ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fagerquist  (läst 861 gånger)

2011-06-16, 21:42
läst 861 gånger

Utloggad Annika Fagerquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 217
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 21:24
    • Visa profil
Hej
Jag söker information om min farfars familj. Min farfar hette Edgar Valfrid Fagerquist, född  1883. Han hade flera bröder och en syster, alla födda i Kristina församling, Jönköping som barn till Alfred Fagerquist, trädgårdsmästare och fröhandlare och hans hustru Emma Augusta Otterdahl. Jag har många namn bakåt i tiden men skulle gärna vilja ha mer detaljerad information om Alfreds barn. De var rätt många. Var tog de vägen? Hur levde de? FInns det anknytning till de Fagerquist-släkter som är från Hakarp, Lekeryd?? Alfreds far Sven Arfvid Fagerquist var född i Svenstorp. Det nämns bl.a. Rickarp, Järsnäs i rullorna kring släkten. Någon som redan forskar på släkten Fagerquist från Jönköpingstrakten kanske? Någon som har uppgifter om min farfars olika äktenskap och barn? (Min far Bo Göran Edgarsson Fagerquist föddes i äktenskapet med Ester Elisabeth Eriksson=Liss Fagerquist) Någon som kan hjälpa till att knyta ihop lösa trådar?

2011-06-28, 19:41
Svar #1

Utloggad Annika Fagerquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 217
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 21:24
    • Visa profil
En ny fråga angående Fagerquistar (Fagerqvistar) från Jönköping med omnejd. 1886 föddes en flicka i Jönköping västra som dotter till en Carolina Charlotta Jonsdotter. Fader okänd. Flickan döps till Esther Leontina. När Esther konfirmeras (troligen) vid ca 10 års ålder får hon samtidigt namnet Fagerqvist. Varför?? Modern gifte om sig då Esther var bara några år. I 1890 års folkräkning är hon hustru till en sjöman som heter Carlsson. Då är Esther Leontina 4 år.  
 
Fick hon namnet Fagerqvist efter sin biologiska pappa?? Och vem..av de Fagerqvistar i Jönköping hade i så fall gjort den då 19-åriga Carolina Charlotta med barn. Eller varför skulle hon annars få just namnet Fagerqvist.
 
Tacksam för hjälp och ledtrådar. Eftersom jag forskar på min Fagerquist-släkt är jag också road. Men Esther Leontina gifte sig så småningom med en Herr Andersson. Före det giftermålet fick hon en oäkta son; Rune. Runes sonson och hans hustru är mycket intresserade och letar information på sitt håll. Eftersom jag vet att det här forumet kan ge mycket slänger jag ut en förfrågan här också.
 
Går det att utläsa ur eventuella kyrkoböcker, kanske kring Esthers konfirmation, varför hon då fick namnet Fagerqvist?? Går det att få reda på genom andra källor?
 
Tack på förhand !  
Mvh
Annika Fagerquist

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna