ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hafdell igen  (läst 1175 gånger)

2006-05-14, 15:52
läst 1175 gånger

Marcus Hafdell

Hej
 
Mitt namn är Marcus Hafdell och jag är ny på hela forskningsområdet.
 
Det jag vet är att min mor är Inger Hafdell, Dotter till Gertrud Lin?a Ulrika Hafdell, född 19200704 i Rone av Johan Petter Hafdell och Anna Bertha Svenborg Larsson (Hafdell). Johan var född 18920425 i Fardhem och Anna 18920622 i Sundre.
 
Min mormor gifte sig efter min mors födels till Pettersson och var fram till sin död 1995 boende i Skåne.
 
Eftersom jag inte verkar komma så mycket längre i mina eftersökningar efterlyser jag härmed personer som kan innesitta kunskap och information jag saknar.

2006-05-14, 17:58
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21996
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 16:06
    • Visa profil
Marcus,
några uppgifter kan jag ge dig efter att ha tittat i födelseböckerna:
 
Din mormors far Johan Petter Hafdell f. 25/4 1892 i Fardhem var son till mågen i Gardarfve Niclas Petter Hafdell och hans hustru Johanna Christina Bernhardina Johansson (Johansdotter) Lodja. Det är noterat i födelseboken att föräldrarna vägrat att låta döpa barnet.
 
Niclas Petter var född 2/11 1863 i Ronehamn, Rone, son till arbetaren Mårten P. Hafdell och hans hustru Lovisa Petronella Maria (efternamn saknas i födelsebok), 36 år vid sonens födelse. (Enligt folkräkningen 1890 var Mårten Petter Hafdell hamnarbetare och född 1820 i Havdhem, hustrun Lovisa Petronella Maria Söderström född 1827 i Rone.)
 
Johanna Christina Bernardina var född 15/6 1866 i Myre, Fardhem, dotter till båtsman Johan Lodja och hans hustru Johanna Margaretha Nilsson. (Enligt folkräkningen 1890 var Johan Lodja född 1836 i Stånga och hustrun Johanna Margareta Nilsdotter född 1832 i Rone.)
 
Din mormors mor Anna Berta Svenborg Larsson f. 22/6 1892 i Skoga, Sundre, var dotter till arbetaren Olof Petter Larsson, 35 år, och hans hustru Gertr. Katar. Vilh. Stenström, 43 år. Föräldrarna vigda 17/7 1887. (Enligt folkräkningen 1890 var Olof Petter Larsson född 1857 i Sundre och hustrun Gertrud Katarina Vilhelmina Stenström född 1848 i Silte. I familjen i Skoga, Sundre, fanns då också Olof Petters mor, sjömanshustrun Anna Brita Othberg f. 1825 i Sundre. Det är noterat att hennes make rymt.)
 
Folkräkningen 1900:
Hemförsamling:  Fardhem Gotlands län  
Hemort:  Å församlingen skrifne  
Änka Johanna Kristina Bernhardina Hafdell Lodja, f. 1866 i Fardhem Gotlands län  
s. Johan Petter, f. 1892 i Fardhem Gotlands län  
s. Karl Martin Bernhard, f. 1894 i Fardhem Gotlands län  
d. Elsa Johanna Maria, f. 1895 i Fardhem Gotlands län  
s. Alfred Niklas Anton, f. 1897 i Fardhem Gotlands län  
d. Elin Karolina Linn?a, f. 1900 i Fardhem Gotlands län
Hälsar vänligen
Maud

2009-06-08, 11:45
Svar #2

Utloggad Marcus Hafdell-Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2009-06-08, 11:45
    • Visa profil
Ja, de var visst baptister, Johan-Petter och Johanna Christina.
Tck så mycket för all information jag har fått här och via e-post!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna