ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Giökert  (läst 831 gånger)

2002-09-21, 10:43
läst 831 gånger

Björn Stockman

Söker efter en Catharina Giökert. Hon vigdes i Madesjö 1757 vid organisten i Bäckebo Samuel Ce(Sö)dergren.  
Enl. HFL 1753-54 är Catharina bosatt i St. Ebbehult Madesjö /H/ som husjungfru hos jägmästare  
Lars Wiik o h.h. Elsa Stenhagen.  
 
Catharina är född ca 1721. Födelseort okänd. Hon avlider i Kläckeberga /H/ 1791 i en ålder av 70 år.  
Hälsningar Björn

2003-09-11, 22:29
Svar #1

Utloggad Sofia Seffers

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2016-10-15, 00:15
    • Visa profil
Jag har också just stött på Catharina Giökert, då hon och maken Samuel är bosatta i Bäckebo 1758-1764, och i Luvehult 1773-1783.
De uppgifter jag hittills hittat är få, men jag har inte hunnit leta så mycket ännu. Följande barn har jag hittat, födda i Bäckebo:
 
Maria Christina f.1758 (som är min makes anmoder)
Jacob Magnus f.1761
Anna Catharina f.1763
Samuel f.1764
Peter Anthonuis f.1765
Catharina Margareta f.1767
 
Jag ser att ditt inlägg är ganska gammalt, så du kanske redan har hittat det här. Eller kanske vet du mer som du vill dela med dig av?
Sofia

2003-09-12, 18:48
Svar #2

Björn Stockman

Hej Sofia.
Tack för uppgifterna. Min mormors mor var född Cedergren och kommer från Peter Anton (Anthonius) f 1765.
Men med Samuel och Catharina verkar allt vara stopp.
Vad kan Giökert vara för namn? Soldat, båtsman eller?
Mvh
Björn

2003-09-12, 19:20
Svar #3

Utloggad Sofia Seffers

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2016-10-15, 00:15
    • Visa profil
Hej igen Björn!
Jag förstår att du har letat efter födelseorten/notisen för paret Giökert-Cedergren. Det skulle vara intressant att veta vilka socknar du letat i, så kan jag leta vidare i andra socknar. Känner du till något om varifrån de kom innan de vigs i Madesjö?
Roligt att hitta en avlägsen släkting till min make, förresten!
Sofia

2003-09-12, 19:35
Svar #4

Björn Stockman

Hej Sofia!
De uppgifter jag har är att han fanns i Bäckebo och hon i Madesjö. Detta är allt. Då det gäller grannsocknar osv. har jag kanske inte varit så aktiv och betat av förs. efter förs. utan vid olika tillfällen sökt. Cedergren finns ju lite runt omkring med namnen Peter, Magnus, Karin osv. De kan ju finnas ett släktskap. Skulle gärna vilja veta vilka som blev organist/kantor då Samuel blev det.
Hälsningar Björn

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna