ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ekencrantz / Ekenkrans / Ekenqrantz  (läst 658 gånger)

2003-05-19, 23:37
läst 658 gånger

Lisbeth Gustafsson

FINNS DET NÅGON som kan hjälpa mig med uppgifter ang min Farfar: Carl Gustaf Severius Ekenqrantz
Min Farfar är född den 1888-10-22 och dog den 1957-07-31 och ligger begraven i Fänestad Forsheda. Han var aldrig gift men han var förlovad med min Farmor som heter Rut Linnea Johansson dotter av Hulda Amalia Claesson och Axel Bernhard Andreasson,min farmor föddes den 1912-07-22 och dog Året 1942.Nu är det så att jag försöker finna uppgifter ang min Farfar för vi har nästan hela släkten på Farmor?s sida. Finns det någon som kan hjälpa mig med detta eller som vet något. Farmor och Farfar fick 6st barn.Under deras tid så bodde dom i Marks kommun och att min Farfar var gårdfarahandlare runt Marks kommun och i olika kommuner.  
Med vänlig hälsning Lisbeth Gustafsson

2003-05-20, 09:44
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Om du vill veta mer om din farfar så bör du börja med din fars födelsenotis och sedan församlingsboken för den församling där din far är född. Där bör finnas uppgifter om din farfars födelsedatum och -församling, och sedan går du vidare steg för steg bakåt i tiden.
 
Läs gärna nybörjartipsen på Rötters förstasida.
 
Och sen är det inte tillåtet att fråga samma fråga på flera ställen flera gånger, det bara irriterar andra. Läs Anbytarforums regler.

2003-05-20, 10:11
Svar #2

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Jag tog därför bort en identisk fråga under 'Tyskland' nu - och eftersom det nu kommit svar här så tar jag bort efterlysningen under Västergötland också..

2003-05-20, 12:40
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Lisbeth Gustafsson,
Elisabeth ger Dig ovan råd som är värdefulla att följa. Om Du finner att gårdfarihandlaren Carl Gustaf Severius Ekenqrantz f. 1888 har en far med detta familjenamn, kan det kanske vara bra att känna till att det i folkräkningen 1890 fanns tre personer med namnet, samtliga födda i Östergötland:  
 
1831 Östergötland Johanna Maria Ekenkrans  
1845 Östergötland Olivia Math:a Ekenkrantz  
1840 Östergötland Augusta Charl. Ekenkrans  
 
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna