ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ekbom  (läst 723 gånger)

2005-05-22, 22:42
läst 723 gånger

Åke Westerdahl

Anna Greta Ekbom var gift med grundrängen Pehr Sundberg i Dannemora. Någon som känner till dem?
mvh Åke

2006-03-20, 18:08
Svar #1

Catharina Lindhe

Hej
Eftersom det finns en adress för Ekbom så ställer jag min fråga här trots att det är ett Ryttarnamn.  
 
Har precis fått reda på att min anfader Ola Månsson Ekbom (Eckebom) är född i Skepperstad i Jönköpingslän, då jag inte alls är berest där så chansar jag på att någon vet något, om han är född där eller bara var skriven där innan han kom till Skåne.  
 
i generalmönsterrulla  i Ignaberga nämns han
Norra Sandby kompani  
Nr 25 Ignaberga: Olof Ekebom, född i Skeppersta socken, Småland, kan läsa, 23 år gammal.
 
Han dör 19. Sönd: e. Trinit: D 15. octob: (81732) Begrofs Ryttaren Olof Ekebom af Ignaberga huus som af Wåda blef ihiälslagen, då Tyke Månsson af Ignaberga och Ola stodo gent emot hwar andra i skogen at klyfwa ett trää, med hwar sin nyttia, föll nöttian af Skafftet för Tyke och träffade Ola på magen, at han dagen effter deraf tog sin död.
Dödsorsak: Wåda ålder 48 år
 
Vänligen Catharina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna