

2002-07-20, 01:16
läst 915 gånger

Annicka

Är det någon som vet var det kommer ifrån (det är ett gammalt släktnamn med anor från 1500-talet) Skulle vara kul och veta om någon vet det.

2002-07-20, 18:09
Svar #1

Anne-Christine Nordqvist

Min farfars mor hette Maria Eriksdotter Buske, hennes farfar hette Nils Nilsson Buske  och flyttade år 1831 till ett torp i Persberg, Färnebo (S). Det torpet fick namnet Buskarne, men om Nils Nilsson Buske tog namnet efter torpet eller om torpet fick namnet efter honom vet jag ej. Vet du vart i landet din släkt Buske kommer ifrån?

2002-07-21, 23:57
Svar #2

Annicka Annestrand

Det enda jag vet är att dom flytta från Ljusdal till Enåsen i Hälsingland 1928. När dom kom till norrland vet jag inte, men dom är inte där ifrån från början. Jag vet också att alla Buske är släkt med varandra på ett eller annat vis. Vad jag vet kan man inte ta ett släktnamn,så din farfarsfar eller din farfarsfar måste ha hetat Buske. roligt att det finns fler som kollar jag hör av mej när jag vet mer.

2003-04-08, 22:00
Svar #3

Yvonne Isaksson

Jag vet att Namnet Buske är ursprungligen Engelskt enligt amrikansk ock Engelsksökning.
Mer vet inte jag men det skulle vara kul om man fann någonting om sin bakgrund.
Barnbarn till K.Buske

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna