ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Furugren  (läst 946 gånger)

2005-06-16, 16:53
läst 946 gånger

Johan Andersson

Hej!
 
Är det någon som känner till om det finns en släkt vid namn Furugren i trakterna kring Söderbärke och Norrbärke i södra Dalarna? Anledningen till att jag frågar är att jag har en Brita Nilsdotter Furugren (f 1739 i Källan, Söderbärke; d 1822-02-01 i Lilla Snöån, Norrbärke), gift med byggmästaren m.m. Henrik Johansson Tallrot från Ljusnarsberg. De levde bl.a i B(r)usktorp, Malingsbo/Söderbärke.  
 
Smedskivan 3 anger hennes födelsedatum som 1739-07-22. I så fall är hennes föräldrar Nils Nilsson och Maragreta Olofsdotter (Söderbärke, C:5), men vad jag kan urskilja så nämns inte ortnamnet Källan i födelsenotisen.
 
Jag har letat runt lite efter andra personer med namnet Furugren, i DISBYT finns ingen alls (förutom Brita Furegren), och den ende som jag hittar i samma område är Bellmans morfar Michael Hermonius som kom från Furbo i Norrbärke, och ett tag kallade sig för Furugren (se Släkt och Hävd 1962, s. 54-55). I Släkt och Hävd 1970-71, s. 499 finns det också en överingenjör D.E. Öberg i Torshälla som skriver att han forskar på släkten Furugren med rötter i Grangärde, Ludvika, Malingsbo, Norrbärke, Silvbergs med Svärdsjö finnbygder. Den har även viss anknytning till Söderbärke, Skinnskatteberg, Norberg och Stora Tuna, säger han.
 
Jag skulle mycket gärna vilja veta vad denne D.E. Öberg eller någon annan forskare har att berätta om släkten Furugren. Alla upplysningar och tips tas tacksamt emot!
 
Hälsningar,
Johan Andersson, Västerås

2007-04-30, 19:54
Svar #1

Marietta Andersson

Jag söker Gustaf Adolph Ernlund född 1785 i Stockholm Han gifte sig 14 nov 1822 med Carolina Sophia Eklund född 29 sept 1802 i Uppsala. Gustaf Adolph Ernlund flyttade från Stockholm till Uppsala 1816. Är det någon som kan tipsa mig hur jag kan få reda på när och i vilken församling han var född samt vad föräldrarna hette? Alla tips tas tacksamt emot!
Hälsningar
Marietta Andersson

2007-05-01, 21:50
Svar #2

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Marietta
 
Gustav Adolph var född 1785 6/6 i Katarina fs och var son till sidenfabrikör Mathias Ernlund och Maria Elisabet Wahlberg.
 
Mathias Ernlund dog 1793 22/1 i Maria fs och uppgavs då vara 46 år 1 månad och 22 dagar gammal. Tre bröder till Mathias; Henrik, Blasius och Tomas Mattsson, omnämns i Mathias bouppteckning, samtliga med hemvist på Åland. Henrik med den mer precisa angivelsen Korpo, Åland.
 
Maria Elisabet Wahlberg var född 1752 (döpt 10/5) och dotter till trädgårdsmästareålderman Anders Andersson Wahlberg (d 1778 8/7 i Katarina 66 år och 6 månader gammal) och Maria Blom (d 1754 26/4 i Katarina 40 år gammal).  
 
Maria Blom var i sin tur dotter till trädgårdsmästare Anders Blom, d 1752 19/11, och Catharina Söderberg, d 1731 6/8.
 
Huvudsaklig källa: bouppteckningsregister för Sthlms RR och magistrat

2007-05-03, 11:42
Svar #3

Marietta Andersson

Staffan
 
Tack för Din hjälp. Jag trodde aldrig att jag skulle få svar då jag inte skrev någon rubrik. Det var jätteroligt. Tusen tack och ha det så bra.
Marietta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna