ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Carowsky  (läst 463 gånger)

2004-12-29, 11:27
läst 463 gånger

Eivor Andersson (Ema)

Hej,
 
När jag tittade på TV-programmet om Linn?, kom jag att tänka på att jag har en släkting, som var en av Linn?s lärjungar.
Han hette Engelbert Svensson-Jörlin född 1733-06-08 i Jörlanda (därav namnet).
Han skulle rest till främmande land för att samla in kryddväxter till Linn?, men blev motarbetad av Ostindiska kompaniet, så han fick inte hyra på något skepp.
De var naturligtvis inte glada över någon inhemsk odling av de eftertraktade kryddväxterna.
Så till min fråga:
Engelbert gifte sig på senare år med en Christina Elisabeth Carowskya, dotter till målarmästaren Maichael Carowsky i Göteborg. Hustrun hette Maria Ross.
 
Jörlin och hans fru fick endast en dotter - Britta Maria.
Enligt Jörlandaboken skall hon ha vistats nästan hela sitt liv hos den Bildtska familjen på Morlanda i Bohuslän. Där dog hon ogift 1848.
Vet någon om det fanns något släktskap mellan Carowsky och Bildt eller möjligen mormodern Maria Ross och familjen Bildt ??
 
Hälsningar Eivor

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna