ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fernberg  (läst 908 gånger)

2004-07-17, 22:58
läst 908 gånger

Utloggad Kjell Croné

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2015-01-02, 22:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kjell.crone/foto/gen/main.htm
I Nordmarks härads (Värmland) dombok 1709 nämns en skomakare mäster Olof Fernberg i Stockholm. Han är gift med Elisabet Larsdotter från Årjäng, Silbodal (Värmland). Hennes föräldrar är domare Lars Torstensson och Karin Rasmusdotter i Årjäng.
 
Är det någon som vet något om denne Olof Fernberg?
Fick Olof och Elisabet några barn?
 
Mvh, Kjell

2007-03-17, 03:31
Svar #1

Utloggad Annette Stephens

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 23:10
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har en Anna Christina Fernberg som enligt husförhören i Ununge ska vara född 28/5 1764.
 
Hon gifte sig i Adolf Fredriks församling i Stockholm den 24/7 1791 med skomakargesällen Matthias Dahlman som kom från Häverö.
 
Dom flyttar 1797 till Skebo bruk, för att sedan en kort tid 1798 flytta till Häverö. Senare samma år är dom tillbaka på Skebo bruk.
 
Deras barn som jag vet om var:
 
Mattias  f. 1794 i Adolf Fredrik, död där i 2 års åldern.
Anna Stina  f. 1797 i Ununge, död 1798
Ulrica Sophia f. 1799 i Ununge, död späd
Johanna Lisa f. 1801 i Ununge
Carolina  f. 1803 i Ununge, död späd
Franz  f. 1804 i Ununge,död som liten
 
Eftersom Anna Christina och Matthias gifte sig i Adolf Fredriks församling har jag funderat på om Anna Christina kanske kom därifrån.
Den enda Anna Christina jag har hittat är en oäkta dotter till en Anna Maria Wennman född 2/11 1764.
Jag har ingen aning om ifall hon kan vara den rätta.  
Ingenstans i husförhören m m står hennes födelseförsamling, bara Stockholm. Jag har sökt igenom varenda födelsebok utan resultat.
Är det någon som vet nåt om min Anna Christina??
 
Mycket tacksam för svar.
 
Mvh, Annette Candelaria

2021-07-02, 17:57
Svar #2

Utloggad Rolf Königsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 417
  • Senast inloggad: 2021-09-13, 14:08
    • Visa profil
Hej Annette, Tack för ditt svar på min fråga angående Carl Uno Perssons anor, men jag fick ett svar från Maud som jag tror stämmer bättre, här är Maria Wilhelmina Fernberg född 1858 eller 1859 rätt i tiden för att vara mor till Carl Uno.


Nu skall jag arbeta vidare med Maria.


Bästa hälsningar


Rolf

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna