ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Helmers  (läst 694 gånger)

2008-08-17, 11:01
läst 694 gånger

Utloggad Claes-Göran Magnusson

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Professor Helmers Called To His Rest. Demise of a Well-Known Musician at the Ripe Age of Seventy-Seven Years. Nils S. Helmers, a well known musician of this city, died last Tuesday at the age of 77 years and his remains were interred on Thursday at Laurel Hill Cemetary. Deceased was a native of Sweden and came to this country in 1851. He located in Cavaleras County and followed placer mining for a number of years with varying success. Thirty years ago he came to this city and resided here until his death. In this city he followed the musical profession and endeared himself to a host of friends. Professor Helmers took a keen interest in municipal affairs and was a lover of arts and the sciences. He is survived by a widow and three sons who reside in San Francisco.

[The San Francisco Call 1901-07-22]
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2008-08-21, 21:28
Svar #1

Kerstin Thölix

I Cencus 1880 så står det så här om Nils helmers och hans familj
Name Nils Helmers  
Home in 1880 San Fransisco San fransisco California
Age 45
Estimated birth year abt1835
Birthplace Sweden
Relation to head of household Self
Spouse´s name Louisa
Father\s Birthplace Sweden
Mother´s Birthplace Sweden
Occupation professor of Music
Marital status Married
Race White  
Gender Male
Household Members Nils Helmers 45
Louisa Helmers 30 Född i Danmark
Emma Helmers 10
Victor Helmers 9
William Helmers 7

Nils och Louisa finns där även i 1870 års cencus

Louisa Helmers återfinns i cencus 1910. Hon bor då i Berlkley Almeida Californien som boarder hos familjen Patton.  

Sonen Victor finns i cencus 1900 som Boarder i Between Rangers 10 and 11, Pinal , Arizona territory

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna