ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Girelius  (läst 944 gånger)

2013-05-13, 19:31
läst 944 gånger

Utloggad Anders Hellster

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 169
  • Senast inloggad: 2022-06-05, 23:33
    • Visa profil
Hej!
 
Jag behöver lite snabb info om en J. J. Girelius vilken författade en dikt till Karl XIII:s minne. Den skulle sjungas på klagodagen den 29 april 1818 i Arboga stads kyrka.  
 
Var denne Girelius präst? Var och när i så fall?
 
Undrar
Anders H

2013-05-13, 20:07
Svar #1

Yvonne Korn

Möjlig kandidat kan vara en av sönerna till antingen Johannes Joannis Girelius (Johan Jönsson, son till bonden Jöns Pärsson och  Margaretha Pärsdotter, f 1699 3/3 i Giresta, Rytterne sn, d khde i By 1784 7/12, och hans hustru gifta 1737 4/8 i Skinnskatteberg Brita Catharina Bergstedt, f 1721 17/9 i Skinnskatteberg, d i Kbk1748 b 30/8, dotter till khd i Skbg, Mattias B, eller höglärde hr .. i Salberget hr Petrus Girelius. Johannes hade åtminstone sonen Petrus (f 1743 i Strömsholm, död 1813 i Forssbo, Möklinta). Vid ett av Petrus barns dop (Petrus Gustavus 1784 Möklinta) var dopvittnen Prosten i Christina i America Herr Mag: Lars Girelius Dess Fru Christina Lidenius Hof Junkern Herr Carl Magn: Braunerhielm, Fröken Christine Lisette Stiernstam, W. Pastorn Herr Jacob Girelius och Dess Fru Lisa Dorothea Wall.
 
Pastorn Herr Jacob Girelius skulle tidsmässigt kunna passa in på din J.J. Girelius. Jag har inte följt hela Girelius-släkten, så jag vet inte var/när han verkade exakt.

2013-05-13, 22:13
Svar #2

Utloggad Anders Hellster

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 169
  • Senast inloggad: 2022-06-05, 23:33
    • Visa profil
Tack för svar!
 
Jag tror dock att denne J.J.G. tillhör en ännu yngre generation. Eftersom jag inte har något herdaminne nära kan jag inte se efter ordentligt men sökningar på nätet ger vid handen att han nog hette Johan Jacob och skrev en skrift om Ansgar så sent som 1830. På NAD fann jag nyss en Girelius med det namnet och årtalet 1858 i ett bouppteckningsregister. Han ska ha varit vice pastor i Hedemora och gift med Ulrica Jacobina Netzell. Märkligt att han inte fått någon högre tjänst under alla år. Men det är hans ställning 1818 jag skulle behöva få klarhet i.
 
Vänliga hälsningar
Anders H

2013-05-14, 18:20
Svar #3

Utloggad Anders Hellster

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 169
  • Senast inloggad: 2022-06-05, 23:33
    • Visa profil
Ja, då har jag fått fram informationen jag behövde. Johan Jacob Girelius var född i Husby 1789, prästvigdes 1812 och blev pastor i Arboga 1817, där han skrev dikten jag nämnde ovan. Jag ville få bekräftat att dikten representerade prästerskapets syn på den avlidne konungen.
 
/Anders H

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna